Εθνική Τράπεζα: Προοπτικές για ισχυρή ανάπτυξη στα Logistics

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Εθνική Τράπεζα: Προοπτικές για ισχυρή ανάπτυξη στα Logistics

Ανθεκτικές αποδείχθηκαν οι επιχειρήσεις χερσαίων υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) κατά τη διάρκεια της κρίσης, ανεβάζοντας τη συνεισφορά τους στο ελληνικό ΑΕΠ στο 2,9% το 2016 από 2,5% το 2008 και εμφανίζοντας σημάδια σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (3,4% του ΑΕΠ).

Η νέα μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας εστιάζει στον εντοπισμό των κινητήριων δυνάμεων που έχουν τεθεί σε λειτουργία - κυρίως από τις επενδύσεις της COSCO και την ανάπτυξη δικτύων από εταιρείες logistics (4PL) - αλλά και των παραγόντων που φρενάρουν την ανάπτυξη του κλάδου (κυρίως εμπόδια θεσμικής φύσης).

Πέρα από την ποσοτική αναβάθμιση, ο τομέας φαίνεται να παρουσιάζει και ποιοτική αναβάθμιση, καθώς η ανταγωνιστικότητα της διαχείρισης φορτίων στην Ελλάδα βελτιώνεται σημαντικά κατά την τελευταία πενταετία - με την απόκλιση από τα ευρωπαϊκά δεδομένα να περιορίζεται στο 11% το 2016 από 19% το 2012 (βάσει του Logistics Performance Index της World Bank).

Υπό αυτή την προοπτική, θετική κρίνεται η συνεισφορά του νέου θεσμικού πλαισίου για την εφοδιαστική αλυσίδα, το οποίο διασαφήνισε τις δραστηριότητες των logistics και απλοποίησε χωροταξικές και αδειοδοτικές διαδικασίες για τη λειτουργία αποθηκευτικών χώρων και εφοδιαστικών πάρκων.

Βασικό συμπέρασμα της ανάλυσης – η οποία φέρει τη «σφραγίδα» των κ. κ. Παύλου Μυλωνά (Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου) και Νέλλης Τζάκου – Λαμπροπούλου (Γενικής Διευθύντριας Λιανικής Τραπεζικής) – είναι η ισχυρή ανάπτυξη που αναμένεται να έχει ο κλάδος την επόμενη πενταετία.

Η θετική μακροοικονομική εικόνα του κλάδου των χερσαίων logistics επιβεβαιώνεται από την έρευνα πεδίου της Εθνικής Τράπεζας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.200 Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, ο εν λόγω κλάδος υπερέχει του λοιπού εταιρικού τομέα σε όλους τους κρίσιμους δείκτες (ζήτηση, εξωστρέφεια, απασχόληση), αξιοποιώντας ως βασική κινητήριο δύναμη τις τεχνολογικές εξελίξεις. Ωστόσο, αυτή η συνολικά θετική εικόνα κρύβει έντονες ανομοιογένειες, για δύο λόγους:

- οι μεσαίες επιχειρήσεις ξεχωρίζουν έντονα έναντι των μικρών σε όρους βασικών λειτουργικών μεγεθών (όπως πωλήσεις και επενδύσεις) και αριθμοδεικτών (απόδοση ενεργητικού και επίπεδο μόχλευσης).

- σε επίπεδο επιμέρους τομέων δραστηριότητας βελτίωση σε όρους όγκου και ποιότητας υπηρεσιών παρουσίασε ο τομέας διαχείρισης φορτίων, ενώ η μεταφορά φορτίων δέχθηκε ισχυρή πίεση από τη συσταλτική συγκυρία ζήτησης καθώς και την ιδιάζουσα διαρθρωτική κατάσταση του κλάδου. Συγκεκριμένα, το κλειστό μέχρι πρότινος επάγγελμα των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ οδήγησε στη δημιουργία ενός μεγάλου στόλου παλιών και σχετικά μικρών φορτηγών ΙΧ - με την Ελλάδα να ξεχωρίζει ως η ευρωπαϊκή χώρα με τη χαμηλότερη διείσδυση των εξειδικευμένων επιχειρήσεων logistics στον τομέα της χερσαίας μεταφοράς φορτίων (21% των φορτίων έναντι 70% στην ΕΕ).

Εστιάζοντας στη μελλοντική προοπτική του κλάδου, η δυναμική του διατηρείται σε υψηλές ταχύτητες. Συγκεκριμένα, η ζήτηση για τις υπηρεσίες του κλάδου αναμένεται να αυξηθεί κατά 30%-40% κατά την επόμενη πενταετία (βάσει της πρόθεσης αυξημένου outsourcing), με ακόμα μεγαλύτερη επίδραση αν καλυφθεί το σημαντικό κενό ενημέρωσης.

Παράλληλα, αναμένεται ευνοϊκή επίδραση από μια σειρά εξωγενών παραγόντων που θα λειτουργήσουν ως επιταχυντές για τον κλάδο κατά την επόμενη πενταετία – κυρίως η συμμετοχή σε ευρύτερα δίκτυα 4PL και η αναβαθμισμένη παρουσία της COSCO.

Η ερευνά της Εθνικής Τράπεζας ανέδειξε το θεσμικό πλαίσιο ως παράμετρο-κλειδί για να απελευθερωθεί η δυνητική ανάπτυξη του κλάδου, καθώς το 40% του τομέα δηλώνει ότι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου συνεχίζει να δρα ανασχετικά ενώ ως σημαντική ευκαιρία για το μέλλον ξεχωρίζει η περαιτέρω απελευθέρωση των οδικών μεταφορών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider