Γιατί έκλεισαν τα deals sites;

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί έκλεισαν τα deals sites;

Τα deals sites (από όπου οι καταναλωτές αγοράζουν εκπτωτικά κουπόνια για υπηρεσίες, εστιατόρια κλπ) αποτελούν μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις όπου εν μέσω κρίσης αντί να αντέξουν οι μεγάλες επιχειρήσεις, άντεξαν οι μικρές. Βασικές αιτίες δείχνουν να είναι τα υψηλά κόστη που είχαν τα μεγάλα sites (μεγάλο αριθμό υπαλλήλων στα τμήματα εξυπηρέτησης, λειτουργικά έξοδα κλπ) τα οποία κατά την τελευταία διετία όπου οξύνθηκε η κρίση και μειώθηκε η καταναλωτική δύναμη ήταν δύσκολο να αντέξουν. Τα μικρότερα sites, αντίθετα, με ελεγχόμενο αριθμό προσωπικού αλλά και συνεργαζόμενων επιχειρήσεων που μπορούσαν να λειτουργήσουν ακόμη και με ένα άτομο (το οποίο έπρεπε να απαντάει οπωσδήποτε στο τηλέφωνο και τα e-mail), καταφέρνουν να επιζήσουν χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι θα εξακολουθήσουν να είναι βιώσιμα ή ότι μπορούν να αποτελέσουν μια full time απασχόληση για τους ιδιοκτήτες τους.

Τι έγιναν τα μεγάλα sites γνωστών ομίλων;

Τα deals sites άρχισαν να εμφανίζονται το 2010 και για την επόμενη διετία έγιναν μόδα η οποία κορυφώθηκε μέχρι το 2013 όπου άρχισε η παρακμή τους. Μέσα σε αυτό το διάστημα άνοιξαν πάνω από 200 ιστοσελίδες με κουπόνια και προσφορές, ανάμεσά τους, όπως συμβαίνει σε όλους τους κλάδους, βρέθηκαν και αρκετοί «αλεξιπτωτιστές». «Κάποιοι επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες των sites δεν ήταν σε θέση να εξυπηρετήσουν το κοινό και δημιούργησαν δυσαρέσκεια και κακό προηγούμενο με αποτέλεσμα αυτό να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις για όλους. Από την άλλη, υπήρχαν και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις όπως κέντρα αισθητικής, εστιατόρια κλπ, τα οποία πρόσφεραν υπηρεσίες κατώτερες των προσδοκιών των καταναλωτών ή τους αντιμετώπιζαν λόγω του κουπονιού ως πελάτες «δεύτερης κατηγορίας». Αυτά όλα δημιούργησαν πρόβλημα στην αγορά», αναφέρει ο κ. Νικόλαος Χατζής, διαφημιστής και ιδιοκτήτης deals sites όπως είναι το crazybonus και το deal 848.

Το 2016 δείχνει να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο αλλά «τα μεγάλα sites έχουν κλείσει», όπως αναφέρει. «Το Golden Deals που ανήκε στη Χρυσή Ευκαιρία είναι ένα από αυτά. Το site πουλήθηκε σε τρίτη εταιρεία και μετά έκλεισε. Το site της Groupon (της γνωστής πολυεθνικής), σταμάτησε τη λειτουργία του στην Ελλάδα και το Deal my Day που ανήκε στην ΠΗΓΑΣΟ και το super gold που ανήκε στο Χρυσό Οδηγό. Οι επιχειρήσεις αυτές είχαν πολλά λειτουργικά έξοδα, με την κρίση έπεσαν οι πωλήσεις και κατέστησαν μη βιώσιμες», σημειώνει ο κ. Χατζής.

Τα μικρά deals sites απλώς συντηρούνται

Όπως επισημαίνει ο κ. Χατζής κατάσταση είναι άσχημη και για τα μικρά sites. «Έχουν μείνει λίγα sites και δουλεύουν ελάχιστα. Ο κόσμος αγοράζει κυρίως κουπόνια που εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του όπως για παράδειγμα την επίσκεψη σε έναν διαιτολόγο. Δεν αγοράζει τόσο κουπόνια για εστιατόρια. Ούτε προγράμματα μασάζ τα οποία για ένα διάστημα είχαν μεγάλη άνοδο». H κατάσταση αυτή περιορίζει και τους επιχειρηματίες και το κοινό. Οι ιδιοκτήτες των sites αντιμετωπίζουν και ένα ακόμη πρόβλημα. Δεν μπορούν να συνάψουν μακροχρόνιες συνεργασίες με επιχειρήσεις που θα διαθέτουν τις προσφορές στο κοινό των sites. «Στην αρχή πολλές επιχειρήσεις προβάλλονται από αυτά τα sites, χτίζουν ανέξοδα ένα brand name, αποκτούν πελατολόγιο και μετά βγάζουν δικές τους προσφορές προτρέποντας τους πελάτες που προήλθαν από τα sites να αγοράσουν απευθείας από αυτούς», υπογραμμίζει ο κ. Χατζής.

Ποιος κερδίζει στην πραγματικότητα από τα deals sites;

Από την πλευρά των καταναλωτών, καθίσταται σαφές ότι οι πελάτες απολαμβάνουν κάποιες γενναιόδωρες εκπτώσεις. Βέβαια ορισμένες φορές η εξυπηρέτηση μπορεί να μην είναι η αναμενόμενη αλλά αυτό είναι το βασικό ρίσκο που παίρνει ο καταναλωτής κάθε φορά που δοκιμάζει μια νέα υπηρεσία, με ή χωρίς κουπόνι. Τα deals sites παίρνουν ένα ποσοστό της τάξης του 15% από τη συνεργαζόμενη επιχείρηση, αν και κάποιες φορές μπορεί να γίνει ειδική συμφωνία και να αποκλίνει αρκετά το συγκεκριμένο ποσοστό. Από την πλευρά των επιχειρήσεων, ο κ. Χατζής αναφέρει ότι «οι πιο κερδισμένοι είναι οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών όπως είναι για παράδειγμα τα ινστιτούτα αισθητικής, κομμωτήρια, εκπαιδευτήρια κλπ. Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τα εστιατόρια καθώς έχουν πολλά τρέχοντα έξοδα όπως είναι οι πληρωμές προμηθευτών κλπ». Όσον αφορά στις εκδρομές και τη διαμονή σε ξενοδοχεία, ο κ. Χατζής σημειώνει ότι «κάποια στιγμή δούλεψαν αλλά με την κρίση η ζήτηση μειώθηκε».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider