Μετρό: Ψάχνουν τα λεφτά για τη γραμμή 4

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μετρό: Ψάχνουν τα λεφτά για τη γραμμή 4

Σε αγώνα δρόμου βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να «κλείσει» εντός Φεβρουαρίου το θέμα της χρηματοδότησης της Γραμμής 4 του Μέτρο Αθήνας. Σε αντίθετη περίπτωση ο στόχος που έθεσε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της γραμμής εντός του πρώτου εξαμήνου του 2016 μοιάζει αδύνατος.

Η γραμμή 4 του Μετρό (γνωστή και ως γραμμή U) θα ξεκινά από το Γαλάτσι και περνώντας μέσα από το Γουδή (α’ τμημα) θα καταλήγει στο Μαρούσι. Το έργο είναι αναμφισβήτητα σημαντικό, καθώς θα δώσει «διέξοδο» σε εξαιρετικά πυκνοδομημένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, του Γκύζη και τα Εξάρχεια, οι οποίες δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς.

Το τμήμα Ευαγγελισμός-Αλσος Βεΐκου (8,3 χιλιόμετρα, 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο (μάλιστα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου έχει από το 2012 κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος). Έχει προϋπολογισμό 900-950 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 75% αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Το μήκος της γραμμής είναι 11,7 χλμ. και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες. Ενώ, ολόκληρη η γραμμή 4 (Περισσός - Αλσος Βεΐκου - Πανεπιστήμιο - Ευαγγελισμός - Βύρωνας - Κατεχάκη - Μαρούσι - Λυκόβρυση) έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ.

Έργο ΣΔΙΤ θέλει ο Χρήστος Σπίρτζης

Όπως τόνισε και ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θόδωρος Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής ΔΕΚΟ της Βουλή όπου ενέκρινε την νέα διοίκηση της εταιρείας, η γραμμή 4 του μετρό είναι ώριμη προς δημοπράτηση, όμως η δημόσια εταιρεία σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών θα κληθεί να βρει χρηματοδότηση και μοντέλο κατασκευής ώστε ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί εντός του 2016. Το μόνο χρηματοδοτικό δεδομένο της γραμμής 4 είναι η διάθεση της ΕΤΕπ να παράσχει δάνειο έως το 75% του προϋπολογισμού.

Δηλωμένος στόχος του υπουργού Υποδομών είναι το έργο να κατασκευαστεί με ιδιωτική χρηματοδότηση και για αυτό προκρίνει το μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πρόκειται για μια μορφή σύμπραξης όπου ο ιδιώτης που θα κατασκευάσει το έργο αναλαμβάνει και την χρηματοδότηση και κανονικά λειτουργεί και την εγκατάσταση. Στην περίπτωση του Μετρό σχεδιάζεται η διαχείριση του έργου να παραμείνει στην Αττικό Μετρό και ο ιδιώτης να αμείβεται με τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας. Δηλαδή το δημόσιο θα πληρώνει μια μορφή «ενοικίου» ανάλογα με το επίπεδο υπηρεσιών που θα παρέχει ο ιδιώτης. «Η γραμμή 4 της Αθήνας προφανώς είναι ένα έργο που μπορεί να γίνει ΣΔΙΤ όσον αφορά τη χρηματοδότηση και την κατασκευή. Γιατί το 75% που πετύχαμε για χρηματοδότηση της γραμμής από την ΕΤΕπ είναι επί της ουσίας ένα δάνειο που θα πληρώνει η ΣΤΑΣΥ και το Ελληνικό Δημόσιο», δήλωσε κατά την διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής ΔΕΚΟ ο υπουργός Υποδομών.

Το έργο ΣΔΙΤ πάντως κρύβει κινδύνους προειδοποιούν παράγοντες της αγοράς. Και αυτό γιατί τα έργα Μετρό μας έχουν συνηθίσει σε απρόοπτα που μπορούν να εκτροχιάσουν το κόστος, όπως προσφυγές σε δικαστήρια, αρχαία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Σε κάθε περίπτωση ακόμα στην πιο αισιόδοξη πρόβλεψη το έργο δεν θα ξεκινήσει πριν από το 2018 καθώς θα απαιτηθούν επιπλέον μήνες για τυχόν προσφυγές, την έγκρισή του από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων και τελικά την υπογραφή της σύμβασης. Για την ανάπτυξη της γραμμής υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν εξίμισι χρόνια με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για λειτουργία το 2025.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider