Πλατφόρμες «γνωριμιών» φέρνουν κοντά επενδυτές και εταιρείες

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πλατφόρμες «γνωριμιών» φέρνουν κοντά επενδυτές και εταιρείες

Οι θεσμικοί επενδυτές θέλουν πρόσβαση στην ανώτατη διοίκηση των μεγάλων εταιρειών για να εκτιμήσουν σωστά τη στρατηγική και να εξασφαλίζουν πολύτιμες πληροφορίες. Οι εταιρείες, από την άλλη, θέλουν πρόσβαση σε στρατηγικούς επενδυτές που θα υποστηρίξουν τη μετοχή και θα επενδύσουν με μακροπρόθεσμη στρατηγική σε αυτές.

Τον μεσάζοντα ανάμεσα στις δύο πλευρές έκαναν μέχρι σήμερα οι τράπεζες… με το αζημίωτο. Η ΕΕ εντοπίζει πρόβλημα «ασύμμετρων» προμηθειών στις δύο πλευρές, δυσχεραίνοντας έτσι την εταιρική πρόσβαση, μέσω συνεδρίων, εταιρικών παρουσιάσεων σε επενδυτές (roadshows) και κατ’ ιδίαν συναντήσεις με ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικές εταιρείας Greenwich Associates, οι επενδυτές δαπανούν παγκοσμίως 2 δισ. δολάρια για να εξασφαλίσουν εταιρική πρόσβαση.

Οι Βρυξέλλες θέλουν να το αλλάξουν αυτό προωθώντας την οδηγία MiFID που τίθεται σε εφαρμογή τον Ιανουάριο. Στην ουσία, η ευρωπαϊκή οδηγία ανοίγει την αγορά που μονοπωλείται ουσιαστικά από τους τραπεζικούς κολοσσούς και δημιουργεί χώρο για ανερχόμενες νεοφυείς εταιρείες που ρίχνουν τις… τιμές και διευκολύνουν την επαφή εταιρειών-επενδυτών μέσα από αυτοματοποιημένες διαδικασίες που παίρνουν τη μορφή πλατφόρμας.

Οι startups, από την πλευρά τους, σπεύδουν να εκμεταλλευτούν πιθανές συγκρούσεις συμφέροντος που προκύπτουν από τις συναντήσεις αυτές, οι οποίες ανάγκασαν τις εποπτικές αρχές να αλλάξουν τους όρους του παιχνιδιού. Αυτό που επισημαίνουν οι αρχές είναι ότι οι τράπεζες, οι οποίες αντλούν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους από τις προμήθειες συναλλαγών, δίνουν προτεραιότητα στους πιο ενεργούς πελάτες τους, αντί για τους πιο μακροπρόθεσμους επενδυτές των εν λόγω εταιρειών.

Η κριτική αυτή είναι βάσιμη για πολλές εταιρείες. Ο Τζεφ Σμιθ, ο οποίος εργάζεται στο τμήμα επενδυτικών σχέσεων της FedEx, σημειώνει ότι παρότι ο ίδιος απευθύνεται συχνά σε ερευνητικά γραφεία για να αποκτήσει πρόσβαση στους επενδυτές, υπάρχουν μειονεκτήματα.

«Σίγουρα υπάρχουν κάποιοι επενδυτές με τους οποίους μπορείς να κάνεις δουλειά και κάποιοι που δεν μπορείς, ενώ πολλές φορές διστάζουν να καλέσουν εταιρείες με τις οποίες δεν έχουν ήδη κάποια συμφωνία», αναφέρει και εξηγεί ότι αυτός είναι ο λόγος που συνεργάζεται με το CorporateAccessNetwork.

Οι τράπεζες, οι οποίες βρίσκονται σε συνομιλίες με τους πελάτες σχετικά με την τιμολόγηση των ερευνών, δεν πρόκειται να παραδώσουν εύκολα τα ηνία της εταιρικής πρόσβασης. Εξάλλου, έχουν το πλεονέκτημα των εδραιωμένων δικτύων συνεδρίων και των βαθύτερων εταιρικών σχέσεων.

Παρ’ όλα αυτά, αλλαγές θα υπάρξουν. Οι εποπτικές αρχές, με πρωτοπόρες τις βρετανικές, προειδοποιούν ότι οι συμφωνίες που βασίζονται στις προμήθειες έχουν ως αποτέλεσμα πολλές φορές τα funds να δαπανούν περισσότερα χρήματα από αυτά που θα δαπανούσαν εάν εξασφάλιζαν ανεξάρτητη εταιρική πρόσβαση. Επίσης, δεν είναι ξεκάθαρο στους πελάτες των funds εάν οι προμήθειες αυτές καταβάλλονται προς όφελος των επενδύσεών τους ή προς όφελος των τραπεζών που μεσολαβούν.

Η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) έβαλε τα πράγματα «στη θέση τους» νωρίτερα αυτόν τον μήνα, δηλώνοντας ότι η πρόσβαση στην έρευνα και τις εταιρείες πρέπει να τιμολογείται χωριστά και ότι οι brokers δεν πρέπει να επιδοτούνται για το κόστος της εταιρικής πρόσβασης με τα κονδύλια που λαμβάνουν για έρευνα. Η απευθείας πληρωμή των brokers για την πρόσβαση, ή η προσέγγιση των στελεχών απευθείας ή μέσα από πλατφόρμες τρίτων μερών, θα εξαλείψει τις συγκρούσεις συμφερόντων, υποστηρίζει.

Αυτό ακριβώς περιμένουν εταιρείες όπως η ingage, σχολιάζει ο Μάικλ Χάφτον, διευθύνων σύμβουλος του ιστότοπου εταιρικής πρόσβασης. «Ολοένα περισσότερες εταιρείες θα προσεγγίζουν απευθείας τα εταιρικά στελέχη», εξηγεί ο Χάφτον. «Το όλο θέμα θα ξεφύγει από τα χέρια των χρηματιστηριακών», προσθέτει.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, η ευρωπαϊκή οδηγία MiFID θα δώσει μεγάλη ώθηση σε αυτές τις εταιρείες και η ingage ήδη καταγράφει ήδη μεγαλύτερες πωλήσεις φέτος σε σύγκριση με το περασμένο έτος. Για να παρέχει τις υπηρεσίες της, η ingage χρεώνει μια εγγραφή η οποία εξασφαλίζει απευθείας επικοινωνία ανάμεσα στις εταιρείες και τους επενδυτές. Ποιους επενδυτές θα συναντήσει το κανονίζει η ίδια η εταιρεία, και όχι η ingage, το οποίο επιτρέπει και την κατ’ ιδίαν παροχή σχολίων μεταξύ των δύο πλευρών.

Η CorporateAccessNetwork χρεώνει τους πελάτες της με 100 δολάρια μηνιαία συνδρομή στην premium έκδοση της πλατφόρμα της για τον προγραμματισμό συναντήσεων. Οι νέοι κανονισμοί θα δώσουν στις startups μια τεράστια ευκαιρία: να παρέχουν τους επενδυτές που θέλουν να συναντήσουν οι εταιρείες.

«Την εμπιστεύομαι γιατί ξέρω ότι θα έχουμε πρόσβαση όχι μόνο στα hedge funds που πληρώνουν υπέρογκες προμήθειες, αλλά και στους επενδυτές που επιδιώκει η FedEx: τους στρατηγικούς επενδυτές», εξηγεί ο Σμιθ. «Χρησιμοποιούμε ένα μείγμα μεθόδων για να περάσουμε το μήνυμα στους επενδυτές μας. Δεν υπάρχει ένας μόνο δρόμος», καταλήγει.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider