Η Disney είναι το πιο κερδοφόρο κινηματογραφικό στούντιο των τελευταίων ετών. Και όμως, παρά τα υπερκέρδη που καταγράφει είναι διαβόητη για το πόσο λίγο πληρώνει τους ηθοποιούς της σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στη λίστα που δημοσίευσε την προηγούμενη εβδομάδα το περιοδικό Variety με τους 20 πιο καλοπληρωμένους ηθοποιούς του 2018, κανένας από αυτούς δεν δουλεύει σε ταινία της Disney. Για την ιστορία πρώτος στη λίστα είναι Ντάνιελ Γκρεγκ με 25 εκατ. δολάρια από την νέα ταινία του Τζέιμς Μποντ, ακολουθεί ο Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον με 22 εκατ. δολάρια για το επερχόμενο «Red Notice» και ο Βιν Ντίζελ με 20 εκατ. δολάρια για το περσινό «The Fate of the Furious».

Γιατί όμως το στούντιο που βγάζει την μια εισπρακτική επιτυχία μετά την άλλη δεν πληρώνει «καλά» τους πρωταγωνιστές του; Σύμφωνα με το Business Insider υπάρχει ένας πολύ καλός λόγο για αυτό:

Την τελευταία δεκαετία η Disney πρωτοστατεί στις ταινίες με υπερήρωες με το Marvel Cinematic Universe της θυγατρικής της Marvel Studios. Επιπλέον έχει αναβιώσει την σειρά ταινιών του Star Wars μετά από την εξαγορά της Lucasfilm. Η τεράστια επιτυχία που έχουν σημειώσει αυτά τα franchise δείχνουν ότι αυτό που μετράει περισσότερο απ’ όλα για τις εισπράξεις είναι η πνευματική ιδιοκτησία και όχι οι πρωταγωνιστές. Και έτσι έχει η Disney έχει καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να πληρώνει τεράστια ποσά στους ηθοποιούς της.

Πρόκειται για μια δομική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί εδώ και δεκαετίες το Hollywood.

Η δεκαετία του 90’ ήταν χρυσή για τους κινηματογραφικούς αστέρες. Οι κορυφαίοι ηθοποιοί του πλανήτη όπως ο Γουίλ Σμιθ, η Τζούλια Ρόμπερτς, ο Τζιμ Κάρεϊ και ο Τομ Χανκς αμείβοντανμε 20 εκατ. δολάρια μόνο και μόνο για να πατήσουν πόδι στο πλατό και στη συνέχεια κέρδιζαν ποσοστά από τις εισπράξεις της ταινίας στην οποία έπαιζαν, πολλές φορές και πριν το κινηματογραφικό στούντιο.

Πλέον όμως, στην σημερινή εποχή, είναι πιο σημαντικό να βρίσκεται ο Batman στο «πανί» και όχι τόσο σημαντικό το ποιος βρίσκεται πίσω από την μάσκα του χαρακτήρα. Η Disney χρησιμοποιεί αυτή την τακτική εδώ και χρόνια βγάζοντας δισεκατομμύρια δολάρια χωρίς να δίνει μεγάλο κομμάτι από την πίτα στους αστέρες που βρίσκονται στις αφίσες των ταινιών της.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Ακόμη και αυτές όμως πρέπει να δουλέψουν πολύ πιο σκληρά απ’ότι στο παρελθόν για να βγάζουν πολλά εκατομμύρια σε κάθε ταινία.

Ο άνθρωπος των 2,5 δισ. δολαρίων

Η πιο σημαντική εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα είναι ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ ο οποίος ξεκίνησε ουσιαστικά το Marvel Cinematic Universe ενσαρκώνοντας τον Iron Man.

Όταν η Marvel Studios ξεκίνησε τις πρώτες κινηματογραφικές παραγωγές ήταν περισσότερο γνωστή για τα οικονομικά της προβλήματα παρά για τις επιτυχίες της. Το Iron Man κόστισε 140 εκατ. δολάρια και η Marvel δεν ήταν διατεθειμένη να αφήσει κάποιον ηθοποιό να πλουτίσει απ’ αυτή την ταινία.

Σύμφωνα με το βιβλίο «The Big Picture: The Fight for the Future of Movies», ο Ντάουνι συμφώνησε να λάβει 2,5 εκατ. δολάρια για τη συμμετοχή του στην ταινία, ποσό εξαιρετικά χαμηλό για πρωταγωνιστή που έχει προταθεί για Όσκαρ αν και ο ίδιος όπως και οι υπόλοιποι ηθοποιοί έλαβαν μπόνους όταν η ταινία ξεπέρασε τους εισπρακτικούς στόχους. Όμως, όταν μετά την επιτυχία του Iron Man το Marvel Cinematic Universe ξεκίνησε να παίρνει τα πάνω του και το μερίδιο του Ντάουνι με κάθε ταινία αυξανόταν και αυτό.

Από το 2013 έως το 2015 ο Ντάουνι ήταν συνεχώς στην κορυφή της λίστας του Forbes με τους πιο καλοπληρωμένους ηθοποιούς. Το 2015 έβγαλε 80 εκατ. δολάρια εν μέρει χάρη στον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο «Avengers: Age of Ultron».

Και όμως αυτή είναι μόνο η εξαίρεση.

Η Έμμα Γουάτσον πληρώθηκε αρχικά 3 εκατ. δολάρια για την συμμετοχή της στο «Beauty and the Beast» αν και υπήρχε όρος στο συμβόλαιο της που έλεγε ότι θα έπαιρνε 15 εκατ. δολάρια αν η ταινία είχε επιτυχία. Ο Κρις Έβανς έλαβε 1 εκατ. δολάρια για το «Captain America: The First Avenger» και ο Κρις Χέμσγουορθ πληρώθηκε μόλις 150.000 δολάρια για το «Thor».

Το μόνο καλό είναι ότι οι ηθοποιοί που συμμετέχουν σε ταινίες της Disney γίνονται πιο διάσημοι και μπορούν να διαπραγματευτούν καλύτερα συμβόλαια για άλλες ταινίες από άλλα κινηματογραφικά στούντιο.