Όταν οι καταναλωτές πληρώνουν τις «γκάφες» των φοροτεχνικών

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Όταν οι καταναλωτές πληρώνουν τις «γκάφες» των φοροτεχνικών

Μπορεί η Ελλάδα να έχει πρόβλημα υψηλής φορολογίας αλλά κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν και αυτές να αντιμετωπίσουν τις δικές τους στρεβλώσεις στη διαδικασία απόδοσης φόρου. Πρόκειται για τους ακατάλληλους φοροτεχνικούς που ιδιωτεύουν και αναλαμβάνουν (όπως και στην Ελλάδα) τη σύνταξη των φορολογικών δηλώσεων κλπ.

Eδώ και πολλά χρόνια οι στατιστικές υπηρεσίες άρχισαν να μελετούν μέσω των καταναλωτών την ποιότητα των υπηρεσιών των φοροτεχνικών γραφείων. Και ανακάλυψαν «λαγούς»: μια φοροτεχνικός στη Βόρεια Καρολίνα δεν ήταν σίγουρη για το τι έπρεπε να κάνει σχετικά με το έντυπο εσόδων από μερίσματα και απλώς αποφάσισε να το αγνοήσει. Μια άλλη μεγάλη εταιρεία φοροτεχνικών στη Φλόριδα προσπάθησε να μειώσει τη φορολογία που έπρεπε να πληρώσει ο πελάτης της αλλά δεν ήξερε ακριβώς πώς να το κάνει όπως δηλώνει σε σχετική έρευνα ο πελάτης της εταιρείας. «Ο φοροτεχνικός πατούσε άσχετα πεδία στον υπολογιστή του αναφέροντας ότι "μερικές φορές μπορεί να μειωθεί με αυτό τον τρόπο το ποσόν". Ένας ανεξάρτητος φοροτεχνικός πέτυχε έκπτωση δαπανών για αυτοκίνητο πελάτη από επιστροφή φόρου, μόνο που ο πελάτης…δεν είχε αμάξι.

Ένας άλλος φοροτεχνικός στο Νέο Μεξικό δεν γνώριζε πώς να κάνει στρογγυλοποίηση ενός ποσού σε δολάρια ενώ ένας άλλος από την ίδια περιοχή αφού έθεσε αμέτρητες ερωτήσεις σ ε πελάτη του, μετά από αυτό ξέχασε να σημειώσει την κόρη του πελάτη ως εξαρτώμενου μέλους παρά το γεγονός ότι η κόρη του ήταν παρούσα στη διαδικασία.

Τέτοια φαινόμενα είναι συνήθη. Πέρυσι, το Εθνικό Νομικό Κέντρο Καταναλωτών έλεγξε 29 φοροτεχνικά γραφεία και από τις φόρμες που είχαν συμπληρώσει μόνο οι δύο ήταν χωρίς λάθη και είχαν υπολογίσει το σωστό ποσόν επιστροφής για το 2014. Μάλιστα ένας φοροτεχνικός είχε πει σε πελάτη του ότι το εισόδημα δεν ήταν απαραίτητο να δηλωθεί στο Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων αν αυτό επανεπενδυόταν σε αμοιβαίο κεφάλαιο.

Αν και η έρευνα που έχει γίνει μέχρι στιγμής για το θέμα δεν έχει γίνει σε τόσο μεγάλη κλίμακα ώστε να μπορέσουμε να γενικεύσουμε τα αποτελέσματα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπάρχουν μεν κάποιοι πολύ καλά καταρτισμένοι φοροτεχνικοί, οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά τους νόμους ή τουλάχιστον έχουν κάποιες βασικές γνώσεις μαθηματικών.

Από την άλλη, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το ότι καθίσταται δύσκολο για το κοινό να αναγνωρίσει ποιοι επαγγελματίες είναι άρτια καταρτισμένοι και να ελέγξει αν πράγματι ο φοροτεχνικός. Στις ΗΠΑ, οποιοσδήποτε μπορεί να υποστηρίξει ότι είναι φοροτεχνικός καθώς δεν απαιτείται κάποια νομική κατάρτιση ή κάποια ιδιαίτερη μόρφωση που να αποδεικνύεται με κάποιο τυπικό χαρτί. Για να ανοίξει κάποιος ένα φοροτεχνικό γραφείο αρκεί ένας αριθμός μητρώου.

Οι ενώσεις καταναλωτών έχουν κάνει διαβήματα προκειμένου να γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία και να υπάρξουν κανονισμοί για τους φοροτεχνικούς και κυρίως προαπαιτούμενα στο εκπαιδευτικό τους υπόβαθρο. Έρευνα που διενεργήθηκε από την Ομοσπονδία Καταναλωτών των ΗΠΑ στις 19 Ιανουαρίου κατέδειξε ότι το 80% των συμμετεχόντων υποστήριζαν την ιδέα ότι οι φοροτεχνικοί θα πρέπει να περνούν από ειδικά τεστ και εξετάσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider