Ένας ακόμη «ασθενής» της κρίσης αρχίζει να ανακάμπτει

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ένας ακόμη «ασθενής» της κρίσης αρχίζει να ανακάμπτει

Με «νωχελικό βηματισμό», η μόδα «ξαναβάζει» τα καλά της το 2015 σημειώνοντας αργή αλλά σταθερή άνοδο ύστερα από επτά χρόνια ύφεσης. Την αρχή κάνει (ποιός άλλος;) η Γαλλία, στην οποία ο κλάδος αναμένεται φέτος να σημειώσει άνοδο μέχρι και 0,3% σε σχέση με το 2014 ενώ μετά τις επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου αποκτά ένα νέο προσανατολισμό. Το «φράγμα» του 5% που αντιπροσώπευαν οι πωλήσεις των εγχώριων προϊόντων μόδας τα τελευταία χρόνια δείχνει να σπάει. Η στροφή των Γάλλων στα «made in France» προϊόντα δίνει νέα ώθηση στην εγχώρια αγορά. Προβληματικός παραμένει ωστόσο για πολλές ευρωπαϊκές χώρες ο χώρος της υψηλής ραπτικής ενώ η πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου επιφέρει ανακατανομή στις παγκόσμιες αγορές. Πολλά κράτη αφήνουν τους παραδοσιακούς πελάτες τους και αναζητούν νέους, εκτός ευρωπαϊκών συνόρων, με τις αγορές των ΗΠΑ και της Ασίας να «τιμούν» δεόντως τα ευρωπαϊκά προϊόντα μόδας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας, IFM, το 2016, ο κλάδος της μόδας και της ένδυσης έχει προοπτικές εξόδου από την κρίση και επιστροφή στην ανάπτυξη με πιθανότητα ανόδου έως και 0,7%.

Όσον αφορά στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη, η κατάσταση είναι αμφιλεγόμενη για το παρόν αλλά «πολλά υποσχόμενη» για το άμεσο μέλλον. Τα πρόσημα είναι ανάμεικτα και επηρεάζονται από το γενικότερο οικονομικό κλίμα της κάθε χώρας. Στο Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται επιβράδυνση της ανάπτυξης ενώ ηπιότερη είναι η ύφεση για την Γερμανία και την Ιταλία όπου το γενικότερο οικονομικό κλίμα έχει βελτιωθεί μετά από τρία έτη ύφεσης. Θετικές είναι οι προβλέψεις για την Ισπανία, παρότι δεν αναμένεται να φθάσει τα υψηλά επίπεδα ανάπτυξης του 2007.

Καθοριστικός παράγοντας στην επιβράδυνση που σημειώθηκε στην αγορά της μόδας ήταν η πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου η οποία προκάλεσε ανακατατάξεις στην παγκόσμια αγορά της κλωστοϋφαντουργίας και επηρέασε την τιμολογιακή πολτική των προμηθευτών, επισημαίνει ο κ. Gildas Minvielle, διευθυντής του Οικονομικού Παρατηρητηρίου του IFM.

Για παράδειγμα, η τιμή εισαγωγής ενός τζιν που κατασκευάζεται στην Κίνα ήταν φέτος 19% ακριβότερη, με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά 1,5% η μέση τιμή ενδυμάτων (λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τις εκπτώσεις και τις προσφορές).

Παρ’ όλα αυτά, σε κάποιες χώρες ενισχύθηκαν οι εξαγωγές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη Γαλλία για παράδειγμα, το 2015 οι εξαγωγές προς ΗΠΑ, Κίνα και Χόνγκ Κόνγκ σημείωσαν σημαντική άνοδο.

Σημαντικό ρόλο στην αναιμική αυτή ανάπτυξη που διαφαίνεται στον ορίζοντα παίζει και η αλλαγή πολιτικής marketing από την πλευρά των επιχειρήσεων αλλά και των καταναλωτικών συνηθειών. Η χρήση των smartphones για online αγορές, η εντατικοποίηση των εκπτώσεων και προσφορών (με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να αυξηθούν κατά τις συγκεκριμένες περιόδους κατά 40%, ποσοστό όχι πολύ χαμηλότερο από το 42% του προηγούμενου έτους), λειτούργησαν θετικά στην ανάπτυξη του κλάδου. Από την πλευρά του marketing οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι γνωστές μάρκες διεύρυναν την μαζική χρήση των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών.

Σύμφωνα με έρευνα των καταναλωτών που πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά τις επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου στο Παρίσι, «υπάρχει μια μανιώδης στροφή προς τα ρούχα made in France», όπως σημειώνει η Evelyne Chabalier, καθηγήτρια στον οργανισμό IFM. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 74% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι προτιμούν τα ρούχα που φέρουν ένδειξη ότι έχουν κατασκευαστεί στη Γαλλία. Αυτή η τάση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς παραδοσιακά τα εθνικά προϊόντα τους κλάδου των ενδυμάτων αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% των συνολικών καταναλωτικών αγορών. Μένει μόνο να διαφανεί, αν αυτή η τάση προτίμησης των εγχώριων προϊόντων είναι μόνιμη ή αποτελεί μια έξαρση της στιγμής μετά από τα θλιβερά γεγονότα στο Παρίσι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider