Η συνομωσία του ακριβού κοτόπουλου

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η συνομωσία του ακριβού κοτόπουλου

Μια τεράστια συνομωσία απασχολεί τα δικαστήρια των ΗΠΑ. Οι εκτροφείς κοτόπουλων της χώρας κατηγορούνται ότι ξεκίνησαν μια ενιαία στρατηγική για να μειώσουν τα αποθέματα και να αυξήσουν τις τιμές. Μια κανονική μονοπωλιακή συνομωσία μεταξύ μερικών από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Αμερικής.

Η βιομηχανία αξίας 29 δισ. δολαρίων που παράγει περισσότερο από το 90% των αμερικανικών κοτόπουλων έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια ένα σχήμα καθορισμού τιμών, σύμφωνα με καταγγελίες που κατατέθηκαν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σικάγο. Το τελικό βάρος περνάει στον καταναλωτή που πληρώνει περίπου 50% παραπάνω για το ψημένο κοτόπουλο που αγοράζει από το σουπερμάρκετ, αναφέρουν οι μηνύσεις. Παρά το γεγονός ότι οι παραγωγοί έχουν κατηγορηθεί και στο παρελθόν για παρόμοιες πρακτικές οι μηνύσεις αυτές αποτελούν την τελευταία προσπάθεια κατά του διαφαινόμενου καρτέλ.

Για δεκαετίες η τιμή του κοτόπουλου ακολουθούσε μια κλασσική πορεία ανόδου και καθόδου: Η αυξανόμενη ζήτηση οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές και περισσότερη παραγωγή. Στη συνέχεια ακολουθούσε η υπερπαραγωγή και η πτώση των τιμών. Το 2008 αυτό άρχισε να αλλάζει. Ο λόγος, σύμφωνα με τις μηνυτήριες αναφορές, είναι ότι οι παραγωγοί ξεκίνησαν μια ενιαία στρατηγική με την συμμετοχή κορυφαίων στελεχών της βιομηχανίας. Όλες οι εταιρείες ξεκίνησαν να εκτρέφουν λιγότερα κοτόπουλα διατηρώντας χαμηλά την προσφορά και αυξάνοντας τις τιμές του πιο δημοφιλούς κρέατος των ΗΠΑ.

Πέρσι οι παραγωγοί προχώρησαν στην εκτροφή 8,69 δισεκατομμυρίων κοτόπουλων συνολικού βάρους 24,4 δισεκατομμυρίων κιλών, σύμφωνα με το Τμήμα Αγροκαλλιέργειας των ΗΠΑ. Οι εξαγωγές αναμένεται να φτάσουν το ρεκόρ των 10,8 εκατομμυρίων τόνων το 2016 σύμφωνα με άλλη έρευνα του τμήματος. Υπολογίζεται ότι στη Βραζιλία και τις ΗΠΑ παράγονται περίπου τα δύο τρίτα της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής.

Εταιρείες όπως η Tyson Foods Inc., η Pilgrim’s Pride Corp., και η Simmons Foods Inc. αρνούνται τις κατηγορίες για δημιουργία μονοπωλιακού τραστ και δηλώνουν ότι θα καταπολεμήσουν τις προσφυγές. Οι μηνυτές, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται διακινητές και πωλητές κοτόπουλων που αγοράζουν κατευθείαν από τους παραγωγούς, ζητούν να σταματήσει αυτή η πρακτική και διεκδικούν μεγάλες αποζημιώσεις.

«Πιστεύουμε ότι υπάρχουν πραγματικές ανωμαλίες στην αγορά που οδήγησαν σε αύξηση των τιμών», δηλώνει ο Joe Bruckner, ένας από τους δικηγόρους των μηνυτών. Σκαλίζοντας σε πρακτικά τηλεδιασκέψεων, εταιρικές εκδηλώσεις, παρουσιάσεις και άλλες δημόσιες πληροφορίες ο Bruckner και οι συνεργάτες του έφτιαξαν μια υπόθεση που θα μπορούσε να αποτελεί ένα τεράστιο σχήμα καθορισμού τιμών.

Στο μεταξύ οι παραγωγοί, λένε ότι η αύξηση στις τιμές οφείλεται στο πιο ακριβό καλαμπόκι το οποίο αυξάνει τα κόστη εκτροφής. Σε ένα άρθρο του τον Οκτώβριο του 2014 ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Κοτόπουλων Mike Brown ανέφερε: «Θα θέλαμε να παράγουμε περισσότερα κιλά κοτόπουλου αλλά δυστυχώς δεν μπορούμε ακόμη».

Σύμφωνα με τους κατήγορους η ιστορία ξεκινά το 2008 όταν η Pilgrim’s Pride, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες πουλερικών των ΗΠΑ, αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα. Εντέλει η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης και εξαγοράστηκε από την κοινοπραξία JBS USA Holdings, μια μονάδα της εδρεύουσας στο Σάο Πάολο JBS SA. Ωστόσο οι σύμβουλοι της εταιρείας είχαν μια σημαντική πρόταση: Να κόψει την παραγωγή για να αυξήσει τις τιμές.

Ωστόσο εκεί υπήρχε ένα πρόβλημα. Τα κοτόπουλα είναι τα ίδια ανεξάρτητα από το ποιος τα παράγει. Οπότε το σχέδιο της μείωσης της παραγωγής δεν θα έπιανε αν δεν ακολουθούσαν όλοι οι εκτροφείς. Αυτό σύμφωνα με την μήνυση άρχισε να γίνεται το 2007 όταν η Tyson’s h Pilgrim’s και μερικοί άλλοι μικρότεροι εκτροφείς μείωσαν την παραγωγή τους. Σύντομα ακολούθησε όλη η βιομηχανία της χώρας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider