«Παράγουμε και αναπαράγουμε… προϊόντα, ιδέες, επιχειρηματικότητα. Αυτή είναι η φιλοσοφία της εταιρείας μας», σχολίασε ο επικεφαλής του τομέα βιώσιμων συσκευασιών της Nestlé Ελλάς, Δρ. Πασχάλης Καστανάς. «Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα καθιστούν πιο σημαντικά από ποτέ τα ζητήματα που αφορούν στην ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων», σημείωσε, επαναδιατυπώνοντας τη δέσμευση της ελληνικής θυγατρικής του ελβετικού κολοσσού να «παράγει και να προσφέρει κατάλληλα και υγιεινά είδη διατροφής στους καταναλωτές».
Μιλώντας στο «Litter Free Eastern Mediterranean Forum» που συνδιοργάνωσαν το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το Ισραηλινο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο Κύπρου, ο κ. Καστανάς παρουσίασε τα βασικά σημεία του προγράμματος κυκλικής οικονομίας της εταιρείας, με αιχμή τη δέσμευση για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050. Το ταξίδι βιωσιμότητας της εταιρείας – που ξεκίνησε το 2018 και συνεχίζεται – προβλέπει επίσης τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών συσκευασίας. «Ο πλανήτης είναι ένας και πρέπει να τον προστατεύουμε», σημείωσε.
«Ιδιαίτερη χρονιά το 2021»
Όπως επισημαίνει η διοίκηση της Nestlé Ελλάς στις οικονομικές καταστάσεις που καταχωρήθηκαν πρόσφατα στο ΓΕΜΗ «το 2021 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, όπου η εθνική οικονομία και όλοι οι επιχειρηματικοί κλάδοι δοκιμάστηκαν και συνεχίζουν να δοκιμάζονται λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού». Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, την περασμένη χρονιά ο κύκλος εργασιών της εταιρείας αυξήθηκε στα 354,398 εκατ. ευρώ, έναντι 332,991 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 27,118 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 25,737 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Το μικτό κέρδος ανήλθε σε 148,821 εκατ. ευρώ από 137,817 εκατ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας αύξηση 11 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 8%. Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση περίπου 6%, με αντίστοιχη αύξηση του κόστους πωληθέντων κατά περίπου 5%.
Τα κέρδη προ φόρων το 2021 ανήλθαν σε 35,022 εκατ. ευρώ έναντι 31,324 εκατ. ευρώ το 2020 ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων ανήλθε σε 42,071 εκατ. ευρώ έναντι 41,112 εκατ. ευρώ στη χρήση 2020.
Αντιμέτωπος με προκλήσεις ο κλάδος τροφίμων
Όπως τονίζεται «το 2021 οι απαιτήσεις ήταν αυξημένες τόσο απέναντι στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημική κρίση, όσο και απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει καθημερινά ο κλάδος τροφίμων σε παγκόσμιο αλλά και τοπικό επίπεδο. Παρά το γεγονός ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον μεταβάλλεται διαρκώς, οι επιχειρήσεις στηρίζουν τη βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας και την ομαλοποίηση της αγοράς. Η προσπάθεια των κλάδων που σχετίζονται με τη διατροφική αλυσίδα είναι μεγάλη και συστηματική και έχει ως στόχο τη συνεχή ανταπόκριση στις ανάγκες των καταναλωτών για προϊόντα και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας που σέβονται το περιβάλλον και τον άνθρωπο».
Ειδικότερα, τα τελευταία τρία χρόνια ο κλάδος της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, αφενός λόγω της πανδημίας, αλλά και από τις πρόσφατες αλλεπάλληλες κρίσεις (ενεργειακή, γεωπολιτική). Σύμφωνα με τη Nestlé Ελλάς, απαιτείται ολιστική προσέγγιση σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα με αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, εξειδίκευση σε προσωπικό, βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ώστε να επιτευχθεί επιτάχυνση της προόδου στην πράσινη μετάβαση. Ο κλάδος των τροφίμων στην Ελλάδα αποτελεί σταθερά ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της ελληνικής μεταποίησης δευτερογενούς τομέα και έναν από τους βασικούς κινητήριους μοχλούς της ελληνικής οικονομίας. Υπάρχουν ωστόσο και άλλες σύγχρονες προκλήσεις, σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και τοπικό επίπεδο, που η βιομηχανία καλείται να αντιμετωπίσει, με τη βιώσιμη ανάπτυξη να ανάγεται σε προτεραιότητα.
«Προσπάθεια να διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα τα κόστη μας»
Σε ένα τόσο γρήγορα εξελισσόμενο περιβάλλον, η εταιρεία ανέπτυξε και εφάρμοσε άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της νέας πραγματικότητας λαμβάνοντας υπόψη της τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες. Στο πλαίσιο των ανωτέρω συνθηκών, «επιδιώκουμε να διατηρήσουμε σε χαμηλά επίπεδα τα κόστη μας προκειμένου να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στην αγορά, προσφέροντας στους καταναλωτές μια ευρεία γκάμα καινοτόμων προϊόντων, διατηρώντας και ενισχύοντας τη διατροφική αξία των προϊόντων μας και εκπληρώνοντας τον σκοπό μας που είναι να ‘Αναδεικνύουμε τη δύναμη της διατροφής με στόχο να ενισχύουμε την ποιότητα ζωής για όλους, σήμερα και στο μέλλον».
«Θα επηρεαστεί η ζήτηση και η προσφορά για ορισμένα από τα προϊόντα μας»
Αναφορικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία που ξέσπασε τον Φεβρουάριο του 2022 «οι επιπτώσεις στις δυτικές οικονομίες είναι σημαντικές και κυρίως εντοπίζονται σε αυξήσεις στο φυσικό αέριο, πετρέλαιο, σιτηρά, θέματα επάρκειας, περαιτέρω απώλειες στην εφοδιαστική αλυσίδα καθώς και αυξητικές τάσεις του πληθωρισμού. Η Ρωσία αντιπροσωπεύει περίπου το 2% του τουρισμού και το μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών προς τη Ρωσία και την Ουκρανία ανέρχεται στο μόλις 1%, ενώ οι εισαγωγές από τις χώρες αυτές σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% των συνολικών εισαγωγών της Ελλάδας».
«Οι παραπάνω παράγοντες ενδέχεται να επηρεάσουν τη ζήτηση / προσφορά για ορισμένα από τα προϊόντα της εταιρείας», προειδοποιεί η διοίκηση, επισημαίνοντας πως «για την ώρα δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια η ποσοτική επίδραση των γεγονότων αυτών».
Η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά διαρκώς την κατάσταση και τις πιθανές επιπτώσεις και λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διατήρηση της βιωσιμότητάς της και την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων.