Πoιοί κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά μας

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πoιοί κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά μας

Μπορεί να αγοράσατε το μοντέλο μιας συγκεκριμένης μάρκας. Όμως το 82% των μερών του, προέρχεται από εξωτερικούς προμηθευτές και δεν έχει κατασκευαστεί από την αυτοκινητοβιομηχανία, την οποία επιλέξατε.

Ένα αυτοκίνητο αποτελείται κατά μέσο όρο από 25 – 30.000 διαφορετικά μέρη. Αυτή η γνώση, ίσως σας κάνει να εκτιμήσετε ακόμα περισσότερο αυτό το θαυμαστό ανθρώπινο δημιούργημα, που αποδίδει για πολλά χρόνια σαν μια καλά κουρδισμένη ορχήστρα, παρά τις αντίξοες συνθήκες, στις οποίες καλείται να λειτουργεί.

Από αυτά τα δεκάδες χιλιάδες μέρη, το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από ανεξάρτητους εξειδικευμένους κατασκευαστές, που αποτελούν τους προμηθευτές μιας βιομηχανίας αυτοκινήτου. Πολλές φορές μάλιστα, όπως στην περίπτωση της Bosch για παράδειγμα, οι προμηθευτές αυτοί έχουν, ως βιομηχανίες, πολύ μεγαλύτερο κύκλο εργασιών από τους πελάτες τους, δηλαδή τις βιομηχανίες κατασκευής αυτοκινήτων.

Ένας κατασκευαστής έχει συνήθως περισσότερους από 50 διαφορετικούς προμηθευτές. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, το σύνολο των μερών ενός αυτοκινήτου που κατασκευάζεται από την αυτοκινητοβιομηχανία μειώνεται, ενώ αυξάνεται η συμβολή των εξωτερικών προμηθευτών. Σήμερα το ποσοστό αυτό φτάνει στο 82%, όταν το 1985 βρισκόταν μόλις στο 56%.

Εξωτερικοί προμηθευτές είναι υπεύθυνοι για την κατασκευή σχεδόν του συνόλου ενός σύγχρονου αυτοκινήτου –πάντα βέβαια με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του. Αν όμως θέλουμε να είμαστε πιο ακριβείς, θα έπρεπε να ορίζουμε τους σημερινούς κατασκευαστές ως συναρμολογητές. Πρακτικά, μόνο το πλαίσιο και ο κινητήρας –ο τελευταίος μάλιστα όχι στο 100%- αποτελούν τα μέρη του αυτοκινήτου που κατασκευάζει μια συγκεκριμένη μάρκα. Όλα τα υπόλοιπα, έρχονται από εξωτερικούς προμηθευτές.

Brembo,Bosch,Magneti,Marelli,TRW, Ohlins,Dräxlmaier Group, Peiker, Acustic, GmbH Co, Thyssenkruppm BorgWarnerm Elringklingerm Mahle,Bridgeston, Michelen, Pirelli, Guardian, Driveline Johnson, Electric Gestamp Apag, Elektronik, AG Delphi Valeo Hirschvogel MagnaSamsung, LG, Boge Hell είναι μόνο λίγα από τα ονόματα κορυφαίων εταιρειών κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων. Το σύνολό τους σε παγκόσμιο επίπεδο ξεπερνά κατά πολύ αυτό των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να απαντήσουμε σε ένα ακόμα σημαντικό ερώτημα: γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν όλο και λιγότερα μέρη των αυτοκινήτων τους; Η απάντηση έχει να κάνει με τη μεγάλη εξειδίκευση, την πολυπλοκότητα των νέων αυτοκινήτων και την παγκοσμιοποίηση.

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν έχουν στην ουσία «πατρίδα». Για παράδειγμα, η Honda κατασκευάζει όλα τα Civic στη Βρετανία, ενώ η Toyota διαθέτει μονάδες στην Αμερική, στην Τουρκία και στην Κίνα –μεταξύ πολλών άλλων. Φανταστείτε σε κάθε εργοστάσιο που δημιουργεί, να πρέπει να στήνει εξαρχής μονάδες έρευνας και εξέλιξης, καθώς και κατασκευής για τα χιλιάδες μέρη, τα οποία απαρτίζουν πλέον ένα όχημα.

Η ανάγκη λοιπόν για παραγωγική αποκέντρωση και η σύγχρονη τεχνολογία, που επιβάλλει υψηλό δείκτη γνώσης και μεγάλες επενδύσεις σε έρευνα και εξέλιξη, αναβάθμισαν μοιραία το ρόλο των εξειδικευμένων ανεξάρτητων κατασκευαστών. Πάρτε για παράδειγμα τα σύγχρονα συστήματαmultimedia: πόσο εύκολα θα μπορούσε να εξελίξει η Mercedes αυτό που προσφέρουν κατά κύριο λόγο οι Samsung, LG, Sony, Pioneer και οι λοιπές εξειδικευμένες εταιρείες πληροφορικής και καταναλωτικών ηλεκτρονικών; Καθόλου, είναι η απάντηση, γι΄ αυτό και κανείς κατασκευαστής δεν ασχολείται με τα ψηφιακά συστήματα πολυμέσων του αυτοκινήτου του.

Πρακτικά, ο ρόλος μιας βιομηχανίας κατασκευής οχημάτων είναι η σχεδίαση, η συναρμολόγηση και η εμπορική εκμετάλλευση (δίκτυα χονδρικής και λιανικής πώλησης, marketing, χρηματοδότηση) οχημάτων. Στα χρόνια δε που έρχονται, θα διολισθαίνει ολοένα και περισσότερο ο ρόλος της κάθε μάρκας προς την κατεύθυνση της παροχής υπηρεσιών αυτοκίνησης και λιγότερο της κατασκευής.

Πoιοί κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά μας

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider