Διεθνείς διακρίσεις για τα ελληνικά delicatessen

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Διεθνείς διακρίσεις για τα ελληνικά delicatessen

Φυσικά, οι Έλληνες παραγωγοί και εξαγωγείς τοπικών προϊόντων δεν περίμεναν τη λίστα του υπουργείου Εξωτερικών που ανακοινώθηκε πρόσφατα με τα καταστήματα delicatessen σε 70 χώρες. Το ελληνικό «δαιμόνιο» βρίσκεται ήδη στα ράφια καταστημάτων τροφίμων, delicatessen και super markets σε όλο τον κόσμο και προβάλει τις σπάνιες πρώτες ύλες όπως είναι ο κρόκος Κοζάνης, το αβγοτάραχο, το ελαιόλαδο αλλά και τα παραδοσιακά ελληνικά πιάτα όπως είναι οι πίτες, οι παρδοσιακές συσκευσμένες σούπες κλπ.

Οι εξαγωγές αυξάνονται, παρά τις δυσκολίες και οι ελληνικές επιχειρήσεις λαμβάνουν όχι μόνο τη θετική ανταπόκριση του διεθνούς κοινού αλλά και βραβεία και διακρίσεις.

Και βέβαια, οι βραβεύσεις δεν αφορούν πάντα μεγάλους ομίλους οι οποίοι περνούν από γενιά σε γενιά και η φήμη τους μεγαλώνει μαζί με την δραστηριότητά τους. Η επιχείρηση ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων Entopia, είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που παράγει παραδοσιακά προϊόντα (λάδι, βιολογικά προϊόντα, σούπες κλπ), η οποία βραβεύτηκε πρόσφατα για τις συσκευασίες της και τα προϊόντα της έχουν λάβει διεθνείς διακρίσεις στο εξωτερικό. Το χαρακτηριστικό όμως της δραστηριότητάς της δεν είναι αυτό. Είναι το γεγονός ότι δεν αποτελεί μια εταιρεία που περνάει από γενιά σε γενιά αλλά επικεφαλής της είναι νέοι άνθρωποι, οι οποίοι παρά την κρίση επενδύουν για να προωθήσουν την ελληνική γαστρονομική κουλτούρα στο εξωτερικό.

Η κα Λιάνα Αγραφιώτη, ιδιοκτήτρια της επιχείρησης μιλώντας στο insider.gr, αναφέρει ότι «βασιζόμαστε σε μικρούς παραγωγούς και δίνουμε μεγάλη σημασία στην ποιότητα. Εξάγουμε στις ΗΠΑ , το Βέλγιο, την Ελβετία, τη Γαλλία και την Αυστρία και παρά τις δυσκολίες εξακολουθούμε να επενδύουμε στην εξωστρέφεια. Φανταστείτε ότι συμμετέχουμε σε εκθέσεις του εξωτερικού, κάτι που μας κοστίζει 8.000-10.000 ευρώ τη φορά αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και διαφορετικά αν θέλουμε να αναπτυχθούμε». Το μεγάλο στοίχημα είναι η επιτυχία μικρών επιχειρήσεων (οι οποίες έχουν τη δυναμική να γίνουν μεγάλες). «Στις εκθέσεις σπάνια κλείνουμε επί τόπου κάποια συμφωνία. Αυτή όμως μπορεί να έρθει ακόμη και μετά από δύο χρόνια. Ειδικά εμείς που δεν αποτελούμε επιχείρηση που παραλάβαμε π.χ ως τρίτη γενιά όπως συμβαίνει συχνά, πρέπει να κάνουμε επιπλέον προσπάθειες για να προωθήσουμε τα προϊόντα μας. Και μην ξεχνάτε και τα capital controls και το δυσμενές κλίμα που έχει δημιουργηθεί. Υπάρχουν τόσες ξένες επιχειρήσεις που δείχνουν ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα και όλο αυτό τους φρενάρει», σημειώνει η κα Αγραφιώτη.

Το παράδειγμα της Entopia ακολουθούν και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες εκτός από έναν κατάλογο με πιθανούς προορισμούς από τους επίσημους φορείς δεν λαμβάνουν άλλου είδους βοήθεια όπωςθα ήταν η συνολική και συντονισμένη προβολή στο εξωτερικό και η επιδότηση συμμετοχής σε προωθητικές ενέργειες σε στοχευμένες αγορές.

Αγορά με πολλές προοπτικές τα delicatessen

Όσον αφορά στα delicatessen, αξίζει να λεχθεί ότι αποτελούν έναν «πολλά υποσχόμενο» τομέα. Αν και δεν υπάρχει μια σαφής κατηγοριοποίηση για τα «delicatessen» προϊόντα που είναι γενικά παραδεκτό είναι ότι πρόκειται για «επιλεγμένα εκλεκτά εδέσματα». Ενδεικτικά (ή «έτσι για την όρεξη» όπως λένε κάποιοι) ας δούμε κάποια από τα πιο γνωστά:

Προϊόντα μαστίχας: Η ελληνική μαστίχα είναι παγκοσμίως γνωστή από την αρχαιότητα για τις αρωματικές και θεραπευτικές της ιδιότητες και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας των λαών της Ανατολικής Μεσογείων. Χρησιμοποιείται για την παρασκευή γλυκών, παγωτών, μαρμελάδων, αρτοσκευασμάτων, ροφημάτων αλλά και στο τσάι, τον καφέ, σε σάλτσες, λικέρ, ούζο και κρασί.

Κρόκος Κοζάνης (σαφράν): Αποτελεί το αγαπημένο μπαχαρικό των σεφ για την ντελικάτη γεύση του και το χρυσαφί του χρώμα. Η Κελοπάτρα το χρησιμοποιούσε ως καλλυντικό, η αρχαία Ελλάδα στις τοιχογραφίες (Σαντορίνη), ο λαός των Φοινίκων το πρόσφερε σε θυσίες και ο Όμηρος το αναφέρει συχνά στα έπη του.

Αβγοτάραχο: Οι λάτρεις της «γκουρμέ» κουζίνας το αποκαλούν «ελληνικό χαβιάρι». Έχει υψηλή διατροφική αξία και μπορεί να το δοκιμάσει κανείς σκέτο ή να χρησιμοποιηθεί σε συνταγές. Υπάρχουν πολλές εκδοχές σερβιρίσματος για αυτό διατίθεται σε τρίμμα, νωπό κλπ.

Ελληνικές πίτες: Τυρόπιτες, χορτόπιτες, κρεμόπιτες τυλίγουν σε χειροποίητα φύλα τα υλικά της ελληνικής γης και συνδυάζουν την υψηλή γαστρονομία με την παράδοση. Οι Αρχαίοι Έλληνες τις έτρωγαν για πρωινό, ωστόσο αποτελούν ένα πλήρες γεύμα.

Έτοιμα παραδοσιακά φαγητά: Στα ράφια γνωστών αλυσίδων super markets στο εξωτερικό υπάρχουν έτοιμα/τυποποιημένα παραδοσιακά φαγητά βασισμένα σε ελληνικές συνταγές όπως είναι οι διαφορετικές εκδοχές για τα γνωστά ντολμαδάκια, ενός πιάτου που βασίζεται στα αμπελόφυλλα, το ρύζι, το λάδι και τα μυρωδικά και άλλα παραδοσιακά πιάτα τυποποιημένα, έτοιμα για σερβίρισμα.

Συσκευασμένα φρούτα και μαρμελάδες: Πρόκειται για προϊόντα που όλοι αγοράζουμε όταν πηγαίνουμε εκδρομή σε κάποιο γνωστό προορισμό στην Ελλάδα (αντί αναμνηστικού. Είναι τα γνωστά γυάλινα βαζάκια, τα οπία δημιουργούν «σπιτική διάθεση» και περιέχουν φρούτα, γλυκιά του κουταλιού ή κλασικές ή εξεζητημένες σπιτικές μαρμελάδες από καρπούζι, φιστίκι Αιγίνης, βύσσινο, σταφύλι, κάστανο, μανταρίνι, βανίλια. Φυσικά οι ελληνικές μαρμελάδες είναι ιδανικό συνοδευτικό όχι μόνο για το πρωινό γεύμα (στο ψωμί ή την φρυγανιά ) αλλά και για «γκουρμέ» πιάτα που συνδυάζουν κρεατικά και τυριά.

Ροφήματα από βότανα: Βιολογικά αφεψήματα με κριθάρι, βύνη, κιχώριο χωρίς καφεΐνη ή χημικές ουσίες κατάλληλα για όλες τις ηλικίες. Το κριθάρι, από αρχαιοτάτων χρόνων, αποτελούσε εξαιρετική πηγή διαιτητικών ινών και ήταν πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες, βιταμίνες Β1,Β3 και μέταλλα.

Μέλι και παστέλια: Το παστέλι είναι ένα ελληνικό παραδοσιακό γλύκισμα με βάση το σουσάμι και το μέλι. Και τα δύο συστατικά του είναι φυσικά προϊόντα με θρεπτική αξία. Αποτελεί ένα «αγνό» σνακ για όλες τις ηλικίες και είναι διαθέσιμο σε καταστήματα τροφίμων, super markets και μαγαζιά delicatessen.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider