Οι εφημερίδες βλέπουν το μέλλον τους ψηφιακό και… συνδρομητικό

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι εφημερίδες βλέπουν το μέλλον τους ψηφιακό και… συνδρομητικό

Το 2016 ήταν για τις εφημερίδες μια χρονιά με πολλά κακά και πολλά καλά. Καθώς οι διαφημιστικές δαπάνες στον έντυπο Τύπο μειώθηκαν περαιτέρω πέρσι, εκδότες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού αναζωογονήθηκαν από δύο τρομερά γεγονότα: Το Brexit και την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ. Έξι εβδομάδες μετά την αλλαγή του χρόνου, η ροή ειδήσεων δεν φαίνεται να μειώνεται. Στις ΗΠΑ, τουλάχιστον, το «αυξημένο ενδιαφέρον» μάλλον θα συνεχιστεί όσο ο Λευκός Οίκος «συνεχίζει να δημιουργεί ειδήσεις και αντιπαραθέσεις», σχολιάζει ο Μαρκ Τόμσον, διευθύνων σύμβουλος των New York Times.

Στην εποχή του Τραμπ, ο Τύπος φαίνεται ότι γίνεται σάκος του μποξ αλλά ευνοείται κιόλας. Μόνο οι New York Times αύξησαν κατά 267.000 τους συνδρομητές τους το τελευταίο τρίμηνο του 2016, με την πλειοψηφία αυτών να εγγράφονται με τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Ο κ. Τόμσον χρησιμοποίησε την αύξηση-ρεκόρ των συνδρομητών της εφημερίδας για να αντεπιτεθεί στις δηλώσεις του Τραμπ ότι οι New York Times είναι «ψεύτικα νέα» και «αποτυγχάνουν», λέγοντας κατά την διάρκεια της τελευταίας τηλεδιάσκεψης για τα αποτελέσματα της εταιρείας: «όχι και τόσο κύριε Πρόεδρε».

Την ίδια στιγμή που οι εφημερίδες βρίσκονται σε κόντρα με τον Ντόναλντ Τραμπ, η βιομηχανία του Τύπου αντιμετωπίζει δυσκολίες σε ότι αφορά τα έσοδα από διαφημίσεις και από τις πωλήσεις. Οι εκδότες καλούνται να αντιμετωπίσουν την μείωση των κυκλοφοριών, να ανταγωνιστούν σε μια ψηφιακή αγορά που κυριαρχείται από το Facebook και τη Google, και να μετατρέψουν τις πρόσφατες αυξήσεις αναγνωστών σε μια σταθερή ανάπτυξη των εσόδων τους.

Η πτώση των διαφημίσεων στον Τύπο ξεκίνησε στις αρχές του 2016 και δεν έχει σταματήσει από τότε. Μόνο στο τέταρτο τρίμηνο, οι πωλήσεις στους New York Times μειώθηκαν κατά 20%. Το ίδιο ποσοστό μείωσης ανακοίνωσε και η McClatchy που διαχειρίζεται 29 καθημερινές εφημερίδες στις ΗΠΑ. Η Gannett, ιδιοκτήτρια της εφημερίδας USA Today, ανακοίνωσε πτώση 15% στις ΗΠΑ και 14% στη Βρετανία. Η News Corp ανακοίνωσε ότι η πτώση των εσόδων στον Τύπο έριξαν τα διαφημιστικά έσοδα της News UK (εκδότρια των εφημερίδων: The Sun και The Times) κατά 29% και τα διαφημιστικά έσοδα της Dow Jones που εκδίδει την Wall Street Journal κατά 20%. Οι Financial Times και η Tronc, στην οποία ανήκουν οι Los Angeles Times και η Chicago Tribune, έχουν επίσης δεχθεί πλήγμα.

Δεν υπάρχει ένας μοναδικός λόγος για αυτήν μείωση ανά την βιομηχανία του Τύπου. Οι εκδότες κάνουν λόγο για μεταφορά των διαφημιστικών δαπανών στα ψηφιακά μέσα καθώς και στην μείωση των προϋπολογισμών από μεγάλους διαφημιζόμενους όπως οι εταιρείες λιανεμπορίου και οι εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, που αντιμετωπίζουν και αυτές πρόβλημα με την τεχνολογία.

Οι προοπτικές του έντυπου Τύπου δεν φαίνεται να βελτιώνονται στο άμεσο μέλλον. Σύμφωνα με την εταιρεία Magna Global οι παγκόσμιες διαφημιστικές δαπάνες για τις εφημερίδες θα μειώνονται κατά 8% κάθε χρόνο μέχρι το 2021.

Οι εκδότες αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα μειώνοντας το κόστος και προσπαθώντας να κάνουν τις επιχειρήσεις τους πιο αποδοτικές. Παντού οι αίθουσες σύνταξης μικραίνουν. Η Wall Street Journal κατάργησε 200 θέσεις εργασίας σε μια προσπάθεια να μειώσει τα λειτουργικά κόστη κατά 100 εκατ. δολάρια. Η Gannett μείωσε το ανθρώπινο δυναμικό της κατά 2% τον Οκτώβρη. Οι New York Times, των οποίων τα καθαρά έσοδα μειώθηκαν 54% το 2016, σχεδιάζουν διορθωτικές κινήσεις και να καταργήσουν κάποιες θέσεις εργασίας.

Η πτώση των διαφημίσεων στα έντυπα δεν έχει αντισταθμιστεί από τα έσοδα των ψηφιακών διαφημίσεων, εν μέρει επειδή το μεγαλύτερο κομμάτι τις πίτας πάει στη Google και τη Facebook. Το μερίδιο των εκδοτών δεν είναι τόσο μεγάλο όσο περίμεναν. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι διευθυντές των εφημερίδων διαλαλούσαν την δυνατότητας που είχαν να προσελκύουν τεράστια νούμερα αναγνωστών στις ιστοσελίδες τους. Σήμερα, πολλοί από αυτούς απομακρύνονται από την διαφήμιση.

«Δεν προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε τα clicks και να πουλήσουμε χαμηλού κόστους διαφήμιση μέσω αυτών. Δεν προσπαθούμε καν να κερδίσουμε τον αγώνα για τα περισσότερα page views», δήλωσαν οι New York Times σε μια πρόσφατη μελέτη στρατηγικής που δημοσίευσαν.

Αντιμετωπίζοντας όλα αυτά πολλές εφημερίδες έχουν καταλήξει ότι το μέλλον τους βρίσκεται στην χρέωση των συνδρομητών. Οι New York Times έκλεισαν το 2016 με 1,6 εκατ. ψηφιακούς συνδρομητές σημειώνοντας άνοδο 47% σε έναν χρόνο λόγω μιας ξαφνικής έκρηξης συνδρομών μετά τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ. Η Washington Post αύξησε τους συνδρομητές της κατά 75% το 2016, υπερδιπλασιάζοντας τα έσοδα της από την κυκλοφορία. Τον Ιανουάριο η εφημερίδα πρόσθεσε κατά 30% περισσότερους συνδρομητές από τον Νοέμβριο, κάνοντας νέο ρεκόρ. Η Wall Street Journal προσέλκυσε 110.000 νέους ψηφιακούς συνδρομητές το τέταρτο τρίμηνο του 2016 και ανακοίνωσε ότι πλέον περίπου οι μισοί συνδρομητές της είναι ψηφιακοί.

Και άλλοι εκδότες έχουν δει την αναγνωσιμότητα των εφημερίδων τους να αυξάνεται λόγω του φαινομένου Τραμπ. Το κρίσιμο ερώτημα είναι το κατά πόσο μπορούν να κεφαλαιοποιήσουν αυτό το κέρδος. Πολλοί από τους καινούργιους συνδρομητές γράφτηκαν μέσω ειδικών προσφορών, οι εφημερίδες πρέπει να βρουν έναν τρόπο να τους κρατήσουν όταν λήξουν οι προσφορές. Γενικά οι εφημερίδες πρέπει να επιταχύνουν την αύξηση των εσόδων από τις ψηφιακές τους εκδόσεις. Για παράδειγμα οι New York Times έχουν θέσει ως στόχο τα έσοδα τους από ψηφιακές πηγές να φτάσουν τα 800 εκατ. δολάρια μέχρι το 2020. Το 2016, τα συνολικά έσοδα της εφημερίδας από ψηφιακές διαφημίσεις και ψηφιακές συνδρομές έφτασαν τα 442 εκατ. ευρώ, ή περίπου στο 28% των συνολικών εσόδων. Η πλειοψηφία των εσόδων συνεχίζει να προέρχεται από το έντυπο.

Οι εκδότες κάνουν διάφορες προσπάθειες για να τραβήξουν περισσότερους συνδρομητές και να αυξήσουν τα έσοδα τους. Μεταξύ αυτών η υλοποίηση νέων επενδύσεων σε βίντεο, εικονική πραγματικότητα και podcasts.

Γενικά, πολλά στελέχη εφημερίδων και παρατηρητές του χώρου βλέπουν ενθαρρυντικά σημάδια στο ότι οι αναγνώστες εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να πληρώσουν για τα νέα τους. Οι συνεχείς επιθέσεις του Τραμπ στα Μέσα ως «ψεύτικες ειδήσεις» καθώς και η αυξανόμενη παραπληροφόρηση στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης μπορούν να αποδειχτούν σωτήρια για τις εφημερίδες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider