Πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες το πλαστικό χρήμα

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες το πλαστικό χρήμα

Ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές (το 52%) δηλώνει ότι «δεν ψωνίζει ποτέ από το Διαδίκτυο» σύμφωνα με έρευνα της Public Issue, για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), με αντικείμενο τη στάση των Ελλήνων καταναλωτών έναντι του πλαστικού χρήματος. Επιπλέον, ένας στους τρεις (το 32%) απαντά «μία-δύο φορές το εξάμηνο ή πιο σπάνια».

Μόνο το 16% του πληθυσμού κάνει, μέσα στον μήνα, αγορές μέσω Internet. Οι κυριότερες κατηγορίες του πληθυσμού, που αγοράζουν συχνότερα μέσω Internet, είναι: τα άτομα ηλικίας 25-34 ετών (33%) και 35-44 (37%), οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25%), οι απασχολούμενοι (26%) και οι κάτοχοι μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος άνω των 1.500 ευρώ. Η έρευνα εξετάζει πτυχές που σχετίζονται με το πλαστικό χρήμα, όπως η διείσδυση των POS και σύμφωνα με την έρευνα, το 61% των καταναλωτών είναι εμφανώς «υπέρ» της υποχρεωτικής τοποθέτηση POS, έναντι ποσοστού 18% που είναι εναντίον και 16% που υιοθετεί ουδέτερη στάση. Ιδιαίτερα δε μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες, το ποσοστό αποδοχής του μέτρου («υπέρ») είναι πολύ υψηλότερο (72%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (37%).

POS και ποιος

Όσον αφορά τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και τις υπηρεσίες, ένα ποσοστό της τάξεως του 22% (περίπου 1 στους 5) δήλωσε ότι, την τελευταία εβδομάδα, συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα, αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών. Αντίθετα, το 77% (περίπου τρεις στους τέσσερις) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα. Οι περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως: καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σούπερ μάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.α. – 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.α.

Η κυριαρχία των μετρητών

Υπέρ της χρήσης των μετρητών ως μέσου πληρωμών εξακολουθεί να τάσσεται η πλειοψηφία των πολιτών στην Ελλάδα. Οι πέντε στους 10 ερωτώμενους (52%) δηλώνουν ότι προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με μετρητά, έναντι τεσσάρων στους 10 (39%) που προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με κάρτα. Το υπόλοιπο 8% (σχεδόν ένας στους 10), δεν εκφράζει ιδιαίτερη προτίμηση, επιλέγοντας τη μεσαία θέση («το ίδιο με μετρητά και με κάρτα»).

Στο μεταξύ, περίπου οι δύο στους τρεις Έλληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα «πλαστικό χρήμα», δηλαδή κάποια χρεωστική, πιστωτική ή προπληρωμένη κάρτα, ή συνδυασμό αυτών, στις συναλλαγές τους. Πιο συγκεκριμένα, το 61% (οι έξι στους 10) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι δύο στους 10) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα. Υψηλότερα ποσοστά χρήσης καρτών (>70%) εμφανίζουν οι άνδρες (70%), έναντι 65% των γυναικών, αλλά και οι ηλικιακές ομάδες: 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%).

Από την άλλη πλευρά, ένα σημαντικό ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, της τάξεως του 32% (δηλαδή, ένας στους τρεις), δεν χρησιμοποιεί καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του. Πρόκειται κυρίως για: γυναίκες (35%), για άτομα άνω των 65 ετών (40%), για απόφοιτους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), για νοικοκυρές (47%) και ανέργους (40%), για κατοίκους αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσους έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).

Συχνότητα

Όσον αφορά τη συχνότητα πληρωμών με κάρτες, από τις απαντήσεις των ερωτώμενων (που χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα) προκύπτει ότι η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται από το 25% (περίπου από έναν στους τέσσερις) σε καθημερινή βάση και από το 65% (περίπου από δύο στους τρεις) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιείται από το 14% σε καθημερινή βάση και από το 42% (περίπου από 4 στους 10) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ενώ η προπληρωμένη από το 5% σε καθημερινή βάση και από το 23% (σχεδόν από 1 στους 4) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider