Τα πέντε έργα που θα άλλαζαν την Αττική

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα πέντε έργα που θα άλλαζαν την Αττική

Με αφορμή την δρομολόγηση του Ελληνικού αλλά και την «νέα πνοή» που δόθηκε αυτή την εβδομάδα από την Περιφέρεια Αττικής στην ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, το insider.gr θυμίζει πέντε μεγαλεπήβολα σχέδια τα οποία θα άλλαζαν ριζικά την εικόνα της Αττικής και τα οποία όμως είτε «πάγωσαν» επ’ αόριστων είτε εγκαταλείφθηκαν πλήρως.

Ακριβώς όπως η αξιοποίηση του Ελληνικού και η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου τα παρακάτω έργα είχαν φανατικούς φίλους και πολέμιους. Ανεξαρτήτως, όμως, των απόψεων σχετικά με τη χρησιμότητα ή την πρακτικότητα τους οι αναπλάσεις αυτές θα προκαλούσαν μεγάλες αλλαγές στο αττικό τοπίο.

Η Διπλή Ανάπλαση Λεωφόρου Αλεξάνδρας – Βοτανικού

Πρόκειται ίσως για το πιο πολυσυζητημένο σχέδιο των τελευταίων ετών. Ο λόγος για την Διπλή Ανάπλαση Λεωφόρου Αλεξάνδρας – Βοτανικού. Το σχέδιο περιελάμβανε τη δημιουργία ένα μητροπολιτικού κέντρου μεταφορών στον Ελαιώνα και παράλληλα την κατασκευή αθλητικού συγκροτήματος με το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού, κλειστό γήπεδο μπάσκετ κ.α. Επιπλέον εκεί θα κατασκευαζόταν και το εμπορικό κέντρο της Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική. Στη περιοχή της Λεωφόρου Αλεξάνδρας θα αναπτυσσόταν πάρκο 17 στρεμμάτων, υπόγειος χώρος στάθμευσης 700 θέσεων, ενώ θα κατασκευαζόταν και κτήριο 680 τμ που θα φιλοξενούσε αθλητικό μουσείο, χώροι αναψυχής και εστίασης. Τα παλαιό γήπεδο του Παναθηναϊκού –η γνωστή «Λεωφόρος – θα κατεδαφιζόταν. Η σύγκρουση συμφερόντων, η έλλειψη χρημάτων και η βούληση του ΣτΕ που «πάγωσε» την κατασκευή του εμπορικού κέντρου το οποίο αποτελούσε κομβικό σημείο του σχεδιασμού έβαλαν στο συρτάρι τα φιλόδοξα σχέδια.

Τα Λιπάσματα Δραπετσώνας

Μια έκταση 620 στρεμμάτων στην Δραπετσώνα παραμένει εδώ και δεκαετίες αναξιοποίητη. Κατά καιρούς ακούγονταν διάφορα σενάρια για την παραθαλάσσια περιοχή του πρώην εργοστασίου Λιπασμάτων μεταξύ των οποίων και μεγαλεπήβολα σχέδια όπως η δημιουργία πίστας Formula 1 και πάρκου αναψυχής, χώρων πρασίνου και πεζοδρόμων. Άλλα σχέδια προέβλεπαν την δημιουργία επιχειρηματικού κέντρου με ουρανοξύστες, εμπορικού κέντρου και χώρων εστίασης. Από τα σχέδια που έχουν ακουστεί ανά καιρούς ξεχωρίζει η δημιουργία… τεχνητής λίμνης με μικρή νησίδα αλλά και η αξιοποίηση της έκτασης για τη κατασκευή μαρίνας για γιοτ και υποδομών για υδροπλάνα. Τον Απρίλη του 2015 η Βουλή ψήφισε διάταξη βάσει της οποίας προβλέπεται η δημιουργία πόλου υπερτοπικής εμβέλειας και η εξασφάλιση σημαντικών αδόμητων χώρων για κοινόχρηστες χρήσεις και χρήσεις αναψυχής και στη δημιουργία εκτεταμένου πάρκου κοινόχρηστου πρασίνου. Ωστόσο, τα παραπάνω δεν έχουν εξειδικευτεί ακόμη από πολεοδομική μελέτη που αποτελεί προαπαιτούμενο για την όποια ανάπτυξη της έκτασης. Και ο χώρος συνεχίζει να ρημάζει.

Πεζοδρόμηση Πανεπιστημίου

Άλλο ένα έργο που όταν ανακοινώθηκε είχε αποκτήσει φανατικούς φίλους και εχθρούς ήταν η ανάπλαση της Πανεπιστημίου στο κέντρο της Αθήνας. Το έργο δρομολογήθηκε το 2010 από το τότε υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο ανέθεσε στο Ιδρυμα Ωνάση να πραγματοποιήσει το 2012 διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και να εκπονήσει με δικά του έξοδα τις απαραίτητες μελέτες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 2014. Το βασικό κομμάτι του σχεδίου προέβλεπε την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, όπου θα επιτρεπόταν η διέλευση μόνο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (μεταξύ των οποίων και το Τραμ το οποία θα συνέχιζε μέχρι το Πεδίο του Άρεως. Το ρόλο της Πανεπιστημίου κυκλοφοριακά θα αναλάμβανε η οδός Ακαδημίας με την αντιδρόμησή της, ενώ ο κυκλοφοριακός χάρτης της ευρύτερης περιοχής θα ανασυντασσόταν, με μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις και άλλες παρεμβάσεις. Οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις της ανάπλασης της Πανεπιστημίου βρέθηκαν από την αρχή στο επίκεντρο έντονης κριτικής και από το ΤΕΕ. Εντέλει το τέλος μπήκε ουσιαστικά τον Δεκέμβριο του 2014 όταν το έργο απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ, καθώς οι Βρυξέλλες το θεώρησαν «έργο βιτρινας» και τυπικά τον Ιούνιο του 2015 με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Τα προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας

Μια περιοχή 14,5 στρεμμάτων στην «καρδιά» της Αθήνας, ανάμεσα στη ΓΑΔΑ και στο Εφετείο επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, είναι αφημένη εδώ και πολλά χρόνια στην τύχη της. Ο λόγος για τις προσφυγικές κατοικίες που έχουν απασχολήσει διαχρονικά τη δημόσια συζήτηση. Τις τελευταίες δεκαετίας έχουν ακουστεί ανά καιρούς διάφορα σενάρια για την αξιοποίηση τους όπως: η δημιουργία Μουσείου Μικρασιατικής Κληρονομιάς, η ανάπτυξη χώρου πρασίνου με παράλληλη αξιοποίηση των κατοικιών ως φοιτητικές εστίες ή για τη δημιουργία ξενώνα, η δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ κ.α. Τελικά και εδώ τίποτα δεν έγινε. Το μόνο θετικό είναι πως η κυριότητα των προσφυγικών πέρασε στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία εξετάζει εκ νέου τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να προχωρήσει η ανάπλαση της περιοχής, με σεβασμό στην ιστορία 82 χρόνων που «κουβαλάνε» αυτά τα κτήρια.

Ανάπλαση Πειραιώς

Ένα σχέδιο που πρωτο ανακοινώθηκε τη δεκαετία του 70’ επανέρχεται συχνά πυκνά στην επικαιρότητα. Ο λόγος για την ανάπλαση της λεωφόρου Πειραιώς. Τα σχέδια μεταξύ άλλων περιελάμβαναν ανά καιρούς την δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πλατιών πεζοδρομίων που θα λειτουργούσαν ως χώροι περιπάτου. Μάλιστα υπήρξε και ένα σχέδιο που εντασσόταν στην ευρύτερη ανάπλαση των περιοχών δίπλα από την Πειραιώς το οποίο βεβαίως δεν προχώρησε ποτέ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider