Newsletter Final List

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας!

Εγγραφή στο Newsletter Final List feed
19 ΙΟΥΛ 2017 | 17:42

Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας του Despacito

Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας του Despacito - Κεντρική Εικόνα/Video

Κάθε άνοιξη, τα στελέχη της μουσικής βιομηχανίας ψάχνουν ανάμεσα σε χιλιάδες κομμάτια, αυτό που θα γίνει «το τραγούδι του καλοκαιριού», ψάχνουν δηλαδή το τραγούδι που θα γίνει το απόλυτο χιτ και θα παίζει από εστιατόρια, μέχρι ραδιόφωνα και στερεοφωνικά αυτοκινήτων.

Το αδιαμφισβήτητο φαβορί για φέτος ήρθε από την λιγότερο αναμενόμενη πηγή: ένα ισπανόφωνο reggaeton κομμάτι, που ηχογραφήθηκε από τον Luis Fonsi, έναν 39χρονο Πορτορικανό τραγουδιστή γνωστό για τις αργές ρομαντικές του μπαλάντες, σε συνεργασία με τον Daddy Yankee, έναν επίσης Πορτορικανό ράπερ.

Μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες, το τραγούδι τους, το Despacito, του οποίου η διανομή έγινε από την Universal Music, ακούγεται από τις ντισκοτέκ της Κολομβίας ως τα εμπορικά κέντρα του Λονδίνου, βρίσκεται στην κορυφή των μουσικών charts σε 35 χώρες, από το Ηνωμένο Βασίλειο ως τη Ρωσία. Την Τετάρτη το τραγούδι έφτασε ακόμα ένα ορόσημο: το Despacito ακούστηκε από υπηρεσίες όπως το Spotify περισσότερες από 4,6 δισεκατομμύρια φορές – τις περισσότερες στην ιστορία της ψηφιακής διανομής μουσικής.

Το ότι το δημοφιλέστερο τραγούδι στον κόσμο είναι ισπανόφωνο για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, δεν είναι σύμπτωση, λένε στελέχη της μουσικής βιομηχανίας. Αντίθετα, η επιτυχία του «Despacito» αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην ψηφιακή διανομή μουσικής το 2017.

Το πρώτο ισπανόφωνο κομμάτι που ανέβηκε στην κορυφή των βρετανικών και αμερικανικών charts από το 1996 και το «Macarena» είναι «η προειδοποίηση μιας τεράστιας περιοχής που πρόκειται να είναι πολύ σημαντικότερη για τη σύγχρονη διανομή μουσικής στην αγορά απ’ ότι ήταν για την παλιά αγορά» λέει ο Mark Mulligan της Midia Research.

Η μουσική βιομηχανία, η οποία δέχτηκε συντριπτικά χτυπήματα από την πειρατεία, έχει αναγάγει την ψηφιακή διανομή σαν μια νέα πηγή αύξησης εσόδων. Οι ακροατές ανά τον κόσμο έχουν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν υπηρεσίες όπως το Spotify, μέσω της οποίας αγοράζουν την πρόσβασή τους σε 30 εκατομμύρια κομμάτια με το απλό άγγιγμα της οθόνης του smartphone τους.

Η «στροφή» αυτή, καταγράφεται πιο καθαρά από οπουδήποτε αλλού στη Λατινική Αμερική, όπου η αναπτυσσόμενη εργατική τάξη, έχει… παρατήσει τα CD για την ψηφιακή διανομή.

Το ποσοστό της αγοράς μουσικής σε παραδοσιακές μορφές (LP, CD) στη Λατινική Αμερική έχει πέσει πλέον μόλις στο 1/5, το μικρότερο ποσοστό σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα έσοδα από την ψηφιακή διανομή σημείωσε άνοδο 57% μόνο τον τελευταίο χρόνο, τροφοδοτώντας μια άνοδο των κερδών της μουσικής βιομηχανίας κατά 12%, σχεδόν διπλάσια από τον παγκόσμιο μέσο όρο.

Με 350 εκατομμύρια δυνητικούς ακροατές μόνο στο Μεξικό και στη Βραζιλία, οι ισπανόφωνοι είναι πολύ πιθανό να συνεχίσουν να καθορίζουν τα παγκόσμια hits. Η επιτυχία του «Despacito» αποδεικνύει πως οι δισκογραφικές, με την βοήθεια του Spotify και της Apple, μπορούν να διανείμουν ένα τραγούδι πολύ πιο μακριά από το τοπικό κοινό, λέει ο Lucian Grainge, επικεφαλής της UMG. Έπειτα από χρόνια επενδύσεων, πλέον «μπορούμε να μετατρέψουμε γρήγορα τραγούδια από αγορές όπως η Βραζιλία, το Μεξικό και η Ισπανία σε παγκόσμιες επιτυχίες», δήλωσε στους Financial Times. Η UMG, η μεγαλύτερη δισκογραφική στον κόσμο, έχει κέρδη 3 εκατ. δολαρίων από το Despacito, μόνο από την Αμερική, εκτιμά το Billboard.

Ο Χεσούς Λόπεζ, στέλεχος της Universal Music στη Λατινική Αμερική, βρισκόταν πίσω τόσο από το Despacito όσο και από το Macarena. Δηλώνει πως η διανομή έχει «δημοκρατικοποιήσει τη μουσική κατανάλωση», βάζοντας την Latin μουσική στα charts για πρώτη φορά. «Στο παρελθόν έπρεπε να πείσουμε τους ραδιοφωνικούς σταθμούς για να παίξουν ένα κομμάτι, όμως τώρα είτε βρίσκεσαι στη Γαλλία, είτε στην Ιταλία, βλέπεις ένα δημοφιλές κομμάτι και μπορείς να το ακούσεις άμεσα» λέει ο ίδιος.

Πήρε χρόνια στον Χεσούς Λόπεζ να φέρει το Macarena στην αμερικανική αγορά, τα κατάφερε μόνο αφού ο Μπιλ Κλίντον χόρεψε στους ήχους του κομματιού στο Συνέδριο του Δημοκρατικού Κόμματος το 1996. Το να δημιουργήσεις hit είναι πολύ πιο γρήγορη διαδικασία σήμερα: To Despacito έφτασε στο παγκόσμιο κοινό, μέσα σε ένα μήνα. Παρότι το κομμάτι ήταν hit από την αρχή, φτάνοντας σε μια μέρα τα 5 εκατομμύρια views στο Youtube, η προσθήκη του Justin Bieber το ανέβασε και στις ΗΠΑ. Δύο μέρες αφού το άκουσε σε ένα νυχτερικό club στην Κολομβία, ο Καναδός pop star ηχογράφησε μια διασκευή του, που μια βδομάδα αργότερα ήταν πρώτη στα αμερικανικό chart.

Η υστερία γύρω από το Despacito αποδεικνύει ακόμα την επιρροή των λιστών αναπαραγωγής του Spotify, η μεγαλύτερη εκ των οποίων φτάνει σε εκατομμύρια ακροατές. «Αυτό δεν γίνεται στην τύχη» λέει η Rocio Marin, υπεύθυνος περιεχομένου, για το τμήμα Λατινικής Αμερικής του Spotify, εξηγώντας το φαινόμενο.

Το Spotify αρχικά προσθέτει ένα κομμάτι στις τοπικές playlist και αν αυτό «πιάσει», όπως μετρά ο αλγόριθμος του Spotify, προχωρά σε ευρύτερες playlists και προοπτικά σε παγκόσμιο επίπεδο. «Μοιάζει με φαύλο κύκλο… από την στιγμή που μπαίνουν στην παγκόσμια λίστα, τα υπόλοιπα είναι ιστορία» αναφέρει η Marin. 

Best of Internet