Σκάνδαλο εκατομμυρίων με άγνωστο πίνακα του da Vinci

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σκάνδαλο εκατομμυρίων με άγνωστο πίνακα του da Vinci

Μπορεί να χρειάστηκαν αιώνες, αλλά το μυστήριο που περιέβαλε το χαμένο αριστούργημα του Leonardo da Vinci διαλύθηκε και τα ιδιότυπα χαρακτηριστικά του πίνακα «πρόδωσαν» την ταυτότητά του: οι αιθέριες πινελιές, το αραχνοΰφαντο λούστρο, το αινιγματικό μειδίαμα είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ιδιοφυούς ζωγράφου.

Μόλις πριν από λίγα χρόνια αποκαλύφθηκε ότι ο πίνακας Salvator Mundi -ένας πίνακας του 16ου αιώνα που απεικονίζει τον Χριστό- δεν είναι αντίγραφο έργου του Leonardo αλλά ένα από τα λίγα ολοκληρωμένα αριστουργήματά του. Πρόσφατα, όμως, ο φημισμένος πίνακας αξίας 127,5 εκατ. δολαρίων, βρέθηκε στο επίκεντρο ενός από τα πιο πολύκροτα σκάνδαλα στην ιστορία της τέχνης.

Ο Yves Bouvier, ένας από τους πιο φημισμένους εμπειρογνώμονες έργων τέχνης παγκοσμίως, έχει συχνά κατηγορηθεί για εμπλοκή σε κλοπές διάσημων έργων όπως Picasso και Modigliani με εμβέλεια δράσης από το Μονακό μέχρι τη Γενεύη. Αυτή τη φορά, όμως, η φήμη του ξεπέρασε τον Ατλαντικό και έφτασε μέχρι το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

Μετά από σύσταση των ευρωπαϊκών αρχών, οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς έβαλαν στο μικροσκόπιό τους τον Bouvier και συγκεκριμένα κάθε συναλλαγή που αφορούσε τον άγνωστο –μέχρι πρότινος– πίνακα του da Vinci, όπως αναφέρουν πηγές του Bloomberg.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που οι αμερικανικές αρχές διερευνούν ένα σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει στην Ευρώπη και αφορά στο κύκλωμα των εμπόρων, μεσαζόντων και συλλεκτών έργων τέχνης. Αυτό που ανησυχεί τους εισαγγελείς είναι ότι η εμπορία έργων τέχνης μπορεί να προσφέρει την ιδανική κάλυψη για ξέπλυμα χρήματος.

Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά… 40 έργα τέχνης

Πριν από αρκετούς μήνες ξέσπασε δικαστική διαμάχη ανάμεσα στον 52χρονο Bouvier και τον Ρώσο μεγιστάνα Dmitry Rybolovlev, ο οποίος τον κατήγγειλε ότι τον εξαπάτησε κατά την πώληση 40 έργων τέχνης έναντι 2 δισ. δολαρίων σε βάθος δεκαετίας.

Πράγματι, ο Bouvier εξαπάτησε τον Rybolovlev αποσπώντας του πολλά εκατομμύρια ευρώ «φουσκώνοντας» τις τιμές των έργων που του πουλούσε, κερδίζοντας έτσι από τη διαφορά. Ένα από τα αμφισβητούμενα έργα είναι ο πίνακας «Reclining Nude With Blue Cushion» (Ξαπλωμένη γυμνή γυναίκα σε γαλάζιο μαξιλάρι) του Modigliani, το οποίο ο ρώσος δισεκατομμυριούχος αγόρασε έναντι 118 εκατ. δολαρίων από τον θρύλο των hedge fund, Stephen A. Cohen. Αργότερα, ο Rybolovlev ανακάλυψε στη διάρκεια γεύματος, ότι ο Cohen εισέπραξε για τον πίνακα «μόλις» 93,5 εκατ. ευρώ.

Οι εισαγγελικές αρχές των ΗΠΑ διερευνούν τώρα πολλές συμφωνίες αγοραπωλησίας έργων τέχνης στις οποίες ο Bouvier είχε ρόλο μεσάζοντα, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης του Modigliani που προαναφέρθηκε, αλλά και άλλων έργων αναγνωρισμένων ζωγράφων όπως ο Klimt και ο Rothko. Από τα έργα που ερευνώνται, ο πίνακας του Leonardo είναι πιθανότατα ο πιο φημισμένος. Εάν η έρευνα αποδώσει καρπούς, θα απαγγελθούν κατηγορίες εις βάρους του Bouvier και στις ΗΠΑ.

Το ρετιρέ στο Μονακό και η σύλληψη

Μέχρι πρότινος, το σκάνδαλο δεν είχε περάσει τα σύνορα του Μονακό, όπου βρίσκεται η μόνη κατοικία του 49χρονου Ρώσου κροίσου –ένα ρετιρέ στην πιο ακριβή γειτονιά της περιοχής με θέα στην ξακουστή μαρίνα του Μόντε Κάρλο.

Έχει περάσει ένας χρόνος περίπου από τη σύλληψη του Bouvier από τους αστυνομικούς μέσα στο λόμπι της οικίας Rybolovlev. Ο Bouvier αρνήθηκε τις κατηγορίες του Ρώσου μεγιστάνα αλλά τον Νοέμβριο το Εφετείο απέρριψε την προσφυγή του ενάντια στο κατηγορητήριο για εξαπάτηση και εμπλοκή σε ξέπλυμα χρήματος. Ο Rybolovlev δήλωσε «ικανοποιημένος» από την έκβαση της υπόθεσης.

Στα έργα που εξασφάλισε ο Bouvier για λογαριασμό του Rybolovlev περιλαμβανόταν και ο Salvator Mundi. Δεδομένου ότι ο δημιουργός του έργου δεν είχε εξακριβωθεί, ο πίνακας βρισκόταν στην κατοχή μιας κοινοπραξίας εμπόρων τέχνης στην οποία συμμετείχε και ο Robert Simon, ειδήμων σε αριστουργήματα ζωγραφικής προηγούμενων αιώνων. Το 2005, ο Simon μετέφερε τον πίνακα στο Μανχάταν για να τον εξετάσει η Dianne Modestini, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και διακεκριμένη συντηρήτρια.

Το κιτρινισμένο βερνίκι που «πρόδωσε» το μυστικό

Η Modestini θυμάται που τοποθέτησε τον πίνακα σε ένα στρίποδο στο στούντιό της και παρατήρησε την επικάλυψη από κιτρινισμένο βερνίκι. Χωρίς να χάσει καιρό, ξεκίνησε το έργο της αποκατάστασης και υπομονή και επιμονή. Χρειάστηκε να περάσουν χρόνια μέχρι να βεβαιωθεί ότι μπροστά της είχε ένα αυθεντικό αριστούργημα του Leonardo –ένα από τα πιο σπάνια έργα τέχνης του κόσμου.

Οι ειδικοί γνωρίζουν πλέον ότι ο Leonardo φιλοτέχνησε τον πίνακα για τον Λουδοβίκο 7ο της Γαλλίας, πιθανότατα κάπου στο 1500 μ.Χ. Αμέσως μετά τη σπουδαία ανακάλυψη, ο πίνακας μεταφέρθηκε στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου.

Η επόμενη «πράξη του έργου» παίχτηκε το 2013, όταν ένας μυστηριώδης αγοραστής έδειξε ενδιαφέρον για τον πίνακα. Όπως αποκαλύφθηκε αργότερα, ήταν ο Rybolovlev, ο οποίος αγόρασε τον πίνακα μέσω του Bouvier μέσω ενός καταπιστεύματος. Σύμφωνα με την καταγγελία που κατέθεσε στο Μονακό, ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος πλήρωσε το μυθικό ποσό των 127,5 εκατ. δολαρίων, περίπου 50 εκατομμύρια περισσότερα από αυτά που ανακάλυψε αργότερα ότι εισέπραξε ο πωλητής του πίνακα –διαφορά που φέρεται να κατέληξε στην τσέπη του Bouvier.

Όπως και να εξελιχθεί η υπόθεση στα δικαστήρια, η δρ. Modestini δηλώνει απαρηγόρητη που οι φιλότεχνοι δεν θα μπορούν πλέον να θαυμάσουν από κοντά τον διάσημο πίνακα που αποτελεί, πλέον, μέρος ιδιωτικής συλλογής.

«Όταν έχεις έναν πίνακα σαν αυτό, είναι υποχρέωσή σου να τον εκθέτεις στο κοινό», υποστηρίζει η ίδια, καθώς «όλοι θα πρέπει να έχουνι την ευκαιρία να νιώσουν τη δύναμη ενός πίνακα όπως αυτοί του Leonardo».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider