Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)

Περίπου έναν αιώνα άντεξε η μεγαλύτερη βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων στην Αυστραλία, η Holden. Σε πείσμα πολλών οικονομικών κρίσεων, δύο παγκόσμιων πολέμων και μετά από περίπου τέσσερις γενιές εργατών να έχουν περάσει από τις γραμμές παραγωγής, το 2017 έμελλε να είναι ο τελευταίος χρόνος δραστηριότητας της ιστορικής αυστραλιανής μάρκας.

Από την αρχή της λειτουργίας της ως κατασκευαστής αυτοκινήτων, το 1928, η Holden συνεργάστηκε στενά με την αμερικανική GM, η οποία είχε και τα ηνία της μάρκας έως σήμερα. Και όσο και αν φαντάζει περίεργη η παύση της παραγωγής μιας βιομηχανίας με τόσο μεγάλη ιστορία, ο θάνατος μόνο αιφνίδιος δεν ήταν.

Απομακρυσμένη και με πολύ μικρό πληθυσμό, η Αυστραλία χρειαζόταν τις άγουρες πρώτες ημέρες της επικράτησης του αυτοκινήτου έναν τοπικό κατασκευαστή και τον βρήκε στο πρόσωπο της Holden. Έτσι η εταιρεία άνθισε σταδιακά και μεγαλούργησε μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, όταν η ζήτηση των αυτοκινήτων εκτινάχθηκε.

Τις δεκαετίες του 50 και του 60 η Holden γνώρισε την απόλυτη ευημερία, με το μερίδιό της στην τοπική αγορά να ξεπερνά το 50% και τις εξαγωγές να αναπτύσσονται σε πολλές χώρες της Ασίας.

Η άνοδος των Ασιατών κατασκευαστών έφερε σταδιακά τη Holden σε δύσκολη θέση στην τοπική της αγορά και μόνο οι υψηλοί δασμοί εισαγωγής, που ξεπερνούσαν το 50%, διατηρούσαν την εταιρεία στην πρώτη θέση των πωλήσεων.

Αυτό άλλαξε τη δεκαετία του 70, όταν Ford και Toyota δημιούργησαν επίσης εργοστάσια στην Αυστραλία, με τον ανταγωνισμό να αυξάνεται. Σταδιακά η κυβέρνηση της Αυστραλίας άρχισε να μειώνει και τους δασμούς εισαγωγής, στο πλαίσιο διακρατικών εμπορικών συμφωνιών και αυτό έπληξε περαιτέρω τα συμφέροντα της Holden.

Για τουλάχιστον δύο δεκαετίες, αυτές του 80 και του 90, η Holden ήταν βιώσιμη χάρη στις «ενέσεις» της κρατικής μηχανής, είτε με μαζικές παραγγελίες αυτοκινήτων είτε με βοήθεια σε χρήμα. Ωστόσο ούτε και αυτές οι προσπάθειες απέδωσαν, σε μια αγορά πολύ μικρή για να στηρίζει την παγκοσμιοποιημένη πλέον παραγωγή των υπόλοιπων κατασκευαστών.

Τα εργοστάσια της Holden παρήγαγαν τα τελευταία χρόνια λίγα περισσότερα από 100.000 αυτοκίνητα το χρόνο, όταν η βιωσιμότητα μια μάρκας αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής –όχι δηλαδή πανάκριβων supercars ή πολυτελών αυτοκινήτων με μεγάλο περιθώριο κέρδους- δεν μπορεί να διατηρηθεί με λιγότερα από 1.000.000 αυτοκίνητα το χρόνο.

Ήδη, από το 2013, η GM είχε ενημερώσει την κυβέρνηση της Αυστραλίας , τις αγορές και τους μετόχους της ότι στο τέλος του 2017 η παραγωγή της Holden θα σταματήσει. Εντωμεταξύ, είχαν διακόψει την παραγωγή στη χώρα τόσο η Ford, όσο και η Toyota. Η απομακρυσμένη Αυστραλία, δεν είχε το μέγεθος της εσωτερικής αγοράς για να συντηρήσει βιομηχανία αυτοκινήτου με βάση τα τωρινά δεδομένα, ούτε και το ανταγωνιστικό κόστος για να δημιουργηθεί μια καθαρά εξαγωγική δραστηριότητα.

Το προδιαγεγραμμένο τέλος ήρθε λοιπόν την περασμένη Παρασκευή, όταν το τελευταίο κόκκινο Holden Commodore πέρασε τη γραμμή παραγωγής και η Holden ως κατασκευαστής πέρασε στην ιστορία. Το συγκινητικό βίντεο, που αφήνει μια γλυκιά και πικρή γεύση, αποτυπώνει το τέλος ένα μεγάλου ταξιδιού και αφήνει κάποιες ελπίδες για το μέλλον, για το όνομα περισσότερο παρά για την κατασκευαστική δραστηριότητα.

Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)
Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)
Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)
Τέλος η κατασκευή αυτοκινήτων στην Αυστραλία (vid)

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider