H δεύτερη Αναγέννηση της Ευρώπης θα είναι ψηφιακή

Viber Whatsapp Μοιράσου το
H δεύτερη Αναγέννηση της Ευρώπης θα είναι ψηφιακή

Χωρίς καθηγητές, χρονοδιαγράμματα ή εξετάσεις, το σχολείο του μέλλοντος θα μπορούσε να είναι ανοικτό 24 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα. Οι μαθητές θα μπορούν να μπαίνουν στην τάξη όποτε και όταν το θέλουν, καθώς επίσης και να μελετούν εκεί όσο το επιθυμούν.

Είναι αυτή η εκπαίδευση του μέλλοντος; «Ναι», απαντά ο Xavier Niel, ο γνωστός Γάλλος δισεκατομμυριούχος που δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο και τις τηλεπικοινωνίες. Πρόκειται για τον ιδρυτή – το 2013 – του σχολείου «κωδικών» για ενήλικες στο Παρίσι. Ο Niel έχει δεσμευθεί πως θα χρηματοδοτεί το Ecole 42 για την επόμενη δεκαετία, ενώ έχει ήδη γνωστοποιήσει πως θα προχωρήσει στην ίδρυση ενός ακόμη πανομοιότυπου σχολείου στο Σαν Φρανσίσκο, επενδύοντας εκεί ποσό της τάξης των 100 εκατ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τον Niel, τα έξυπνα σχεδιασμένα online μαθήματα είναι πιο αποτελεσματικά έναντι της παραδοσιακής διδασκαλίας, όπου τα μαθήματα διδάσκονται μέσα στην τάξη. Οι μαθητές, πλέον, μπορούν να διδαχθούν πολύ καλύτερα, μέσω της εξάσκησής τους σε online projects, αλλά και μέσω της μεταξύ τους διαδραστικότητας. «Προετοιμάζουμε τις νέες γενιές για να διδάσκονται μαζί και να αλληλεπιδρούν», εξηγεί ο Niel.

Υπάρχουν, ωστόσο και οι πολέμιοι της νέας τάσης που δημιουργείται στην εκπαίδευση. Πρόκειται για τους πιο παραδοσιακούς τύπους ανθρώπων που επιμένουν να διακηρύττουν πως η online εκπαίδευση μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μόνο των λίγων και όχι των πολλών. Άρα, όπως υποστηρίζουν, πρόκειται για μια τάση που πηγαίνει ενάντια στο συμφέρον των πολλών.

Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως η online διδακτική εμπειρία δεν μπορεί ποτέ και σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει τις προσωπικές σχέσεις που χτίζονται μεταξύ καθηγητών και μαθητών. Τα δίκτυα επαφών που καλλιεργούνται δεν έχουν υποκατάστατο.

Κι όμως όσοι τάσσονται υπέρ της online εκπαίδευσης σπεύδουν να παρουσιάζουν τρεις λόγους, για τους οποίους αξίζει η παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη, με την αλληλεπίδραση δασκάλου – μαθητή, να περάσει στο παρελθόν. Οι τρεις αυτοί λόγοι είναι οι εξής: Προϊόν, κόστος, πρόσβαση.

Ο Sebastian Thrun, επικεφαλής του online πανεπιστημίου Udacity εξηγεί: Το μυστικό κρύβεται στην παραγωγή μικρών σε χρονική διάρκεια και έξυπνων videos, ικανών να προσελκύσουν το online ενδιαφέρον του μαθητή. Το Udacity, μάλιστα, έχει σχεδιάσει ειδικά και εξελιγμένα διδακτικά εργαλεία – και μαθήματα – σε άμεση συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες, όπως η AT&T και η Google.

«Δεν είναι σαφές εάν τα παραδοσιακά πανεπιστήμια είναι σε θέση να παράσχουν ορθή και επαρκή εκπαίδευση», σχολιάζει ο Thrun. Ταυτόχρονα σπεύδει να εξηγήσει πως η online εκπαίδευση είναι τόσο φθηνή, αν συγκριθεί με τα συμβατικά πανεπιστήμια (και δη τα δίδακτρά τους).

Ο Ian Goldin, καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης θεωρεί πως η Ευρώπη εισέρχεται στο κατώφλι μιας νέας εποχής. Πρόκειται για την εποχή της μαζικής παραγωγής που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και η δεύτερη Αναγέννηση (Second Renaissance). «Εάν πιστεύετε στην τυχαία διανομή ταλέντων, τότε σίγουρα μπορούμε να ανακαλύψουμε πολύ περισσότερους έξυπνους ανθρώπους εκεί έξω. Όσο δύσκολο κι αν μοιάζει για να το αντιληφθούμε, ο πλανήτης μας γίνεται ολοένα και εξυπνότερος», επισημαίνει.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider