Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας

Η βιομηχανία της μόδας υπήρξε για χρόνια αρκετά αλαζονική. Ποσό θα άλλαζε όμως όχι μόνο η αμφίεσή μας αλλά κι ολόκληρος ο κόσμος μας αν επλεκόταν σε αυτή ένας οραματιστής σχεδιαστής με πρωτοποριακές ευαισθησίες και λατρεία για την τεχνολογία; Όπως αποδεικνύει η Jasna Rock, βελγίδα σχεδιάστρια μόδας κι επιχειρηματίας, πολύ!

«Φανταστείτε έναν κόσμο που τα ρούχα αλλάζουν χρώμα και σχήμα ανάλογα με την διάθεσή μας, που μέσα από τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και ένα τρισδιάστατο εκτυπωτή μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα φόρεμα απολύτως σύμφωνο με τα γούστα μας αλλά κι ένα φόρεμα κατασκευασμένο από τέτοια υλικά που δεν θα χρειάζεται καν πλύσιμο» αναφέρει σε συνέντευξή της στο insider.gr στο πλαίσιο της Παγκόσμιο Συνέδριο Επιχειρηματικότητας GES 2017 που συνδιοργανώθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και την Ινδια στην πιο τεχνολογικά εξελιγμένη πόλη της τελευταίας, τη Χαϊντεραμπάτ, την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου.

Κι αν για κάποιους τα παραπάνω μοιάζουν ακατάληπτα ή αποκύημα επιστημονικής φαντασίας, αξίζει να αναφερθεί ότι η Jasna έχει ήδη κάνει πράξη μερικά από τα λεγόμενά της ενώ έχει έρθει σε επαφή με κολοσσούς της τεχνολογίας για την υλοποίηση των επόμενων σχεδίων της.

Όπως αναφέρει στο insider.gr κατά την αποστολή στην Παγκόσμια Έκθεση Επιχειρηματικότητας, ο συνδυασμός της βιομηχανίας της Μόδας με την Τεχνολογία και την Επιστήμη θα μπορούσε να μεταμορφώσει εξολοκλήρου την έννοια του «ρούχου» όπως την ξέρουμε σήμερα, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα και φυσικούς πόρους για όλους τους εμπλεκόμενους.

Οι καινοτομίες που οραματίζεται η νεαρή βελγίδα ξεκίνησαν, όπως μας αφηγείται, ήδη από την πτυχιακή της εργασία, όταν αποφάσισε να κατασκευάσει μια συσκευή που συνδέεται με τον εγκέφαλο και μεταμορφώνει το ρούχο όσο το μοντέλο το φορά ανάλογα με την διάθεσή του. Η πρώτη της συλλογή «FOB collection» υπήρξε η πρώτη συλλογή μόδας στον κόσμο που συνδυάζει τα εγκεφαλικά κύματα με την διαμόρφωση του ρούχου και κέρδισε πολλές υποψηφιότητες, βραβεία και διεθνή προσοχή. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που πλέον συνεργάζεται με εμπορικά σήμερα όπως Nokia Bell Labs, Leap Motion, Imec κ.α.

Έκτοτε επιδιώκει την συνεργασία ακόμα περισσότερων επιστημών για την εκ βάθρου αναμόρφωση μιας βιομηχανίας που για καιρό υπήρξε απασχολημένη με την φαιδρή έννοια του φαίνεσθαι, μιας βιομηχανίας που όπως σημειώνει δεν είναι και τόσο «ανοιχτή» στην καινοτομία. «Είναι δύσκολο να κάνεις τον κόσμο να συνειδητοποιήσει κάτι που είναι τόσο ξένο, υπάρχουν άνθρωποι ακόμα και στην ίδια την βιομηχανία, που δεν μπορούν να πιστέψουν τις δυνατότητες που θα προκύψουν από την σύνδεση της τεχνολογίας με την μόδα. Αυτός ο συνδυασμός θα φέρει έναν “θαυμαστό καινούργιο κόσμο”. Και σίγουρα είναι εντυπωσιακό να βλέπει κανείς μεγάλες εταιρείες όπως οι Google και Intel, να τον ανακαλύπτουν. Απλά η προσαρμογή θα πρέπει να γίνει βήμα- βήμα».

Και η ίδια προωθεί με όλες τις δυνάμεις την την αλλαγή που οραματίζεται για το καλό όλων όπως εξηγεί. «Εάν ένα ρούχο μπορούσε με την βοήθεια της τεχνολογίας να αλλάζει χρώμα και σχήμα δεν θα χρειαζόταν να έχουμε τόσο φορτωμένες ντουλάπες. Σκεφτείτε ένα ρούχο που απορροφά τις δυσάρρεστες οσμές και παραμένει αλέκιαστο ώστε να μην χρειάζεται να το πλένουμε. Πόση εξοικονόμηση νερού και μείωση χημικών απορρυπαντικών θα είχαμε; Η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία από άποψη μόλυνσης του περιβάλλοντος» σημειώνει.

«Η μόδα έχει την αποστολή να δείχνει την ταυτότητά μας και να μας κάνει να αισθανόμαστε ωραία. Μπορούμε να πούμε λοιπόν ότι αυτός ο συνδυασμός είναι ο τρόπος να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία με πιο σέξυ τρόπο».

Έμπνευση της, όπως εξηγεί αποτελεί η τεχνολογία και to πώς οι άνθρωποι την χρησιμοποιούν σε κάθε πτυχή της ζωής τους. «Όταν βλέπω κάτι πάντα αναρωτιέμαι πώς μπορούμε να το κάνουμε τεχνολογικά φιλικό».

Βεβαια προς το παρόν τα σχέδιά της μένουν μόνο στα καμαρίνια αφού κανένα από τα φορέματά της δεν διατίθεται προς πώληση. « Ο βασικότερος λόγος είναι πως ο κόσμος δεν είναι έτοιμος. Ο κάθε επιχειρηματίας θα πρέπει να επικεντρώνεται σε κάτι. Σε αυτό που εγώ επικεντρώνομαι αυτή τη στιγμή είναι σε μια πρώιμη προβολή του μέλλοντος στο κοινό, ευαισθητοποιώντας παράλληλα και την αγορά. Εξαπλώνω το όραμα μου και δείχνω στον κόσμο πως είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί. Γι’ αυτό και κάνω δημόσιες ομιλίες για να γνωρίσω στον κόσμο αυτό το μέλλον ώστε να μην είναι τόσο επιφυλακτικός όταν θα έρθει», τονίζει. Για τους ενδιαφερόμενους η επόμενη ομιλία της θα πραγματοποιηθεί στις 13 Δεκεμβρίου στο Blueahealth της Microsoft και μπορεί κάποιος να την παρακολουθήσει διαδικτυακά εδώ.

Σύμφωνα με την ίδια τα high tech ενδύματά της θα κυκλοφορήσουν στην αγορά σε δύο ή τρία χρόνια, όταν και η ίδια η τεχνολογία δεν θα έχει τόσο μεγάλο κόστος, ώστε η τιμή τους να είναι προσιτή από πολλούς. Εξετάζουμε όλους του πιθανούς τρόπους για να κάνουμε τα προϊόντα πιο οικονομικά, πιο ευμετάβλητα και φυσικά πιο πρακτικά».

Ό,τι έχει δημιουργήσει μέχρι σήμερα όπως υπογραμμίζει προέρχεται αποκλειστικά δική της χρηματοδότηση, δεν έχει καν αναζητήσει επενδυτές για όπως πιστέυει «ένας επενδυτής πρέπει να είναι και μέντορας, όχι απλά κάποιος που θέλει να δώσει για να πάρει. Αν κάποιος με εμπνεύσει καλοδεχούμενος».

Μέχρι στιγμής ωστόσο ο κόσμος της μόδας παραμένει επιφυλακτικός μπροστά στις δημιουργίες της αδυνατώντας να κατανοήσει αυτό τον συνδυασμό. «Όπως σε κάθε νέα τεχνολογία οι άνθρωποι αντιδρούν. Σκεφτείτε τα κινητά τηλέφωνα. Στην αρχή όλοι ισχυρίζοντας πως αποκλείεται να τα χρησιμοποιήσουν και τώρα δεν μπορούν να αποχωρηστούν όχι απλά το κινητό τηλέφωνο αλλά το έξυπνο κινητό τηλέφωνό από το χέρι τους».

Ενδεικτικό είναι και το γεγονός πώς οι μόνοι επιχειρηματίες που την προσεγγίζουν προέρχονται από τον χώρο της τεχνολογίας. «Ο κόσμος της μόδας παραμένει σιωπηλός μπροστά στο όραμά μου. Φαντάζομαι ότι δεν είναι κι οι ίδιοι προετοιμασμένοι, δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα, εγώ είμαι δίγλωσση μιλάω την γλώσσα της μόδας και της τεχνολογίας ταυτόχρονα κι αυτό πιστεύω είναι το σωστό. Αν ένας σχεδιαστής φτιάξει κάτι σίγουρα θα είναι όμορφο εάν ένας άνθρωπος της τεχνολογίας φτιάξει κάτι θα είναι σίγουρα πρακτικό. Τι πιο υπέροχο λοιπόν από τον συνδυασμό τους».

Ανασταλτικός παράγοντας στην ευαισθητοποίηση του κόσμου της μόδας, όπως εξηγεί είναι και ο χρόνος, αφού όλοι τρέχουν να προλάβουν κάθε μέρα την επόμενη κολεξιόν. «Δεν έχουν χρόνο να σταθούν και να σκεφτούν, να κοιτάξουν διαφορετικά τα πράγματα, γι αυτό κι είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα από σχεδιαστές δημιουργούς ρούχων κατασκευαστές «έξυπνων υφασμάτων» και άλλων. Σε αυτό θα βοηθούσε κι αν αλλάζαμε τον τρόπο που σχεδιάζουμε. Να περάσουμε από το δισδιάστατο σχέδιο όχι απλά στο 3D αλλά στον εικονικό σχεδιασμό. Μετά ίσως και να μπορούμε να εκτυπώνουμε τα σχέδια των ρούχων μας αφού τα τροποποιούμε μόνοι μας»...

Ωστόσο η ίδια δεν περιορίζει το όραμά της αποκλειστικά στην βιομηχανία της μόδας. Πρόσφατα εκλήθη από την Volkswagen για να να παρουσιάσει το νέο μοντέλο Passat στο Νέο Δελχί της Ινδίας, ενδεδυμένη φυσικά με ένα από τα καινοτόμα φορέματά της.

Από εκεί προέκυψε η έμπνευση για κάτι ακόμα πιο καινοτόμο. «Η τεχνολογία αλλαγής χρώματος θα μπορούσε να μην αφορά μόνο φορέματα αλλά και αυτοκίνητα. Φανταστείτε το αυτοκίνητο σας να μπορεί να αλλάζει χρώματα, όχι ανάλογα με τις προτιμήσεις σας γιατί αυτό θα ήταν ένα ακόμα τεχνολογικό γκάτζετ, όχι ανάλογα με την διάθεσή σας, γιατί αυτό θα μπορούσε να σας φέρει σε αμηχανία, αλλά ανάλογα με το πόσο προσεκτικοί ή αφηρημένοι είστε ώστε να ειδοποιούνται οι γύρω οδηγοί και να αποφεύγονται τα ατυχήματα. Αυτό θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον» αναφέρει και προσθέτει αστειευόμενη «Tesla αν με ακούς απλά τηλεφώνησέ μου»...

Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας
Η σχεδιάστρια μόδας που θέλει να φοράμε τα... συναισθήματα μας

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.