Γυναίκες επιχειρηματίες στο «τιμόνι» της ανάπτυξης

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γυναίκες επιχειρηματίες στο «τιμόνι» της ανάπτυξης

Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από τη μελέτη της ICAP Group για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα το 2015 που περιλαμβάνεται στην ετήσια έκδοση του ομίλου με τίτλο Leading Women in Business. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η γυναικεία επιχειρηματικότητα κατέγραψε θετικές επιδόσεις και αυξημένη διείσδυση στις ανώτερες βαθμίδες. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν συνολικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας το 2014, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων.

Όπως αναφέρει η Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP GROUP, κα Σταματίνα Παντελαίου μιλώντας στο insider.gr, «τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά αλλά σίγουρα υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και αυτό επειδή το ποσοστό συμμετοχής/διείσδυσης των γυναικών σε θέσεις διοίκησης επιχειρήσεων βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με το εξωτερικό. Τα επίπεδα είναι χαμηλά σε όλους τους τομείς. Πιστεύω ότι το σημαντικότερο είναι οι ίδιες οι γυναίκες να πιστέψουν ότι μπορούν να αναπτύξουν επιχειρηματική δράση καθώς διαθέτουν και τις δυνατότητες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε σχέση με τους άνδρες για μια επιτυχημένη καριέρα στον τομέα αυτό».

Σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο του ομίλου, κ. Νικήτα Κωνσταντέλλο, «αυξημένη ήταν η διείσδυση των γυναικών στις ανώτερες βαθμίδες της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής το 2015, επιβεβαιώνοντας την ολοένα διευρυνόμενη αποδοχή των γυναικών στις διοικήσεις των επιχειρήσεων. Έτσι, σήμερα 5.050 εταιρείες έχουν στο τιμόνι τους γυναίκες (ποσοστό 21% επί συνόλου 24.000 εταιρειών που δημοσίευσαν ισολογισμό), μερίδιο αυξημένο σε σχέση με πέρσι (19,6% του συνόλου)».

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η γυναικεία παρουσία είναι έντονη κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους. Έτσι, υπάρχουν γυναίκες στην κορυφή στο 23% του συνόλου των πολύ μικρών εταιρειών (με κύκλο εργασιών <2 εκατ. ευρώ), 16% στις μικρές (2 εκατ. ευρώ, - 10 εκατ. ευρώ), 13% στις μεσαίες (10 εκατ. ευρώ, - 50 εκατ. ευρώ), ενώ το ποσοστό μειώνεται στο 8% στις μεγάλες (>50 εκατ. ευρώ).

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν συνολικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας το 2014, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, το 2014 εμφάνισαν εντυπωσιακή αύξηση (83%) καθαρών κερδών, όταν το σύνολο των εταιρειών παρουσίασε και πάλι ζημίες. Επίσης, πέτυχαν ένα περιθώριο κέρδους EBITDA 9,4%, έναντι αντίστοιχου δείκτη 7,4% του συνόλου των εταιρειών. Οι υψηλές επιδόσεις σε επίπεδο κερδοφορίας επιβεβαιώνονται και σε άλλη έκδοση της ICAP με τις «500 πιο κερδοφόρες εταιρείες του 2014»: από τις 500 εταιρείες το 7,2% διοικείται από γυναίκες, οι οποίες μάλιστα πέτυχαν περιθώριο EBITDA 14,2% έναντι 13% του συνόλου.

Όπως έδειξε μια επιπλέον έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 705 μεγαλύτερες εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής, αυτές είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου, αφού σχεδόν το 51% κατέχει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ πάνω από το ⅓ διαθέτει και Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών. Δείχνουν επιμονή, αντοχές και αποτελεσματικότητα, διατηρώντας για πολλά χρόνια τη θέση του επικεφαλής. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότερο από το 70% του δείγματος της έρευνας βρίσκεται στη θέση του επικεφαλής πάνω από 10 χρόνια. Μάλιστα, σχεδόν επτά στις δέκα γυναίκες επικεφαλής συνδέονται και μετοχικά με την εταιρεία τους.

Ακόμη, οι γυναίκες επικεφαλής εργάζονται σκληρά, δεδομένου ότι το 59% εξ αυτών εργάζονται πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα, ενώ παράλληλα έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις, αφού σχεδόν το 80% αυτών έχουν παιδιά. Είναι πολύ ικανοποιημένες από όσα έχουν πετύχει (93%), ενώ σχεδόν το σύνολο τους θέτει τη σταδιοδρομία τους πολύ υψηλά στις προτεραιότητές τους. Είναι επίσης φιλόδοξες και με αυτοπεποίθηση, αφού έξη στις δέκα γυναίκες-στελέχη δήλωσαν ότι σε 5 χρόνια θα έχουν αναπτυχθεί επαγγελματικά ακόμα περισσότερο.

«Παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, οι γυναίκες επικεφαλής διατηρούν τους υψηλούς στόχους τους για αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας τους το 2015 (σε ποσοστό 51%). Μεγαλύτερη αισιοδοξία διαγράφεται για το έτος 2016, καθώς οι δύο στις τρεις (67%) γυναίκες επικεφαλής προβλέπουν επίσης αύξηση των συνολικών τους πωλήσεων.
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν τις δυνατότητες των Γυναικών και συνεπώς τόσο η Πολιτεία όσο και οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν περισσότερο το πολύτιμο κεφάλαιο που λέγεται γυναίκες», σημειώνει ο κ. Κωνσταντέλλος.

Άνοδο σημειώνει και η γυναικεία νεανική επιχειρηματικότητα

Άνοδο σημειώνει και η γυναικεία νεανική επιχειρηματικότητα, η οποία εξελίσσεται όχι μόνο ως πρακτική αλλά και ως έννοια. Ο κ. Ανδρέας Στεφανίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Νέων Επιχειρηματιών, αναφέρει μιλώντας στο insider.gr «το ενδιαφέρον των νέων γυναικών να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση σημειώνει σημαντική άνοδο ειδικά κατά τα τελευταία έξι χρόνια όπου υπάρχουν υψηλά ποσοστά ανεργίας στον ιδιωτικό τομέα και έχουν παγώσει οι προσλήψεις στο δημόσιο. Βέβαια τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν όπως είναι η έλλειψη ρευστότητας, οι περιορισμοί στο τραπεζικό σύστημα κλπ».

Εκτός από το θέμα της χρηματοδότησης μία ακόμη πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι γυναίκες επιχειρηματίες (και η οποία συχνά υποτιμάται) είναι το time management. «Ένας νεοεισερχόμενος επιχειρηματίας στο χώρο έχει ένα 24ωρο στη διάθεσή του για να διευθετήσει πολλές εκκρεμότητες και να ολοκληρώσει διάφορες διαδικασίες. Ο χρόνος είναι συχνά πιο περιορισμένος όταν πρόκειται για γυναίκες. Αυτό μπορεί να λυθεί με τις συνεργατικές προσπάθειες, τα λεγόμενα clusters, τα οποία εφαρμόζονται με μεγάλη επιτυχία σε γειτονικές μας χώρες όπως είναι για παράδειγμα η Ιταλία. Οι νέοι επιχειρηματίες συνεργάζονται με άλλες, νέες ή υφιστάμενες επιχειρήσεις (οι οποίες είναι προτιμότερο να έχουν διαγράψει μια πορεία από πέντε έως 15 έτη και έτσι δημιουργούνται συνεργατικά σχήματα στα οποία η επένδυση του χρόνου αξιοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μιλάμε για επένδυση σε δίκτυα και τεχνογνωσία, από τα οποία ωφελούνται όλοι. Όταν οι συνεργασίες είναι υγιείς, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μελλοντική ανάπτυξη. Ουσιαστικά πρόκειται για οικονομίες κλίμακας και αυτό θεωρώ ότι πρέπει να εφαρμοστεί και σε συνεργατικά δίκτυα που μπορούν να εφαρμοστούν μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα».

Ο τρόπος αντιμετώπισης της γυναικείας επιχειρηματικότητας έχει εξελιχθεί και πλέον η ένταξη των γυναικών στο «επιχειρείν» θεωρείται ως τρόπος ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής καθώς προσφέρει σειρά πλεονεκτημάτων όπως είναι η ευελιξία στο ωράριο και η εργασιακή ικανοποίηση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider