Στη γραμμή εκκίνησης η κοιλάδα «πράσινου» υδρογόνου στην Κρήτη – Συντονιστής η Eunice

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Στη γραμμή εκκίνησης η κοιλάδα «πράσινου» υδρογόνου στην Κρήτη – Συντονιστής η Eunice
Επένδυση 11 εκατ. ευρώ (με συγχρηματοδότηση 8 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Clean Hydrogen Partnership) με σκοπό τη χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου στο νησί για την αποθήκευση ενέργειας, καθώς και την κατασκευή σταθμού ανεφοδιασμού («υδρογονάδικου») για την τροφοδοσία υδρογονοκίνητων λεωφορείων και άλλων οχημάτων. Επιπλέον επένδυση 2 εκατ. από την για την Eunice, για την κατασκευή του φωτοβολταϊκού από το οποίο θα παράγεται το «πράσινο» καύσιμο.

Στην εποχή της οικονομίας του υδρογόνου εισάγεται και επίσημα η Κρήτη, με την επίσημη έναρξη του έργου CRAVE H2, το οποίο έχει ως στόχο να δημιουργήσει μία κοιλάδα «πράσινου» υδρογόνου στο νησί. Με συντονιστή και leader τον Όμιλο Eunice και τη συμμετοχή επτά ακόμη εταίρων, το CRAVE H2 στοχεύει στην ανάπτυξη και λειτουργία καινοτόμων τεχνολογιών στην Κρήτη, ενώ καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου.

Όπως αναφέρθηκε σε χθεσινή εκδήλωση για την παρουσίαση του έργου, ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 11 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση 8 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Clean Hydrogen Partnership, και τα υπόλοιπα κεφάλαια από τους οκτώ εταίρους που συμμετέχουν. Επίσης, 2 εκατ. ευρώ θα επενδύσει ο Όμιλος Eunice για την κατασκευή ενός φωτοβολταϊκού 3 MW, από την «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια του οποίου θα παράγεται το ανανεώσιμο καύσιμο, μέσω ηλεκτρόλυσης.

Η έδρα της κοιλάδας υδρογόνου θα είναι η περιοχή του Αθερινόλακκου στον Νομό Λασιθίου, με την ετήσια παραγωγή ανανεώσιμου καυσίμου να ανέρχεται έως τους 500 τόνους. Επομένως, σκοπός είναι οι ποσότητες αυτές να αποτελέσουν έναυσμα για την αξιοποίηση του «πράσινου» υδρογόνου σε μία σειρά από χρήσεις, προκειμένου να μειωθεί η χρήση ρυπογόνων και εξωτερικά εισαγόμενων ορυκτών πόρων στο νησί.

Κατασκευή «υδρογονάδικου»

Μία από τις χρήσεις του υδρογόνου είναι η εφαρμογή της λεγόμενης «χημικής αποθήκευσης» ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι, όταν αυτό χρειάζεται ή όταν το επιτρέπουν οι τιμές ηλεκτρισμού, με τη βοήθεια μιας συστοιχίας κυψελών καυσίμου PEM, το καύσιμο να παράγει εκ νέου (ανανεώσιμη) ηλεκτρική ενέργεια, η οποία θα εγχέεται στο τοπικό δίκτυο.

Επίσης, στο πλαίσιο του CRAVE H2 θα κατασκευαστεί ένας σταθμός ανεφοδιασμού («υδρογονάδικο») για την τροφοδοσία συμβατών λεωφορείων και άλλων οχημάτων. Σε πρώτη φάση από τον σταθμό θα ανεφοδιάζεται ένα υδρογονοκίνητο λεωφορείο, που θα πραγματοποιεί εμπορικά δρομολόγια στην ευρύτερη περιοχή. Στόχος είναι το λεωφορείο να αποτελέσει προπομπό για την κυκλοφορία και άλλων υδρογονοκίνητων οχημάτων στην Κρήτη.

Επιπλέον, χρήσεις «πράσινου» υδρογόνου θα λάβουν χώρα στην τοπική βιομηχανία, στον ναυτιλιακό τομέα καθώς και στον τουριστικό και τριτογενή τομέα.

Δημιουργία οικοσυστήματος

«Πρόκειται για ένα έργο που θα πραγματοποιηθεί σε περιβάλλον πραγματικής οικονομίας, και όχι για ένα ερευνητικό πρότζεκτ», σημείωσε στη χθεσινή εκδήλωση ο Γιώργος Πεχλιβάνογλου, Αντιπρόεδρος του Ομίλου Eunice. Όπως συμπλήρωσε, αποστολή του CRAVE H2 είναι να εισαγάγει την οικονομία υδρογόνου στην Ελλάδα, αξιοποιώντας το καύσιμο σε διάφορες εφαρμογές. Κι αυτό γιατί είναι σημαντικό να μην έχει μονοδιάστατη χροιά η χρήση του ανανεώσιμου καυσίμου, αλλά και να αξιοποιηθεί σε ποικίλους τομείς οικονομίας.

Όπως τόνισε, για την υλοποίηση του έργου θα πρέπει να ξεπερασθεί μία σειρά από προκλήσεις, όπως το γεγονός ότι σχεδόν σε όλο τον κόσμο ακόμη είναι περιορισμένη η τεχνογνωσία στις εφαρμογές υδρογόνου. Επίσης, η ανάπτυξη των εγκαταστάσεων έχει ιδιαιτερότητες όσον αφορά τα επίπεδα ασφάλειας και πυρόσβεσης, τα οποία θα πρέπει να είναι σε τέτοια επίπεδα που να καλύπτονται οι διεθνείς απαιτήσεις. «Αν ξεπεράσουμε αυτές τις προκλήσεις, θα έχουμε ανοίξει την πόρτα του "πράσινου" υδρογόνου στην Ελλάδα», συμπλήρωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Πεχλιβάνογλου, μία αδήριτη απαίτηση για να αναπτυχθεί η οικονομία υδρογόνου είναι να διασφαλιστούν ανταγωνιστικές τιμές «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας. Η Eunice αναπτύσσει δύο έργα -το Southern Αegean Interconnector και την ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου-Ελλάδας μέσω Κρήτης (GAP)- τα οποία μπορούν να εισάγουν στην περιοχή του Αθερινόλακκου εξαιρετικά φτηνή «πράσινη» ενέργεια.

Μάλιστα, ο ίδιος σημείωσε πως η ηλεκτρική διασύνδεση GAP συνεχίζει να «ωριμάζει», παρά τη θέση του ΑΔΜΗΕ για έλλειψη ηλεκτρικού «χώρου» στο νησί. «Η απορρόφηση ενέργειας, μέσω της παραγωγής υδρογόνου, είναι πολλαπλάσια της ζήτησης για ρεύμα όλης της Κρήτης. Δεν θεωρούμε ότι τίθεται θέμα απορρόφησης. Το έργο προχωράει κανονικά, η διασύνδεση θα υλοποιηθεί για τεχνικοοικονομικούς λόγους», σημείωσε.

Στο CRAVE H2 συμμετέχουν επίσης η Industrie De Nora, ιταλική πολυεθνική που αναπτύσσει προηγμένα συστήματα ηλεκτρόλυσης, η Ballard Power Systems Europe, κατασκευαστής προϊόντων κυψελών καυσίμου PEM σε ποικίλες αγορές και εφαρμογές, η Περιφέρεια Κρήτης συμμετέχοντας ενεργά στις ρυθμιστικές, κοινωνικές και πολιτικές πτυχές του έργου. Η Solmar Tours, η μεγαλύτερη τουριστική εταιρεία στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα, το Politecnico di Torino, ένα κορυφαίο τεχνολογικό πανεπιστήμιο της Ευρώπης, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), καθώς και το ερευνητικό τμήμα του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Τέσσερα είδη τιμολογίων μετά το «ξεπάγωμα» της ρήτρας – Η μετάβαση από τα σημερινά προϊόντα

gazzetta
gazzetta reader insider insider