Έρχονται «καμπάνες» σε κατασκευαστικούς Ομίλους

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έρχονται «καμπάνες» σε κατασκευαστικούς Ομίλους

Μεγάλα πρόστιμα, τα οποία σε πολλές κατασκευαστικές εταιρείες θα δώσει το τελειωτικό χτύπημα, αναμένεται να επιβάλλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για το «καρτέλ» στο κλάδο των κατασκευών.

Σύμφωνα με πληροφορίες η έρευνα της Επιτροπής η οποία αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα στα μέσα Μαρτίου, εκτός από την αποκάλυψη στημένων διαγωνισμών και προσυννεοημένων προσφορών, θα εμπλέκει και πολιτικά πρόσωπα, κάποια εκ των οποίων, στο παρελθόν είχαν άμεση σχέση με τα δημόσια έργα, που δημοπρατήθηκαν στην χώρα μας.

Η έρευνα της Επιτροπής ξεκινά από την περίοδο του 1990 μέχρι και προσφάτως όπου αποκαλύφθηκε ότι διαγωνισμοί της Εγνατίας Οδού στο πρώτο εξάμηνο του 2011 ανατέθηκαν με εκπτώσεις άνω του 40%, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο σε διαγωνισμούς της ίδιας εταιρείας οι εκπτώσεις περιορίζονται μεταξύ 13,2% και 17,35%.

Στο στόχαστρο μπαίνουν και άλλες μεγάλες χρυσοφόρες συμβάσεις, για τις οποίες οι ανάδοχοι τους έδωσαν εκπτώσεις κάτω του 10%.

Τα στοιχεία που συνέλεξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, έχουν να κάνουν με συμφωνίες και συνεννοήσεις εκ των προτέρων από την πλευρά των επιχειρήσεων για τον τρόπο υποβολής των προσφορών ώστε και μεγάλες εκπτώσεις να μη δίνονται και τα δημόσια έργα να μοιράζονται κατά τρόπο τέτοιον που να εξυπηρετεί τα συμφέροντά των Ομίλων.

Η Επιτροπή ήδη από την αρχή των ερευνών είχε εστιάσει το ενδιαφέρον της σε δυο εταιρίες που θεωρούνται ηγέτες του κλάδου» αλλά και άλλες εταιρείες μικρότερες που όπως προκύπτει, καθόριζαν μεταξύ τους τις μεγάλες δουλειές.

Παράγοντες της αγοράς υπολογίζουν ότι η μέση «υπερκοστολόγηση» των έργων της προηγούμενης δεκαετίας άγγιζε το 90%, ενώ τουλάχιστον 8-10 χρόνια κάνει να ολοκληρωθεί ένα έργο αντί για έξι το μέγιστο με βάση τον αρχικό σχεδιασμό.

Όμως η τεράστια ψαλίδα διαπιστώνεται όχι μόνο ανάμεσα σε οδικούς άξονες εντός και εκτός της Ελλάδας, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας. Τα πρωτεία όμως του πιο ακριβού δρομου και μάλιστα με διαφορά πανευρωπαϊκά κατέχει η Εγνατία Οδός και ειδικότερα το τμήμα Ιωάννινα-Μέτσοβο, το οποίο κόστισε περίπου 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Ενδεικτική είναι και η περίπτωση τμήματος του Κηφισού που κατασκευάστηκε έναντι 60 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ αρχικά είχε υπολογιστεί σε αξία στα 45,5 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά όταν κατά μέσο όρο στην Ευρώπη το χιλιόμετρο μεγάλου δρόμου κοστίζει 30 εκατ. ευρώ.

Eπίσης η Ελλάδα όπως καταδεικνύουν και τα επίσημα στοιχεία, είναι από τους πλέον ωφελημένους από πλευράς εισπράξεων (κοινοτικών κονδυλίων), αλλά και πρωταθλήτρια επιστροφών εξαιτίας κακοδιαχείρισης.

Από τις εκθέσεις της Κομισιόν τα τελευταία 20 χρόνια προκύπτει πως σχεδόν σε όλα τα μεγάλα έργα που έγιναν στην χώρα μας υπήρξαν σημαντικές υπερβάσεις προϋπολογισμού, ενώ το μεγάλο κόλπο συνεχίζουν να αποτελούν οι απαλλοτριώσεις, όπου το κόστος εκτοξεύεται στα ύψη.

Ετσι, ακόμα και σήμερα είναι αδύνατον να υπολογίσουν οι πολίτες το πραγματικό τελικό κόστος ενός έργου επειδή το τελικό φυσικό αντικείμενο είναι σπανίως το ίδιο με αυτό που σχεδιάστηκε αρχικά!

Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πραγματοποιήθηκε αυτεπάγγελτα, αλλά εν συνεχεία συνεργάστηκε με τις αρχές μεγαλοεργολάβος, ο οποίος βρίσκεται σε καθεστώς πτώχευσης.

Ο φάκελος που έχει σχηματιστεί είναι ογκοδέστατος, ενώ πολλές από τις κατασκευαστικές οι οποίες αρνούνται την ύπαρξη καρτέλ, τονίζουν στο insider.gr ότι θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider