Τα βαφτίζουν «ελληνικά» και κερδίζουν…

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα βαφτίζουν «ελληνικά» και κερδίζουν…

Βαρύ πλήγμα για την εγχώρια αγροτική παραγωγή αποτελούν τα εισαγόμενα «ελληνικά» προϊόντα τα οποία πωλούνται σε υπαίθριες αγορές, πανηγύρια αλλά και εντός καταστημάτων σε τιμές «ελληνικές» και με χαρακτηριστικά «ελληνοφανή». Ο λόγος γίνεται για το ελαιόλαδο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, φρούτα και λαχανικά ακόμη και το τσίπουρο, τα οποία εισάγονται και «βαφτίζονται» ελληνικά παραπλανώντας τους καταναλωτές και πλήττοντας σοβαρά την εγχώρια παραγωγή και οικονομία.

Τσίπουρο από τη Βουλγαρία, λάδι από την Ιταλία και την Ισπανία, τυροκομικά προϊόντα από τη Γερμανία, αυγά από τη Βουλγαρία και μέλι από την Κίνα, ψάρια από το Μαρόκο και την Τυνησία μπαίνουν στα ελληνικά νοικοκυριά εν αγνοία των αγοραστών. Φορείς καταναλωτών και πολιτικοί παράγοντες έχουν κατά καιρούς κάνει διαβήματα για να «θωρακιστούν» επαρκώς τα ντόπια αγροτικά προϊόντα από τα εισαγόμενα, τα οποία τους παίρνουν τη «δόξα» με αποτέλεσμα πολλά ελληνικά αγροτικά προϊόντα να παραμένουν αδιάθετα στις αποθήκες.

Πως γίνεται η «ελληνοποίηση»

Το πρόβλημα των παράνομων «ελληνοποιήσεων» προϊόντων Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) έχει απασχολήσει και στο παρελθόν φορείς όπως είναι η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ) και βουλευτές όπως ήταν η περίπτωση της «ελληνοποίησης» φασολιών στην Καστοριά, η οποία ώθησε πριν από 2 χρόνια βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να φέρουν να φέρουν το θέμα στην βουλή. Όπως είχε αναφερθεί στο σχετικό κείμενο:

«Η "ελληνοποίηση" προϊόντων αφορά κυρίως στον αγροτικό τομέα, ο οποίος μάλιστα δοκιμάζεται από τη φορολογική πολιτική που επιβάλει το τρίτο μνημόνιο. Η διαδικασία που ακολουθούν κάποιοι επιτήδειοι εκμεταλλεύεται το θεσμικό κενό που υπάρχει και πραγματοποιούν "ελληνοποιήσεις" προϊόντων κυρίως μέσω εικονικών ή πλαστών τιμολογίων. Μετά από το "βάπτισμά" τους ως ΠΓΕ, διαθέτουν τα "ελληνοποιημένα" προϊόντα σε καταστήματα, λαϊκές αγορές ή άλλους υπαίθριους χώρους πώλησης, κυρίως χύμα ή και συσκευασμένα. Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι η δυσφήμιση του εκάστοτε προϊόντος και η υποβάθμιση της υπεραξίας του, αλλά και η παραπλάνηση του καταναλωτή και προφανώς η σημαντική απώλεια εσόδων για το κράτος. Κι όλα αυτά για προϊόντα που ως καταχωρημένα με την ένδειξη "ΠΓΕ" είναι ενταγμένα σε πλαίσιο αυστηρών ελέγχων για την παραγωγή, τη σήμανση και την εμπορία.»

Πλαστή «ταυτότητα» σε ποσότητες ελαιόλαδου

Το λάδι αποτελεί ένα βασικό προϊόν που παρουσιάζεται ως «ελληνικό» χωρίς να είναι. Όπως σημειώνουν οι παραγωγοί λαδιού, η απάτη γίνεται ως εξής: μονάδες τυποποίησης λαδιού ή ακόμα και τα ίδια τα ελαιουργεία εισάγουν λάδι από τρίτες χώρες και κατά βάση από την Ισπανία σε χαμηλή τιμή.

Στην συνέχεια το λάδι αυτό αφού καταλήξει στα ελαιουργεία, γίνεται η ελληνοποίηση, δηλαδή εμφανίζεται ως παραγωγή από ντόπιες ελιές και παραγωγούς.

Η πρακτική αυτή συμφέρει και τον παραγωγό, αφού το ελαιουργείο τους εκδίδει παραστατικά μεγαλύτερης αξίας από την πραγματική ποσότητα που παράγεται και υπάρχει η ωφέλεια από την επιστροφή ΦΠΑ. Στην συνέχεια το λάδι από το ελαιουργείο πωλείται στις μονάδες τυποποίησης όπου το διαθέτουν στην αγορά ως ελληνικό λάδι.

Τι κάνει το κράτος

Αν και το κράτος έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους στέλνοντας ελεγκτικά κλιμάκια σε συσκευαστήρια, ψυγεία, εμπορικές επιχειρήσεις, καταστήματα χονδρικής και λιανικής πώλησηςσε όλη τη χώρα, το πρόβλημα είναι πολύ πιο περίπλοκο καθώς το ένα σκέλος της διαδικασίας (η εισαγωγή) είναι νόμιμο και το άλλο (παραποίηση στοιχείων προέλευσης) παράνομο.

Την Τρίτη, μετά από πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάρκου Μπόλαρη, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τους προέδρους των καταναλωτικών οργανώσεων ΕΚΠΟΙΖΩ και ΚΕΠΚΑ, με αντικείμενο τις καταγγελίες παραγωγών και μεταποιητών για παράνομες «ελληνοποιήσεις» προϊόντων.

Κατά τη συζήτηση συμφωνήθηκε, ότι προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παράνομη πρακτική που οδηγεί στην εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού και την καταπάτηση του δημοσίου συμφέροντος απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες των ελλήνων παραγωγών και των οργανώσεων τους, των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους και των οργανώσεων προστασίας του καταναλωτή. Προς αυτή την κατεύθυνση, αποφασίστηκε να δρομολογηθούν ενέργειες για το συντονισμό της δράσης των ανωτέρων φορέων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider