Πονοκέφαλο στις αεροπορικές προκαλεί το Brexit

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πονοκέφαλο στις αεροπορικές προκαλεί το Brexit

Αντιμέτωπες με νέους περιορισμούς για τις πτήσεις επί ευρωπαϊκού εδάφους θα βρεθούν οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες μετά από ένα σκληρό Brexit, σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την ώρα που η το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται για την επίσημη διαδικασία εξόδου από την Ένωση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπάθησε προσφάτως να υπογραμμίσει τις αλλαγές και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος των αερομεταφορών καθώς η κυβέρνηση της Teresa May προχωρά στην ενεργοποίηση του άρθρου 50 για το οριστικό διαζύγιό της με την ΕΕ. Οι αρμόδιοι της ΕΕ προειδοποίησαν πρόσφατα στους εκπροσώπους των βρετανικών αεροπορικών εταιρειών ότι μετά από μια μεταβατική συμφωνία η οποία θα καταλήξει σε ένα «σκληρό» Brexit θα μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο απευθείας πτήσεις μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ, όπως ανέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές.

Σύμφωνα με τους νέους αυτούς περιορισμούς, αεροπορικές εταιρείες όπως οι EasyJet και BMI, οι οποίες επί του παρόντος πετούν μεταξύ διαφόρων προορισμών της ΕΕ χωρίς περιορισμούς, δεν θα μπορούν να εκτελέσουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια χωρίς να αλλάξουν το καθεστώς τους. Σε περίπτωση που η Βρετανία επιβάλει επίσης τους ίδιους περιορισμούς στις αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ, η Ryanair θα μπορούσε να καταργήσει τις ενδο-βρετανικές πτήσεις.

Οι πιθανότητες για ένα σκληρό Brexit μοιάζουν να αυξάνουν τον τελευταίο καιρό αφότου η πρωθυπουργός Teresa May αποκάλυψε πως στα σχέδιά της περιλαμβάνεται η αποχώρηση από την ενιαία αγορά της ΕΕ καθώς και ο περιορισμός της εξουσίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) το οποίο διασφαλίζει σήμερα ότι τα κράτη μέλη και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ συμμορφώνονται με το δίκαιο της ΕΕ. Αναπάντητο ερώτημα στην υπόθεση των αεροπορικών πτήσεων παραμένει και το αν η Βρετανία θα στηρίζεται στις ευρωπαϊκές αρχές πολιτικής αεροπορίας σύμφωνα με τις οποίες γνωμοδοτεί το Δικαστήριο της ΕΕ.

Όπως είχε ανακοινώσει η EasyJet, μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του περασμένου έτους, προτίθεται να δημιουργήσει μια νέα εταιρεία με έδρα την ΕΕ ώστε να αποκτήσει το πιστοποιητικό ευρωπαίων φορέων εκμετάλλευσης αεροσκαφών για να χειριστεί τις πτήσεις εντός Ένωσης. Η διαδικασία βέβαια θα κοστίζει περισσότερα από 10 εκατ. λίρες ενώ θα διαρκέσει σίγουρα δύο χρόνια.

Οι κινήσεις της ΕasyJet θα περιλαμβάνουν την ίδρυση νέας μητρικής εταιρείας με έδρα σε κάποια χώρα της Ευρώπης και η μετατροπή της σημερινής σε θυγατρική της πρώτης με έδρα την Βρετανία ώστε να διασφαλιστεί και η συνέχιση των πτήσεων εντός του Ηνωμένου Βασιλείου. Όσο για τις λοιπές αεροπορικές εταιρείες της χώρας θα πρέπει να αγωνιστούν για να εξασφαλίσουν πως η πλειοψηφία των μετοχών τους θα ανήκει σε υπηκόους της ΕΕ μετά το Brexit.

Παρόμοια μετοχική σύνθεση, η πλειοψηφία της οποίας θα ανήκει και θα ελέγχεται από υπηκόους της ΕΕ, θα πρέπει να διασφαλίσει και η EasyJet για την μετά - Brexit εποχή την ώρα που θα πρέπει να ικανοποιεί δύο ειδών αρχές ασφαλείας, αυτές των ΥΠΑ του Ηνωμένου Βασιλείου και αυτές της EASA, της ΕΕ.

Όπως έχουν τα πράγματα, η BMI Regional, η οποία επί του παρόντος πραγματοποιεί πολλές ενδο-ηπειρωτικές πτήσεις, θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει προβλήματα με τα δρομολόγιά της από την στιγμή του Brexit. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας όμως η ομάδα θα περιμένει μέχρι το τέλος του 2017 πριν πάρει αποφάσισεις για το αν θα ακολουθήσει το δρόμο της easyJet δημιουργώντας έναν κόμβο εντός ΕΕ για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις.

Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει παράλληλα να δηλώσουν κάποια αεροσκάφη τους ως ευρωπαϊκά και κάποια ως βρετανικά για να μπορέσουν να συνεχίσουν τις ανταποκρίσεις τους. Όταν ένα αεροπλάνο φτάσει σε ένα αεροδρόμιο σε μια χώρα της ΕΕ θα πρέπει να επιστρέψει στην Βρετανία μη μπορώντας να συνεχίζει σε δεύτερο προορισμό εντός ηπείρου.

«Δεν θα ήταν απίθανο να δούμε τις πτήσεις προς τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου να μειώνονται ως αποτέλεσμα της περιορισμένης ευελιξίας που θα ισχύσει, ενώ πολλές αεροπορικές αναμένεται να εστιάσουν στις πιο επικερδείς διαδρομές του Ηνωμένου Βασιλείου ώστε να αντισταθμίσουν το αυξημένο λειτουργικό κόστος», ανέφερε ένας εμπειρογνώμονας της αεροπορίας.

Η Ryanair έχει καταχωρηθεί ως ιρλανδική αεροπορική εταιρεία, με αποτέλεσμα να μην επηρεαστεί άμεσα από τους κανόνες της Επιτροπής για τους αερομεταφορείς του Ηνωμένου Βασιλείου. «Μέχρι οι τελικές αποφάσεις να γίνουν γνωστές θα συνεχίσουμε να προσαρμοζόμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες προς το καλύτερο συμφέρον των πελατών μας, των υπαλλήλων μας και των μετόχων μας» ανέφερε η Ryanair σε ανακοίνωσή της. Η ομάδα έχει υπαινιχθεί στο παρελθόν ότι είναι έτοιμη να καταργήσει τις ενδοβρετανικές πτήσεις κι όχι να δημιουργήσει μια νέα θυγατρική εντός Ηνωμένου Βασιλείου η οποία θα συμμορφώνεται με τους νέους κανονισμούς.

Όσο για την μητρική της British Airways, IAG, δεν θα επηρεαστεί από τους περιορισμούς, οι πτήσεις της όμως που έχουν αφετηρία το Ηνωμένο Βασίλειο και προορισμό χώρα της ΕΕ θα πρέπει να πληρούν και τους ρυθμιστικούς κανόνες της ΕΕ, παρά το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός των μετόχων της είναι πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου και το 20% της μετοχικής της σύνθεσης ανήκει στην Qatar Airways. Σε αντίθεση με άλλες αεροπορικές εταιρείες, η IAG αρνήθηκε να αποκαλύψει το ακριβές ποσοστό των μετόχων της που έχουν ευρωπαϊκή υπηκοότητα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider