Διχάζει τους Λονδρέζους η «επανάσταση» του ποδηλάτου

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Διχάζει τους Λονδρέζους η «επανάσταση» του ποδηλάτου

Σε δύο στρατόπεδα έχουν χωριστεί οι Λονδρέζοι αναφορικά με τα φιλόδοξα σχέδια του δημάρχου, Boris Johnson, να καταστήσει τη βρετανική πρωτεύουσα… την πόλη των ποδηλατοδρόμων.

Το όραμα του Boris Johnson για τη δημιουργία νέας γενιάς υπερ-ποδηλατοδρόμων – στην πραγματικότητα σούπερ αυτοκινητοδρόμων αποκλειστικά για τους Βρετανούς λάτρεις του ποδηλάτου – δεν βρίσκεται μακριά από την ολοκλήρωσή του.

Κι όμως το όραμα του εκκεντρικού δημάρχου του Λονδίνου έχει τόσους πολέμιους, όσους ακριβούς και υπέρμαχους.

«Η λύση των περισσότερων ποδηλατοδρόμων στο Λονδίνο θυμίζει… λύση του 20ού αιώνα για ένα πρόβλημα του 21ου αιώνα», δηλώνει ο Sir George Iacobescu, επικεφαλής στο Canary Wharf Group, αναφερόμενος στο πρόβλημα συμφόρησης που πλήττει τους δρόμους του Λονδίνου. «Οι ποδηλατόδρομοι θα αυξήσουν, αντί να περιορίσουν την κίνηση της βρετανικής πρωτεύουσας», σχολιάζει χαρακτηριστικά. «Δεν μου αρέσει να αναφέρομαι με τέτοιο τρόπο στον 19ο αιώνα, γιατί τότε ήξεραν τι έκαναν», δεν διστάζει μάλιστα να επισημάνει ο Sir George. «Το να μειώσεις την κίνηση του Λονδίνου δεν είναι μια εύκολη αποστολή», επισημαίνει.

Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος κινείται ο δημοσιογράφος – και στενός συνεργάτης του δημάρχου – Andrew Gilligan. Eπικαλούμενος σειρά δημοσκοπήσεων, αναφέρει πως η πλειοψηφία των Λονδρέζων τάσσεται υπέρ των βελτιώσεων – διευκολύνσεων για τις μετακινήσεις του κάθε ποδηλάτη. «Πάντα υπάρχουν κι εκείνοι που αντιδρούν στα σχέδια για βελτίωση του ποδηλατικού δικτύου, αλλά συνήθως ανήκουν στη μειοψηφία», εκτιμά ο Βρετανός δημοσιογράφος.

Το όραμα του Boris Johnson για τους σούπερ-ποδηλατοδρόμους του Λονδίνου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως «η επανάσταση του ποδηλάτη». Κι όμως τα όποια βήματα έχουν υλοποιηθεί μέχρι στιγμής προς αυτή την κατεύθυνση – τα οποία δεν είναι τίποτα περισσότερο από νέες σημάνσεις – αποδεικνύονται ακόμη ανεπαρκή για να προστατεύσουν τους ποδηλάτες του Λονδίνου από τα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία. «Μαύρη χρονιά» θεωρείται για το Λονδίνο το 2013, όταν μόλις μέσα σε δύο εβδομάδες, έχασαν τη ζωή τους έξι ποδηλάτες που όργωναν τους δρόμους της βρετανικής πρωτεύουσας.

Το σχέδιο «ανάπλασης και εκσυγχρονισμού των δρόμων του Λονδίνου», με στόχο τη θωράκιση του ποδηλατικού κοινού, προϋπολογισμού 4 δισ. στερλινών, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Δεν αποτελεί άλλωστε κοινό μυστικό πως όταν η θητεία του Johnson στη δημαρχία του Λονδίνου ολοκληρωθεί, εκείνος θα επιθυμεί να καυχιέται για την… ποδηλατική κληρονομιά του στη βρετανική πρωτεύουσα.

«Ορισμένοι στο Λονδίνο θεωρούν πως η κίνηση στους δρόμους είναι σαν το νερό της βροχής. Κάτι τόσο φυσικό που δεν… γίνεται να αλλάξει. Εάν αποφασίσεις να την περιορίσεις, σύμφωνα με εκείνους, τότε θα έχεις ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Αυτό όμως δεν ισχύει, γιατί η κίνηση των δρόμων δεν αποτελεί, για κανένα λόγο, στοιχείο της φύσης. Είναι προϊόν – και δη αποτέλεσμα - ανθρώπινων επιλογών», σχολιάζει ο δημοσιογράφος.

Κατά τον ίδιο, μάλιστα, η δημοφιλία του ποδηλάτου στο Λονδίνο εκτινάχθηκε στα ύψη αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2012 και την επιτυχία – που σημείωσαν τότε – αρκετοί Βρετανοί ποδηλάτες.

«Ο μέσος τραπεζίτης δεν πηγαίνει πια στο City με τη Maserati του, αλλά με το πολυτελές και πλήρως εξοπλισμένο ποδήλατό του, αξίας 4.000 στερλινών», αποκαλύπτει ο δημοσιογράφος Gilligan.

Την αύξηση της δημοφιλίας του ποδηλάτου στο Λονδίνο επιβεβαιώνει η αρμόδια υπηρεσία μεταφορών της πόλης. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που παρουσιάζει, η χρήση ποδηλάτου στο Λονδίνο έχει αυξηθεί κατά 63% από το 2008. Κατά τα ίδια στοιχεία, στις ώρες αιχμής το πρωί, το ένα τρίτο των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της βρετανικής πρωτεύουσας είναι ποδήλατα.

Ο βρετανικός «διχασμός» για το επίμαχο θέμα τροφοδοτείται, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο, από ηλικιακά κριτήρια. Όπως είναι φυσικό, οι νεότεροι – πάντα πιο ευέλικτοι στις αλλαγές – τάσσονται υπέρ της αύξησης της χρήσης ποδηλάτου, ενώ οι μεγαλύτεροι ηλικιακά εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί. «Ο διχασμός αγγίζει τις γενιές», σημειώνει ο Gilligan και εξηγεί: «Οι περισσότεροι κάτω των 50 ετών στο City έχουν επιδοθεί στην ευρεία χρήση του ποδηλάτου. Οι άνω των 50 ετών ωστόσο έχουν εντελώς διαφορετική συμπεριφορά».

«Η προσπάθεια του δημάρχου και των συνεργατών του για δημιουργία περισσότερων ποδηλατοδρόμων δεν είναι βέβαιο ότι θα αποδώσει. Ούτε μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι το όλο εγχείρημα μπορεί να δουλέψει σωστά στην κατεύθυνσης αποσυμφόρησης του Λονδίνου», σχολιάζει, σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος, ο Sir George Iacobescu, επικεφαλής στο Canary Wharf Group.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider