Πού οφείλεται η «τσουχτερή» τιμή της βενζίνης

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πού οφείλεται η «τσουχτερή» τιμή της βενζίνης

Η «τσουχτερή» τιμή της βενζίνης οφείλεται στην ανοδική πορεία της τιμής του πετρελαίου από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα και στους φόρους, όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) ενώ υπογραμμίζει ότι οι αυξήσεις στην Ελλάδα -αναλογικά- δεν είναι τόσο υψηλές καθώς οι εταιρείες εμπορίας έχουν μειώσει τα περιθώρια κέρδους τους.

Σύμφωνα με το Σύνδεσμο, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν μια ανοδική πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αργό μπρέντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.

Η επιβάρυνση ενισχύθηκε από την ανατίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου και από τον ΦΠΑ κάτι που οδήγησε και στην αύξηση του χονδρικού κόστους.

«Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι. Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή χρησιμοποιεί ως βάση την τιμή στην περιοχή Αθήνας. Αυτή η σύγκριση είναι εσφαλμένη. Όπως αναφέρει και το έγκριτο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ και όπως προκύπτει από τις αρμόδιες Ελεγκτικές Υπηρεσίες, η περιοχή Αθήνας και γενικότερα Αττικής χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. Αυτή η κατάσταση περιμένομε πάντοτε με την εφαρμογή μέτρων να αμβλυνθεί, αλλά μέχρι τότε ας έχομε όλοι υπ’ όψιν ότι όσο η Αττική έχει αυτές τις τεχνητά χαμηλές τιμές αποτελεί αναξιόπιστη βάση αναφοράς», σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ.

Οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές δεν συμφέρουν τις εταιρείες εμπορίας

Σύμφωνα με τις επιχειρήσεις του κλάδου, οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές δεν συμφέρουν ποτέ τις εταιρείες εμπορίας καθώς έτσι, απαιτούνται περισσότερα κεφάλαια κίνησης για να αγοράσουν και να εκτελωνίσουν τις ίδιες ποσότητες καυσίμων, μιας και προκαταβάλλουν στο Δημόσιο το σύνολο φόρων και δασμών. Ακόμη, με αυτό τον τρόπο, οι οφειλές των πελατών τους αυξάνονται, χωρίς να αυξάνονται ούτε η κερδοφορία ούτε οι πωλούμενες ποσότητες. Τα μεγαλύτερα αυτά οικονομικά ανοίγματα των πελατών δημιουργούν μεγαλύτερες επισφάλειες ενώ οι πωλήσεις εξασθενούν όπως είναι φυσικό μετά από κάθε αύξηση της τιμής.

Γιατί είναι αυξημένες οι τιμές στα νησιά

Στα νησιά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων μπορεί να ξεπερνά και το 1,80 ευρώ το βαρέλι. Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, αυτό οφείλεται στο κόστος μεταφοράς προς τα νησιά, το οποίο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το κόστος στις χερσαίες περιοχές και πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε κάθε υπολογισμό, κάτι το οποίο δεν γίνεται πάντα. Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider