Netflix effect: Ο νέος ψηφιακός «τηλεοπτικός» χάρτης γεννιέται

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Netflix effect: Ο νέος ψηφιακός «τηλεοπτικός» χάρτης γεννιέται

Η Kathleen Grace θα έλεγε κανείς ότι τα πήγε πολύ καλά το 2015. Τον Ιούνιο η εταιρία παραγωγής της, με την επωνυμία New Form Digital, δημοσίευσε στο YouTube τον πιλότο της σειράς «Single by 30»(Μόνος ως τα 30). Η υπόθεση ήθελε δύο εφήβους να υπόσχονται να παντρευτούν μεταξύ τους εάν παραμένουν μόνοι μέχρι την «ανεξιχνίαστη» ηλικία των 30.

Όταν το YouTube ανακοίνωσε τη συνδρομητική υπηρεσία του, το YouTube Red, στα τέλη Οκτωβρίου, το «Single by 30» βρέθηκε στον κατάλογο των 10 σειρών που θα παρουσιάζονταν αποκλειστικά μέσα από τον ιστότοπο και όπως αποδεικνύεται πάει πολύ καλά.

Ένα μήνα νωρίτερα, η Verizon είχε εξασφαλίσει τα δικαιώματα για άλλα έξι νέας ψηφιακής μορφής σόου για την εφαρμογή Go90, που προβάλει βίντεο μέσω κινητού. Ανάμεσά τους και το #DoOver, (για μια γυναίκα που αναγκάζεται και ξαναζήσει το καταστροφικό πάρτυ των 25 γενεθλίων της), καθώς και το Mr Student Boy President, στο οποίο ο έφηβος πρωταγωνιστής παρομοιάστηκε ως η «μείξη» του Ferris Bueller και του Frank Underwood.

Τον προηγούμενο έτος μάλιστα η Grace είχε πουλήσει 18 σόου σε 10 υπηρεσίες ψηφιακών βίντεο.

Πράγματι η αγορά μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έχει αναπτυχθεί πολύ. Όταν η ίδια ξεκίνησε την εταιρεία παραγωγής της, την άνοιξη του 2014, η εν λόγω αγορά ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, όπως ομολογεί στο Bloomberg.

Μέσα σε σχεδόν ένα χρόνο όμως, μια σειρά από μεγάλα ονόματα διαδυκτιακών εταιρειών, όπως το YouTube και η Verizon ξεκίνησαν να επενδύουν σε ψηφιακές σειρές σε μια προσπάθεια να διαφοροποιηθούν έχοντας στην κατοχή τους υλικό που δεν παρουσιάζεται πουθενά αλλού.

Βέβαια με δεδομένο ότι αρκετές από αυτές τις υπηρεσίες είναι συνδρομητικές ή απαιτούν από τους υποψήφιους τηλεθεατές συνδρομή έχουν πολύ δουλειά ακόμα να κάνουν ώστε να προσελκύσουν τη μεγάλη μερίδα των θεατών.

Το σίγουρό όμως είναι πως οι ψηφιακοί παραγωγοί-βίντεο, ιδιαίτερα εκείνοι που εστιάζουν στη δημιουργία σειρών για smartphones, απολαμβάνουν κάτι που δεν είχαν πριν από μερικά χρόνια: ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς.

Η στροφή σε αυτή τη μορφή θέασης ονομάστηκε «Netflix Effect» και οι κυρίαρχοι του streaming άρχισαν να ποντάρουν σε αδημοσίευτες εκπομπές και ταινίες ωθώντας του αντιπάλλους τους όπως η Amazon και το Hulu να κάνουν το ίδιο.

To Netflix έχει ήδη δύο ντουζίνες νέες σειρές στο πρόγραμμά του, ανάμεσά τους κωμωδίες, δράματα, και κινούμενα σχέδια, και έχει εξασφαλίσει άλλες 30 για το επόμενο έτος, μαζί με μια σταθερή σειρά ντοκιμαντέρ, αφιερωμάτων και standup comedy, εκτός από τις μεγάλου μήκους ταινίες.

Η σειρά Transparent από την άλλη (μια οικογένεια από το Λος Άντζελες η οποία έχει τα δικά της μυστικά τα οποια κάποια στιγμή αποκαλύπτονται οδηγώντας τους πρωταγωνιστές σε τραγελαφικές καταστάσεις) έβαλε την Amazon στο χάρτη του ψηφιακού προγράμματος.

Εξίσου και η Hulu, μέσω της οποίας μπορεί να δει κανείς σειρές και ταινίες μέσω Xbox υπολογιστή ή και τηλεόρασης, ανέλαβε την παραγωγή επτά κωμικών σειρών διάρκειας μισής ώρας για το επόμενο έτος.

Έπίσης με τη σειρά της έχει παραγγείλει και δραματικές σειρές, συμπεριλαμβανομένης μιας μίνι σειράς που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Stephen King 11/22/63, η οποία αναμένεται να έχει μεγάλη τηλεθέαση.

Όλοι οι νέοι ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένου και του YouTube Red αλλά και του Go90, έχουν πάρει το μάθημα: «Η αποκλειστικότητα λειτουργεί ευεργετικά, όπως συνέβη και με το Netflix», υπογραμμίζει ο Peter Csathy, ο διευθύνων σύμβουλος της Manatt Digital Media, εταιρεία συμβούλων για ψηφιακές στοχευμένες υπηρεσίες .

Την ώρα που τα τηλεοπτικά δίκτυα περνούν τη δική τους κρίση κι ενώ ο ψηφιακός τηλεοπτικός χάρτης γεννιέται, εκτός από τους διαδικτυακούς κολλοσούς πολλοί είναι εκείνοι που δράττονται της ευκαιρίας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς το Snapchat, που εξειδικεύεται σε βίνεο μικρής διάρκειας. Έχοντας τροποποιηθεί ούτως ώστε να προβάλει τα βίντεο του σε smartphones κι έχοντας συνάψει συνεργασίες με εταιρείες όπως η BuzzFeed και η Comedy Central , συμβουλεύει τους θεατές να περνούν από το ένα μικρό βίντεο στο άλλο σε περίπτωση που δεν επιλέξουν τη μεγαλύτερη εκδοχή . Το αποτέλεσμα είναι τόσο θετικό ώστε το Snapchat να καταφέρει να εξασφαλίσει μια παραγωγή η οποία θα δημιουργηθεί in-house.

Η εξειδίκευση είναι ένας ακόμη τρόπος να κάνει κανείς τη διαφορά άλλωστε. Για παράδειγμα τα σύντομα βίντεο του Refinery29 επικεντρώνονται σε γυναικεία ζητήματα. Από την άλλη τα βίντεο του Vimeo στοχεύουν περισσότερο στην τέχνη σε αντίθεση με αυτά του Spotify που είναι κατά βάση ηχητικά αρχεία και σου προσφέρουν την δυνατότητα να ακούς τη «σειρά» που θες όταν το τηλέφωνο βρίσκεται στην τσέπη σου.

Στην καινούργια αυτή αγορά ο πειραματισμός αποδεικνύεται συνήθως προσοδοφόρος, ακόμα κι όταν επικεντρώνεται για παράδειγμα στην αισθητική των εφήβων, στρατηγική που επέλεξε το YouTube Red .

Από τους νέους παίκτες στην αγορά, εκείνη που έχει επενδύσει γερά καταθέτοντας στο βωμό της τηλεθέασης ένα ευκαταφρόνητο ποσό είναι η Verizon. Σύμφωνα με την ίδια έχει συγκεντρώσει 52 αυθεντικές σειρές στο Go90 μέχρι το τέλος του χρόνου και έχει δρομολογήσει συμφωνίες με περίπου 100 εταιρείες.

Μεταξύ των συμμετεχόντων, κολλοσοί όπως η Viacom και το Youtube, κάνουν λόγο για ένα πιο παραγωγικό κι επικερδές μοντέλο από αυτό που είχε μέχρι στιγμής συνηθίσει το Youtube, όπου οι δημιουργοί δεν πληρώνονται προκαταβολικά αλλά μέσω ενός μεριδίου των διαφημιστικών εσόδων. Ο λόγος γιατί η μέχρι πρότινος πρακτική μπορεί να ανταμείψει αποκλειστικά παραγωγές χαμηλού προϋπολογισμού οι οποίες αδυνατούν να χτυπήσουν μεγάλα νούμερα τηλεθέασης.

Το σίγουρο είναι όμως πως παρατηρώντας κανείς την συνδρομητική αγορά των ψηφιακών μέσων κατανοεί πως οι σνδρομητικές ή οι επί πληρωμή υπηρεσίες θα οδηγήσουν σε νέους τύπους περιεχομένου, λέει ο George Strompolos, ιδιοκτήτης και ιδρυτής τςη Fullscreen, εταιρεία που παράγει και διανέμει online βίντεο και τώρα μπαίνει στην εποχή της συνδρομητικής υπηρεσίας με στόχο να συναγωνιστεί το YouTube Red. «Οι άνθρωποι αρχίζουν να αγοράζουν «περιεχόμενο». Υπάρχει άλλωστε τόσες ευκαιρίες μέσα στη μέρα για μικρής διάρκειας βίντεο που οι άνθρωποι παρακολουθούν τον σούπερ αστέρα του YouTube PewDiePie κάθε λεπτό από όπου κι αν βρίσκονται. Ακόμα κι αν σταματήσουν σε ένα κόκκινο φανάρι ή στην ουρά στο φαρμακείο.

Βέβαια, όπως διευκρινίζει, δεν μπορεί κάθε εταιρεία να επενδύσει και να αποδώσει στην συγκεκριμένη υπηρεσία και τα παραδείγματα αποτυχίας προέρχονται από ηχητά ονόμα του διαδικτύου. Η Microsoft, η Samsung, και η Yahoo πρόσφατα ανακοίνωσαν πως εγκαταλείπουν τις προσπάθειες τους στο δρόμο της παραγωγής και διάθεσης «βίντεο».

Η Grace μάλιστα η οποία έχει εργαστεί και στη YouTube για τρία χρόνια πριν ανοίξει τη New Form Digital, αναφέρει ότι ένα μέρος της επιτυχίας της το οφείλει στη ταλέντο της Silicon Valley που την έμαθε να χτίζει υπηρεσίες βίντεο οι οποίες δεν συμπίπτουν ιδιαίτερα με τις δεξιότητες που απαιτούνται για προγραμματισμό. «Οι περισσότερες εταιρείες που θα αγωνιστούν ώστε να επιτύχουν και τα δύο ταυτόχρονα μάλλον είναι καταδικασμένες να αποτύχουν», διευκρινίζει...

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider