David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων

Πολυσχιδής οραματιστής, πρωτοπόρος- ήδη από το 1999 ανεβάζει το άλμπουμ του «Hours» στο Διαδίκτυο επιτρέποντας στους χρήστες να «κατεβάσουν» τους δίσκους του με πληρωμή- και επιχειρηματικό πνεύμα, ο David Bowie, κατάφερε μέσα σε 69 χρόνια να μετατραπεί στον άνθρωπο με τα χίλια πρόσωπα. Η ηχογράφιση άνισων δίσκων, η αγάπη του για τα εκκεντρικά κοστούμια, τη μόδα ακόμη και το θέατρο, τα 140 εκατομμύρια δίσκων που κατάφερε να πουλήσει αλλά και τα διάφορα μουσικά ήδη με τα οποία πειραματίστηκε, κατάφεραν να τροφοδοτήσουν για πολλά χρόνια τις κοσμικές στήλες, ανά περιπτώσεις να εξοργίσουν αλλά κυρίως να γοητεύσουν, μετατρέποντας τον αστέρα της μουσικής σε μια προσωπικοτητα που αν μη τι άλλο επηρέασε ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία των τελευταίων δεκαετιών καθώς και πολλές γενιές καλλιτεχνών.

Ο μουσικός θρύλος της Βρετανίας, ο οποίος σε όλη του τη ζωή και καριέρα πειραματίστηκε αναμειγνύοντας τα είδη της μουσικής συνδυάζοντάς με την θεατρικότητα, πέθανε μετά την πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο, σε ηλικία 69 ετών. Όπως ανέφερε ο λογαριασμός του στο facebook «o David Bowie έχασε τη μάχη με τον καρκίνο και πέθανε ήσυχα, έχοντας δίπλα του την οικογένειά του. Λίγο αργότερα ο γιος του επιβεβαίωσε τα δυσάρεστα νέα μέσω του λογαριασμού του Twitter. Τουλάχιστον πρόλαβε να ζήσει την κυκλοφορία του 25ου άλμπουμ της καριέρας του. Μόλις λίγες μέρες πριν, την Παρασκευή, ο Bowie είχε γιορτάσει τα 69ου γενέθλια με την κυκλοφορία του Blackstar, το οποίο έλαβε για άλλη μια φορά διθυραμβικές κριτικές.

Γεννημένος στο Μπρίξτον της Βρετανίας, στις 8 Ιανουαρίου 1947, ο τραγουδιστής και συνθέτης, κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ το 1967, το οποίο δεν σημείωσε την αναμενόμενη επιτυχία. Σε ηλικία 16 ετών ο, κατά κόσμον, David Robert Jones, μπλέκει σε έναν καβγά στη λαϊκή γειτονιά του Λονδίνου όπου διαμένει και τραυματίζει σοβαρά το αριστερό του μάτι. Έκτοτε διατηρεί μια διεσταλμένη κόρη, η οποία δίνει την εντύπωση πως το χρώμα του δεξιού ματιού του είναι διαφορετικό από εκείνο του αριστερού. Περίπου εκείνη την περίοδο παρατάει το σχολείο και ασχολείται με την μουσική. Βέβαια ίσως δεν φαντάστηκε ποτέ πως μέσα σε πέντε δεκαετίες, η καθαρή του αξία θα αγγίξει τα 135 εκατ. δολάρια σύμφωνα με το BBC ενώ σύμφωνα με το Richest.com τα 240 εκατ. δολάρια.

Η πρώτη επιτυχία θα έρθει το 1969 με το «Space Oddity», η θρυλική μπαλάντα που αναφέρεται στην ιστορία του Major Tom, ενός αστροναύτη που χάνεται στο διάστημα. Οι ρίζες του βρίκσονται στη λαϊκή ροκ μουσική, την οποία ντύνει με μελωδικά γρατζουνίσματα και μια συναρπαστική sci-fi αφήγηση που του χαρίζουν την επιτυχία. Φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι το «Space Oditty» έγινε τεράστια επιτυχία τον ίδιο μήνα που οι Buzz Aldrin και Neil Armstrong έγινε ο πρώτος άνδρας που περπάτησε στο φεγγάρι.

Παράλληλα ο Bowie παρακολουθεί μαθήματα μιμητικής. Τα μαθήματα αυτά και η αγάπη του για τα εκκεντρικά κοστούμια, τη μόδα ακόμη και το θέατρο, θα τον βοηθήσουν να μεταλλαχθεί στον άνθρωπο με χίλια πρόσωπα.

Κατά την δεκαετία του 1970, βρισκόμενος στην πιο εκλεκτική και γόνιμη περίοδό του, θέτει τις βάσεις για τη γκλαμ ροκ μουσική.Ο χορός των μεταμορφώσεων ξεκινά με πρώτο το πρόσωπο του Ziggy Stardust, ενός ερμαφρόδιτου σταρ. Θα ακολουθήσει η μεταμόρφωσή του σε κυνικό ναζί, σε ωχρό αντάρτη και πολλά πολλά άλλα. Πίσω από τις μάσκες του, ο Bowie προκαλεί, αυξάνει τις αντιφατικές δηλώσεις, κυρίως όσον αφορά τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, τροφοδοτεί τις κοσμικές στήλες, εξοργίζει και γοητεύει.

Το 1975, το «Fame» που συνθέτει μαζί με τον John Lennox ανεβαίνει στο νούμερο ένα, και γίνεται το πετυχημένο άλμπουμ «Young Americans». Από το 1976 έως το 1979, όπου ο τραγουδοποιός έχει μετακομίσει στο Βερολίνο αφήνοντας πίσω τους τις καταχρήσεις, αναλαμβάνει την παραγωγή μαζί με τον Braian Ino της τριλογίας «Low, Heroes και Lodger» που θα ανοίξει τον δρόμο στο «κολντ γουέιβ».

Την επόμενη δεκαετία και συγκεκριμένα το 1983, κάνει στροφή στην pop με το πρώτο single του «Let's dance», το οποίο σκαρφαλώνει στην κορυφή των charts σε εννέα διαφορετικές χώρες, κατακτώντας ένα νεότερης ηλικίας κοινό στις χορευτικές πίστες.Έπειτα έρχεται η hard rock, στην οποία αφιερώνεται από το 1988 μαζί με το συγκρότημα Tin Machine. Η συγκεκριμένη επένδυση τυγχάνει από τους θαυμαστές του μιας μάλλον επιφυλακτικής υποδοχής.

Έως τις αρχές του 2000 κάνει σειρά από δίσκους και περιοδείες, ωστόσο ένα καρδιακό επεισόδιο τον Ιούνιο του 2003 πάνω στη σκηνή ενός γερμανικού φεστιβάλ τερματίζει την περίοδο αυτή. Η συμβουλή των γιατρών συνιστά μακρά ανάπαυση κι έτσι οι εμφανίσεις του στη σκηνή είναι σπάνιες. Το 2013 όμως επανέρχεται δυναμικά με το άλμπουμ «The next day», βάζοντας τέλος στις ανησυχητικές φήμες για την κατάσταση της υγείας του, με μια κραυγή κατά την παρουσίαση του κομματιού που λέει:«Να 'μαι λοιπόν, όντως δεν πεθαίνω»!

Ιδιαιτερότητα του Bowie ήταν πως από τα πρώτα μουσικά του βήματα μέχρι τα τελευταία έχτιζε την καριέρα του πάνω σε διαδοχικές μετενσαρκώσεις, και δεν σταμάτησε ποτέ να είναι ένας πολυσχιδής οραματιστής και μια προσωπικότητα που επηρέασε βαθιά πολλές γενιές καλλιτεχνών.

Το ίδιο άνετος με τον Βeckett και τον Nitsche όσο και με τους φίλους του Lou Reed και Iggy Pop, o Bowie πέρασε τη ζωή του πειραματιζόμενος πάνω σε πολλά είδη μουσικής, κάνοντας συχνά περιηγήσεις στο χώρο του κινηματογράφου, του θεάτρου, της μόδας μέχρι και στη ζωγραφική.

Συνεχίζει να εμπνέει τόσο τη νοικοκυρά που σιγοτραγουδά τα κομμάτια του στο σουπερμάρκετ όσο και τη νεαρή επαναστάτρια που ακολουθεί το ερμαφρόδιτο και διαταραγμένο παρουσιαστικό του της δεκαετίας του 1970. Η συμβολή του στη μουσική βιομηχανία υπήρξε τόση όση και η δίψα του να βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος ανά πάσα στιγμή.

Πέραν του μουσικού του ταλέντου όμως ο Bowie υπήρξε και πρωτοπόρος, αφού δημιούργησε τη δική του διαδικτυακή πύλη πριν από τους περισσότερους καλλιτέχνες μουσικούς. Μάλιστα ήδη από το 1999 ανεβάζει το άλμπουμ του «Hours» στο Διαδίκτυο επιτρέποντας στους χρήστες να «κατεβάσουν» τους δίσκους του με πληρωμή.

Το BowieNet είχε λανσαριστεί τον Σεπτέμβριο του 1998 σε μια εποχή που οι καλλιτέχνες είχαν πολύ λιγότερες δυνατότητες παροχής υλικού στους φαν ή, με σημερινούς όρους, followers τους.

H πλατφόρμα του Bowie παρείχε ένα μεγάλο εύρος αποκλειστικού υλικού στους χρήστες, αλλά και μια σειρά τρόπων αλληλεπίδρασης με τον τραγουδιστή- σε μια εποχή που τα social media άνηκαν σστη σφαίρα της φαντασίας.

Το BowieNet λειτουργούσε επίσης ως πλήρης ISP (Internet Service Provider) στις ΗΠΑ και τη Μ. Βρετανία, ανταγωνιζόμενο την AOL την Claranet κ.ά.

Για την ακρίβεια με μια μηνιαία συνδρομή, τα μέλη λάμβαναν email διεύθυνση με @davidbowie.com και αποκλειστική πρόσβαση σε τραγούδια, μουσικά βίντεο, ζωγραφιές του και chatrooms στα οποία συμμετείχε και ο ίδιος καλλιτέχνης- πάντα απροειδοποίητα, υπό το όνομα «Sailor».

Κάποιες φορές, θυμούνται χρήστες, μπορεί να έφερνε έναν ειδικό καλεσμένο για συνέντευξη, άλλες φορές μπορεί απλά να παρουσίαζε κάτι ενδιαφέρον που είχε βρει. Μέσω του BowieNet ο καλλιτέχνης έγραψε επίσης το πρώτο «cyber-τραγούδι», με τη βοήθεια του κοινού, που έστειλε στίχους.

Το επιχειρηματικό του πνεύμα όμως δεν εξαντλήθηκε σε αυτή την τεχνολογική καινοτομία.

Ο Βowie ήταν πίσω και από το BowieWorld, ένα 3D chat περιβάλλον, το οποίο πρόσφερε μέσα από το site του. Ο χρήστης- πολύ πριν από online παιχνίδια τύπου World of Warcraft- επέτρεπε στον χρήστη να κινηθεί και περιηγηθεί σε μια τρισδιάστατη πόλη, αλληλεπιδρώντας με άλλους.

Παράλληλα, στα τέλη του 1999, ασχολήθηκε με τον τομέα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, συμμετέχοντας στο παιχνίδι Omikron: The Nomad Soul, ενσαρκώνοντας έναν χαρακτήρα, τον επαναστάτη Boz, αλλά και με τραγούδια του στο soundtrack του παιχνιδιού (κάποια εκ των οποίων o παίκτης μπορούσε να δει να παίζονται «ζωντανά» σε μυστικές συναυλίες στον κόσμο του Omikron).

Σε άλλες τεχνολογικές δραστηριότητές του, χρησιμοποίησε ειδικό λογισμικό (Verbasizer) για να γράψει τον δίσκο Outside, ενώ ήταν ένας από τους πρώτους καλλιτέχνες που κυκλοφόρησαν «internet-only» single (Telling Lies).

Το 2004 ήταν σπόνσορας ενός online διαγωνισμού για τη δημιουργία «mashes» της μουσικής του, αλλά όσο τα χρόνια περνούσαν γινόταν όλο και πιο απόμακρος διαδικτυακά (αν και χρήστες θυμούνται πως όταν ερχόταν σε επαφή μαζί τους ήταν ήταν πάντα εξαιρετικά ευγενικός).

Το 2006 το BowieNet έπαυσε σιωπηλά τη λειτουργία του και ο ίδιος φάνηκε να σταματά να ασχολείται με την όλο και πιο social/ κοινωνική πλευρά του Διαδικτύου, επικεντρωνόμενος στην τέχνη του.

Το επιχειρηματικό του πνεύμα όμως δεν σταματά εκεί. Κάποια στιγμή αποφασίζει να εκδώσει «ομόλογα» τα οποία επιτρέπουν στους θαυμαστές του να στοιχηματίσουν στα κέρδη των μελλοντικών μουσικών του επιτυχιών. Με την κίνηση αυτή καταφέρνει να κερδίσει περί τα 55 εκατ. δολάρια.

Η επιτυχία που σημείωσε ο αστέρας του μετριέται σε πωλήσεις δίσκων, οι οποίες ξεπερνούν τα 140 εκατομμύρια, ή μέσω της επιρροής που συνεχίζει να ασκεί στους συναδέλφους του, από τη Lady Gaga έως τα συγκροτήματα των Placebo ή Blur .

Αρκεί να αναρωτηθεί κανείς: Πόσοι τραγουδιστές μπορούν να προσελκύσουν περισσότερους από 1.000.000 επισκέπτες στην αναδρομική έκθεση που διοργανώνεται γι' αυτούς και μόνο, όπως έγινε στην έκθεση «David Bowie Is» που εγκαινιάστηκε το 2013 στο Λονδίνο;

David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων
David Bowie: Ο αστέρας των 140 εκατ. δίσκων

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider