Newsletter Final List

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας!

Εγγραφή στο Newsletter Final List feed
26 ΣΕΠ 2017 | 05:59

Ψάχνουν για «παγίδες» στο νομοσχέδιο για τα ταξί και την Uber

Σταματά η UberX στην Ελλάδα - Τι απαντούν Σπίρτζης - Λυμπερόπουλος - Κεντρική Εικόνα/Video

Στα γραφεία των νομικών συμβούλων και των συνταγματολόγων έχει «κολλήσει» το νομοσχέδιο για την ρύθμιση των υπηρεσιών Ταξί και ιδιωτικών μεταφορών τύπου Uber που ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών. Και αυτό γιατί η νέα νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα προβλέπει αυστηρά πρόστιμα ακόμη και παρεμβάσεις στις σχετικές διαδικτυακές πλατφόρμες, κρύβει πολλές «παγίδες» και είναι σχεδόν σίγουρο ότι η τύχη της θα κριθεί τόσο στο Συμβούλιο της Επικρατείας όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών ταξί, οι οποίοι είναι και οι άμεσα θιγόμενοι από την λειτουργία των συγκεκριμένων υπηρεσιών, θεωρούν πως το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται προ των πυλών και αναμένουν την κατάθεσή του εντός του Οκτωβρίου. Ωστόσο, από την πλευρά του υπουργείου τηρείται σιγή ιχθύος και κανείς δεν εμφανίζεται διατεθειμένος να σχολιάσει το χρονοδιάγραμμα.  

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το νέο νομοσχέδιο ουσιαστικά θα βάζει τέλος στην σημερινή λειτουργία της Uber, καθώς θα υποχρεώνει όλες τις εταιρείες που ασχολούνται με το αστικό μεταφορικό έργο να συνεργάζονται μόνο με όσους έχουν άδειες ταξί. Να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με ότι ισχύει στην Αμερική, όπου η υπηρεσία συνεργάζεται με ιδιώτες οδηγούς στην Ελλάδα η εταιρεία παρέχει την υπηρεσία UberX συνεργαζόμενη με τουριστικά γραφεία που προσλαμβάνουν υπαλλήλους οι οποίοι οδηγούν ενοικιαζόμενα οχήματα.

Εκτός από τις άδειες, ένα ακόμη θέμα που θα ρυθμίζει το νομοσχέδιο είναι η φορολόγηση των εταιρειών που απασχολούνται στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Στόχος του υπουργείου είναι αυτές οι εταιρείες να φορολογούνται στην Ελλάδα, κάτι το οποίο όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο και μπορεί να αντιμετωπίσει πρόβλημα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Εξάλλου το θέμα της φορολόγησης των εταιρειών τύπου Uber δεν έχει λυθεί ούτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αυτό γιατί οι συγκεκριμένες εταιρείες δηλώνουν ότι διαθέτουν απλά διαδικτυακές υπηρεσίες μεσιτείας. Ωστόσο ο Γενικός Εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου γνωμοδότησε ότι η Uber εκτελεί μεταφορικό έργο και δεν λειτουργεί απλά ως μεσολαβητής, η τελική απόφαση του ευρωδικαστηρίου αναμένεται αλλά πολλοί ξένοι αναλυτές θεωρούν πως δύσκολα θα είναι διαφορετική από την πρόταση του Εισαγγελέα.

Το υπουργείο Μεταφορών θέλει να δημιουργήσει ένα μητρώο, το οποίο θα περιλαμβάνει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες που θα δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Οι εταιρείες αυτές θα αδειοδοτούνται μόνο εφόσον καταθέτουν και τις συμβάσεις που θα έχουν συνάψει με τα Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα και τους πιστοποιημένους-αδειοδοτημένους οδηγούς.

Πέρα από τον έλεγχο των διαδικτυακών υπηρεσιών στόχος των ελεγκτικών κλιμακίων θα είναι και ένα φαινόμενο που παρουσιάζεται με έντονο ρυθμό αυτό των ειδικών μισθώσεων. Αφορά τις μετακινήσεις που το αντίτιμο τους κανονίζεται χωρίς ταξίμετρα αλλά με το «κεφάλι» σαν ένα είδος εισιτηρίου. Πρόκειται για μια πρακτική που εντοπίζεται πολύ συχνά ειδικά στους τουριστικούς προορισμούς της χώρας.

Ένα ακόμη θέμα που καθορίζει το νομοσχέδιο είναι το κόμιστρο, το οποίο δεν θα είναι ελεύθερο, αλλά καθορίζεται όπως συμβαίνει και σήμερα με τα ταξί και η τελική χρέωση στον επιβάτη δεν θα έχει διαφορές με καμία άλλη εταιρεία, ούτε και εκπτώσεις.  Αυτό που θα είναι ελεύθερο θα είναι το ποσοστό που θα κρατά η εταιρεία από τους συνεργαζόμενους αυτοκινητιστές.

Αυστηρά πρόστιμα και έλεγχοι

Ο προωθούμενος νόμος θέτει βαριά πρόστιμα για όσες εταιρείες δεν συμμορφωθούν με τις διατάξεις. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρώτο πρόστιμο θα ξεκινά από τα 50.000 ευρώ και θα αυξάνεται στα 100.000 ευρώ τη δεύτερη φορά. Μάλιστα το νομοσχέδιο θα προβλέπει ακόμη και την κρατική παρέμβαση στις ιστοσελίδες και της εφαρμογές των συγκεκριμένων εταιρειών, μέσω της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Δεν αποκλείεται μάλιστα να προβλέπεται και «τσουχτερό» πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για τον πελάτη που χρησιμοποιεί μη αδειοδοτημένες υπηρεσίες ταξί.

Η επιχειρηματικότητα και το Beat

Τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, όσο και ο υφυπουργός Νίκος Μαυραγάνης έχουν δηλώσει ότι στόχος τους δεν είναι να περιορίσουν την επιχειρηματικότητα στον τομέα των αστικών μεταφορών αλλά να τεθούν κανόνες στην συγκεκριμένη αγορά.

Όμως, πέρα από την Uber, διατάξεις του προς προώθηση νομοσχεδίου αναμένεται να επηρεάσουν και την γνωστή Beat (πρώην Taxibeat), η οποία έχει λανσάρει με επιτυχία την δική της εφαρμογή και πρόσφατα εξαγοράστηκε από την γερμανική Daimler.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα προβλέπει ότι οι εταιρείες παροχής μεταφορικής υπηρεσίας θα πρέπει να συνάπτουν τουλάχιστον τριετείς συμβάσεις με τους επαγγελματίες οδηγούς. Επιπλέον, η υπηρεσία θα πρέπει να σταματήσει διάφορε προωθητικές ενέργειες που τρέχει ανά καιρούς, όπως για παράδειγμα αυτή που έτρεξε τον Αύγουστο με την οποία οι πελάτες της που πλήρωναν με κάρτα μετά τις 12 χρεωνόντουσαν με το κανονικό τιμολόγιο και όχι με το νυχτερινό.

Ικανοποίηση από τους ιδιοκτήτες ταξί

Το προωθούμενο νομοσχέδιο έχει την έγκριση των ιδιοκτητών ταξί, όπως έχει φανεί και από τις πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) κ. Θύμιου Λυμπερόπουλου, ο οποίος αφού συναντήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με τον Αλέξη Τσίπρα χαρακτήρισε τις προωθούμενες διατάξεις «νόμο πρότυπο για τις ευρωπαϊκές επιβατικές μεταφορές».

«Το υπουργείο Μεταφορών έκανε το αυτονόητο. Ζητά από όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, να έχουν νομική και φορολογική παρουσία στην Ελλάδα. Απαγορεύει την απώλεια κρατικών εσόδων και επαναφέρει φορολογική και οικονομική δικαιοσύνη για όλους τους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους των επιβατικών μεταφορών», αναφέρει ο κ. Λυμπερόπουλος σε άρθρο του στην ιστοσελίδα του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής.

Best of Internet