Το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα πουλάει τα δεδομένα μας

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα πουλάει τα δεδομένα μας

Φανταστείτε πως οδηγείτε σπίτι μετά τη δουλειά, αναλογιζόμενοι τι να φτιάξετε για βραδινό, και καθώς είστε σταματημένοι στο φανάρι κοντά στην πιτσαρία της γειτονιάς σας, εμφανίζεται στην οθόνη του ταμπλό μια διαφήμιση για έκπτωση 50% στις πίτσες με πεπερόνι.

Σας εκνευρίζει το γεγονός ότι το αυτοκίνητό σας προσπαθεί να σας πουλήσει κάτι ή αποδέχεστε την ιδέα με ευχαρίστηση; Η Telenav, εταιρεία που αναπτύσσει λογισμικό για διαφημίσεις εντός του αυτοκινήτου, είναι πεπεισμένη για το δεύτερο. Το ίδιο ελπίζουν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, που δεν λένε όχι σε επιπλέον έσοδα.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εγκαθιστούν ασύρματες συνδέσεις και συλλέγουν δεδομένα από τα οχήματα εδώ και δεκαετίες. Αλλά πλέον ο όγκος του λογισμικού και η ποσότητα των αισθητήρων στα νέα αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με τεχνητή νοημοσύνη που επεξεργάζεται δεδομένα σε ασύλληπτες ταχύτητες, έχουν ως αποτέλεσμα την ανάδειξη νέων υπηρεσιών και νέων πηγών εσόδων. Το ζήτημα πλέον για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αν μπορούν να επωφεληθούν από όλα αυτά τα δεδομένα που συλλέγουν χωρίς να αποξενώσουν τους οδηγούς ή να προκαλέσουν την αντίδραση του κρατικού μηχανισμού.

«Οι κατασκευαστές πολεμούν μεταξύ τους για τα δεδομένα των καταναλωτών», εξηγεί ο Ρότζερ Λάνκτοτ, αναλυτής στη Strategy Analytics. «Η οδηγική σας συμπεριφορά και η τοποθεσία σας έχουν εμπορική αξία, όπως συμβαίνει με τις αναζητήσεις σας στο Ίντερνετ». Υποστηρίζει πως ο τελικός στόχος τους είναι να χτίσουν μια βάση δεδομένων με προτιμήσεις καταναλωτών την οποία θα μπορούν να εκμεταλλευτούν εμπορικά, όπως κάνουν σήμερα η Google και η Facebook.

Το επιχείρημά τους είναι ότι με τη συλλογή δεδομένων θα μπορούν να προσφέρουν μια καλύτερη εμπειρία οδήγησης – τα αυτοκίνητα θα μπορούν να βρίσκουν θέσεις πάρκινγκ, να ειδοποιούν τις αρχές για επικίνδυνες διασταυρώσεις όπου συμβαίνουν συχνά ατυχήματα, ακόμη και να προστατεύσουν τους οδηγούς από το έγκλημα. Όπως είπε πρόσφατα στην έκθεση CES στο Λας Βέγκας ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, «αν ένας κλέφτης έπαιρνε το αυτοκίνητό σας και έφευγε, δεν θα θέλατε να ξέρουμε πού πήγε για να τον συλλάβουν;».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πεπεισμένες ότι αν προσφέρουν το σωστό καρότο – μειωμένα ασφάλιστρα αυτοκινήτου, εκπτωτικά κουπόνια για βενζίνη – θα μοιραστούμε τα δεδομένα μας χωρίς δεύτερη σκέψη. Όπως κάνουμε ήδη όταν ποστάρουμε στο Facebook ή πραγματοποιούμε μια αναζήτηση στο Google.

Η ισραηλινή start up Otonomo επεξεργάζεται δεδομένα από αυτοκίνητα και μεσολαβεί ανάμεσα στους κατασκευαστές, τους οδηγούς και τις εταιρείες που θέλουν να διαφημιστούν. Συνεργάζεται ήδη με 10 αυτοκινητοβιομηχανίες, και πάνω από 75 πελάτες. Ανάμεσα στους τελευταίους είναι, όπως θα περίμενε κανείς, ασφαλιστικές εταιρείες, βενζινάδικα, αλυσίδες φαστ φουντ. Αλλά ακόμη και τράπεζες που θέλουν να ξέρουν αν σταματήσατε να πηγαίνετε στη δουλειά σας – δηλαδή αν απολυθήκατε – ή αν το αμάξι σας χάλασε προκειμένου να σας προσφέρουν κάποιο δάνειο.

Η αμερικανική Telenav δοκιμάζει ένα freemium μοντέλο να να πείσει τους οδηγούς να μοιράζονται πληροφορίες. Αν το αυτοκίνητό σας δεν διαθέτει τα προχωρημένα συστήματα infotainment με ασύρματη σύνδεση που περιλαμβάνονται στα πιο πολυτελή οχήματα, αναλαμβάνει να τα εγκαταστήσει δωρεάν, αρκεί να ανέχεστε την εμφάνιση διαφημίσεων στην οθόνη. Τα έσοδα από αυτές της διαφημίσεις σε ένα αυτοκίνητο υπολογίζονται σε 30 δολάρια ετησίως, που θα μοιράζονται ανάμεσα στην Telenav και τον κατασκευαστή. Αν μιλάμε για εκατομμύρια αυτοκίνητα, το ποσό δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο. Η πρόταση της Telenav παρουσιάστηκε στην πρόσφατη CES, και υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ωστόσο, εξαιτίας των μεγάλων κύκλων παραγωγής, θα χρειαστεί να περάσουν περίπου τρία χρόνια για να μπει σε εφαρμογή το σύστημά της.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider