Το Facebook ορίζει τα blockbuster του Hollywood

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το Facebook ορίζει τα blockbuster του Hollywood

Έχετε σκεφτεί ποτέ πως τόσο τα post σας στο Facebook όσο και τα τιτιβίσματά σας στο Twitter είναι πολύ πιο δημιουργικά από όσο φαντάζουν; Για την ακρίβεια, θα μπορούσαν, ακόμα-ακόμα, να συμβάλλουν στην συγγραφή του επόμενου blockbuster του Hollywood.

Από τη στιγμή που το κοινό της «παλαιολιθικής» τηλεόρασης μετανάστευσε στο διαδίκτυο, οι τηλεθεατές κατάφεραν ασυναίσθητα να φέρουν τα πάνω κάτω στη δημιουργική διαδικασία. Οι δημοσιεύσεις τους στα social media, στα διάφορα blogs αλλά και τα downloads διαφόρων ταινιών και σειρών αποτελούν πλέον ένα φοβερό κανάλι πληροφόρησης για τις εταιρείες παραγωγής όσον αφορά στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Από εκεί εκμαιεύουν τους αγαπημένους του κοινού ηθοποιούς, συγγραφείς, σκηνοθέτες καθώς και τα προτιμητέα σενάρια για να διασφαλίσουν πως το εγχείρημα τους θα είναι επιτυχημένο. Σε περίπτωση που τα καταφέρουν, το βραβείο είναι γνωστό: η Netflix Inc., για παράδειγμα, έχει πάνω από 81 εκατομμύρια συνδρομητές σε 190 χώρες.

«Δίνοντας στους πελάτες αυτό που θέλουν – χωρίς καν να το έχουν ζητήσει – είναι σίγουρο πως αυξάνεις τις πιθανότητες της επιτυχίας ενώ σφυρηλατείς και την πίστη τους απέναντι στον πάροχο του περιεχομένου. Κατά συνέπεια, διατηρείς ζωντανή την συγκεκριμένη βιομηχανία. Προσπαθούμε να πάρουμε μια αίσθηση του τι απασχολεί τους ανθρώπους, ποιες είναι οι τάσεις, “τι παίζει εκεί έξω”» αναφέρει ο Chris Oliver-Taylor, διευθύνων σύμβουλος της Matchbox Pictures Pty, της αυστραλιανής εταιρείας παραγωγής των Glitch και The Real Housewives of Melbourne, ιδιοκτησία του NBC Universal Media LLC.

«Αν ολόκληρη η "tweetόσφαιρα" μιλά για ένα συγκεκριμένο θέμα και δημιουργήσουμε ένα έργο που μιλά απευθείας στο κοινό για το θέμα αυτό, τότε, η λογική λέει, ότι οι θεατές θα εμπλακούν και θα συνδεθούν πολύ πιο εύκολα» συμπληρώνει ο Oliver Taylor. «Αξίζει να αναφέρουμε άλλωστε πως το συνέδριο της εταιρείας το 2015 στη Νέα Υόρκη επικεντρώθηκε σχεδόν αποκλειστικά στο πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τέτοιου είδους δεδομένα» καταλήγει.

Ένα επιτυχημένο παράδειγμα

Η εξέλιξη της οικιακής ψυχαγωγίας από «τον αέρα» στο περιεχόμενο συνεχούς ροής μέσω διαδικτύου, το οποίο μάλιστα προβάλλεται σε περισσότερες από μια συσκευές, διευκόλυνε κατά πολύ την καταμέτρηση του «πότε, για πόση ώρα και πόσοι θεατές παρακολουθούν το κάθε τι». Αυτή η γνώση, για παράδειγμα, συνέβαλε στην συγγραφή του «Wolf Creek» μια νέα σειρά έξι επεισοδίων αντίστοιχη της ομώνυμης ταινίας τρόμου του 2005, σύμφωνα με την Stan Entertainment.

«Όταν καθόμαστε με τους δημιουργούς και τους παραγωγούς ψάχνοντας για πρωτότυπες ιδέες, μπορούμε πλέον να τους δώσουμε μια σύντομη περίληψη αυτού ακριβώς που ψάχνουμε», αναφέρει από πλευράς του ο Mike Sneesby, διευθύνων σύμβουλος της Stan Entertainment σε πρόσφατη συνέντευξή του. «Μέρος αυτής της πληροφορίας προέρχεται από τα δεδομένα που εξασφαλίζουμε από την πλατφόρμα μας».

«Για παράδειγμα, η Αυστραλή ηθοποιός Lucy Fry, η οποία έπαιζε τη σύζυγο του Lee Harvey Oswald στη μίνι σειρά “11.22.63”, επιλέχθηκε για το Wolf Creek ώστε να διευρύνει την απήχηση του σόου» συμπληρώνει ο Sneesby. «Για να ελέγξουμε αν το γυναικείο κοινό θα ταυτιστεί με την επιλογή μας τσεκάραμε την απήχηση που είχε στο 20 δευτερολέπτων διαφημιστικό της σειράς, που προβλήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν την έναρξη. Τα αποτελέσματα δικαίωσαν την απόφαση μας και έτσι είμασταν σίγουροι πως η σειρά θα πετύχει».

«Τα δεδομένα κερδίζουν»

«Όσο περισσότερα δεδομένα έχεις στη διάθεσή σου, τόσο πιο εύκολα βγαίνεις στην κορυφή», υπογράμμιζε άλλωσε ο James Sullivan, διευθύνων σύμβουλος της Asian equity research της JPMorgan Chase & Co, σε μια έκθεση του, τον Μάρτιο.

«Βέβαια, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κάποια ακριβής πρόβλεψη σχετικά με τον βαθμό που τα μεταδεδομένα θα επηρεάσουν την επιχειρηματική ψυχαγωγία», συμπλήρωνε. Ο Sullivan, που ζει και εργάζεται στην Σιγκαπούρη, πρόσφατα ταξίδεψε στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία για να συναντήσει τους ειδήμονες της αγοράς -συγγραφείς, δικηγόρους ψυχαγωγικών εταιρειών και στελέχη των Google Inc. και Netflix- ώστε να αφουγκραστεί τη γνώμη τους για τη χρήση τέτοιου είδους δεδομένων.

«Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων»

«Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων, βέβαια, είναι το κατά πόσο μπορείς να χτίσεις μια πλοκή γύρω από τα δεδομένα που σου παρέχονται μέσω των κοινωνικών δικτύων» συμπληρώνει ο Sullivan. «Σε τελική ανάλυση, νομίζω ότι η απάντηση θα είναι “ναι”, αλλά μέχρι στιγμής αποδεικνύεται μια απίστευτα αμφιλεγόμενη συζήτηση. Από τις μέχρι τώρα συνομιλίες μου, εκφράζονται σαφείς δημιουργικές ανησυχίες, ιδιαίτερα από σεναριογράφους».

Η βιομηχανία του θεάματος προσπαθεί ακόμη να ανακαλύψει τον τρόπο για να αποκομίσει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος από αυτά τα στατιστικά στοιχεία, αναφέρει από πλευράς του o Oliver Taylor της Matchbox. Μόλις το επιτύχει, τα σόου που θα βασίζονται στα big-data είναι σίγουρο πως θα κυριαρχήσουν την αγορά.

Βέβαια, το να γνωρίζουμε τι στοιχεία θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια μεγάλη παράσταση δεν είναι αρκετό για να εγγυηθεί την επιτυχία της, δηλώνει αντιθέτως ο Sneesby της Stan Entertainment.

«Δεν είναι πάντα εφικτό να συνδυάσεις αυτά που μαρτυρούν τα δεδομένα με την διαθεσιμότητα των έργων και των σειρών» εξηγούσε ο ίδιος τον προηγούμενο μήνα, από το Λος Άντζελες, όπου παραβρέθηκε στις ετήσιες προβολές των πιλότων και των πρώτων επεισοδίων των πολυαναμενόμενων shows, στα studio του Hollywood.

Η Amazon.com Inc. συνηθίζει ανά διαστήματα να προβάλει τους πιλότους των εκπομπών των Amazon Studios ώστε να παρακολουθήσει την πορεία τους, το κατά πόσο αρέσουν στο κοινό, και να επανεξετάσει σύμφωνα με τα σχόλια των θεατών ποιοι από αυτούς θα μετατραπούν σε σειρές και ποιοι θα μείνουν στη φαντασία του σκηνοθέτη.

Χρυσές Σφαίρες

Ένα προϊόν του συγκεκριμένου συστήματος είναι η κωμική σειρά «Transparent», η οποία παρουσιάζει μια οικογένεια στο Λος Άντζελες της οποίας ο πατέρας είναι τρανσέξουαλ. Η σειρά, που έκανε το ντεμπούτο της το 2014, συνέπεσε με την μεγάλη κοινωνική ευαισθητοποίηση σχετικά με το ζήτημα και το επόμενο έτος βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα της καλύτερης τηλεοπτικής κωμωδίας. Επιπλέον, ο πρωταγωνιστής Jeffrey Tambor κέρδισε το βραβείο του καλύτερου αντρικού ρόλου.

Εκπρόσωποι από την Netflix και την Amazon ανέφεραν πως κανείς δεν είναι διαθέσιμος να συζητήσει τη χρήση των big-data. Εκπρόσωπος της HBO, πάλι,, της συνδρομητικής τηλεόρασης της Time Warner Inc., ανέφερε ότι η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί τέτοιου είδους δεδομένα για να ορίσει το πρόγραμμά της.

Η Netflix, η οποία διανέμει σειρές όπως το «House of Cards» και το «Orange Is the New Black», πρωτοστάτησε στην χρήση τέτοιων μαθηματικών εξισώσεων για την προώθηση τίτλων που θα κέρδιζαν το ενδιαφέρον των συνδρομητών. Βασίστηκε στος τίτλους από παλαιότερες προτιμήσεις των χρηστών, συνυπολογίζοντας τον τόπο διαμονής τους και την ευρύτερη ακροαματικότητα της κάθε σειράς.

Η παραπάνω πρακτική μοιάζει λογική αν σκεφτει κανείς πως ένας τυπικός συνδρομητής της Netflix μπορεί να χάσει το ενδιαφέρον του σε περίπτωση που τίποτα δεν του κεντρίσει το ενδιαφέρον μέσα στα πρώτα 60 δευτερόπλεπτα αναζήτησης, σ'υμφωνα με δύο υπαλλήλους της εταιρείας Los Gatos, με έδρα την Καλιφόρνια. «Μάλιστα οι εξατομικευμένες προτάσεις των κατάλληλων σειρών για κάθε χρήστη που κάνει η Netflix, ουσιαστικά εξοικονομούν στην εταιρεία περισσότερα από 1 δισ. δολάρια το χρόνο από τη μείωση του αριθμού των ακυρώσεων της συνδρομής», συμπληρώνουν.

Προβλέποντας την ζήτηση

Στη Νέα Ζηλανδία, η Parrot Analytics Ltd, έχει δημιουργήσει μια επιχείρηση για τη μέτρηση και την πρόβλεψη των προτιμήσεων των τηλεθεατών. Η εταιρεία, με γραφεία στο Λος Άντζελες και στο Όκλαντ, αναφέρει ότι ανέλυσε τις προτιμήσεις των θεατών σε 249 χώρες, ώστε να δημιουργήσει μια πλατφόρμα γπου προβλέπει την δημοτικότητα του κάθε σόου, συνυπολογίζοντας και το κόστος του.

«Είμαστε σε θέση να προβλέψουμε τι θα συμβεί αύριο», είπε ο CEO της Parrot, Wared Seger σε τηλεφωνική του συνέντευξη. «Οι δραματικές σειρές γνωρίζουν άνοδο ή πτώση σε μια συγκεκριμένη αγορά; Οι κωμωδίες ή οι ταινίες τρόμου θα είναι η επόμενη επιτυχία στην αγορά της Ιαπωνίας, δεδομένου ότι μερικές τηλεοπτικές σειρές γνωρίζουν τεράστια επιτυχία στην Κίνα αλλά όχι στην Ιαπωνία και πολλά άλλα».

Το «Game of Thrones» αποτελεί σήμερα τη σειρά με την μεγαλύτερη τηλεθέαση παγκοσμίως, σύμφωνα με την Parrot. Η αυστραλιανή δημόσια τηλεόραση συνοδεύει κάθε σόου με δεκάδες tags, (cast, σεναριογράφος, σκηνοθέτης, θέμα, τοποθεσία, ύφος σειράς κλπ), ώστε να βοηθήσει τους θεατές να βρουν το σωστό για τα γούστα τους περιεχόμενο» αναφέρει ο Marshall Heald, διευθυντής τηλεόρασης και online περιεχομένου της SBS.

«Μαγεία»

Η Netflix έχει καταφέρει να μετατρέψει τα στατιστικά δεδομένα σε “μαγεία”» προσθέτει ο Heald. «Δεν είμαστε στο ίδιο επίπεδο πολυπλοκότητας, αλλά αυτό αποτελεί σίγουρα μακροπρόθεσμη φιλοδοξία μας». «Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όντας οπλισμένοι με τέτοιου είδους «νοημοσύνη», ικανή να κατευθύνει το ακροατήριο σε μια εκπομπή, παραμένει εξίσου σημαντικό ο θεατής να αισθάνεται ότι ήταν δική του ανακάλυψη κι επιλογή», συμπληρώνει. «Συχνά, τέτοιου είδους ανακαλύψεις μοιάζουν αρκετά τυχαίες. Αυτός όμως είναι ο στόχος. Η τέχνη και η επιστήμη να διατηρούν την αίσθηση της κατάπληξης, ενώ στην πραγματικότητα προβλέπουν τα γούστα του κάθε ακροατηρίου».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider