Η επαυξημένη πραγματικότητα αλλάζει τους ...υπολογιστές

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η επαυξημένη πραγματικότητα αλλάζει τους ...υπολογιστές

Φορέστε τη μάσκα εικονικής πραγματικότητας «Meta 2» και θα δείτε δέκα ολογράμματα οθονών υπολογιστών να αιωρούνται στον αέρα. Πατήστε την «ιπτάμενη» ιστοσελίδα της Amazon.com με τα πάνινα παπούτσια Nike και τα παπούτσια θα πεταχτούν έξω από την οθόνη. Στη συνέχεια τραβήξτε την εικόνα, και εξετάστε προσεκτικά το εσωτερικό της σόλας. Την ίδια στιγμή ένα τηλέφωνο που κουδουνίζει εμφανίζεται μπροστά σας. Με το που το σηκώσετε το ολόγραμμα του καλούντος πετάγεται μπροστά σας για να σας παρουσιάσει ένα ολόγραμμα της Όπερας της Βιέννης, το οποίο μπορείτε να δείτε με κάθε λεπτομέρεια γυρίζοντας γύρω γύρω.

Τα προηγούμενα δεν είναι σκηνές από ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά δημιούργημα μιας νεοσύστατης, σχετικά, εταιρείας της Meta η οποία ζει ανάμεσα στους ισχυρούς της Silicon Valley και προσπαθεί να αλλάξει όσα ξέραμε μέχρι χθες για τους υπολογιστές και τον τρόπο χρήσης τους.

Με την τεχνολογία της Meta, γίνεστε στην ουσία χειριστής ενός συνόλου 3D περιεχομένου. Αν κι ένας μικρός παίκτης στον διαρκώς αναπτυσσόμενο τομέα της επαυξημένης πραγματικότητας, καταφέρνετε να εμφανίζετε τις ψηφιακές εικόνες στον πραγματικό κόσμο, στην ουσία όπως λέει και ο ιδρυτής της να επεκτείνετε τις δυνατότητες των χεριών σας.

Την ώρα που οι μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Microsoft Corp. και η Sony Corp. χρησιμοποιούν αυτές τις νέες τεχνολογίες για να εμπλουτίσουν τα βιντεοπαιχνίδια τους, οι ιδρυτές της Meta επιδιώκουν να την χρησιμοποιήσουν για πιο πρακτικούς σκοπούς. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Meron Gribetz, αναφέρει πως οι ψηφιακές εικόνες του μπορούν να αντικαταστήσουν το πληκτρολόγιο, την οθόνη του υπολογιστή σας ακόμα και το εικονίδιο του μενού.

Στόχος της Meta είναι να δημιουργήσει μια αλληλεπίδραση του πραγματικού κόσμου με τα εικονικά αντικείμενα ώστε τα τελευταία να καταφέρουν να τον επεκτείνουν.

Μάλιστα για να το δοκιμάσει στην πράξη στα γραφεία της, οι 100 περίπου εργαζόμενοι θα παρατήσουν σύντομα τις οθόνες τους και θα εργαστούν αποκλειστικά μέσω των μασκών. Ο Gribetz άλλωστε στοιχηματίζει πως κάποια μέρα, το να κάνεις κλικ, να σέρνεις και να πατάς κουμπιά ακόμα και σε μια επίπεδη οθόνη, θα φαντάζει παρωχημένο σε όλους μας.

«Το όραμά μου είναι να οικοδομήσουμε ένα λειτουργικό σύστημα που να είναι 100 φορές πιο εύκολο στη χρήση από έναν υπολογιστή Macintosh» δηλώνει. «Είμαστε ενθουσιασμένοι με την κατάργηση του μενού έναρξης και όλων αυτών των κουμπιών και των εικόνων που απαιτούν από το μυαλό μας μια έξτρα προσπάθεια για να τα αποκωδικοποιήσει και τα οποία αποτρέπουν την γιαγιά μου από το να χρησιμοποιήσει έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Ο Gribetz, 30 χρόνων, ίδρυσε την Meta το 2012 αφότου σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια στον κλάδο της νευροεπιστήμης και της επιστήμης των υπολογιστών. Έχτισε ένα πειραματικό Meta headset ήδη από τον πρώτο χρόνο ίδρυσης την εταιρεία και την αμέσως επόμενη χρονιά, το 2013, αφού άντλησε κεφάλαια μέσω του Kickstarter δημιούργησε την πρώτη μάσκα επαυξημένης πραγματικότητας.

Ο Mann, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, έχει εφεύρει wearable συσκευές εδώ και τριάντα χρόνια, συμπεριλαμβανομένου ενός ζευγαριού γυαλιών επαυξημένης πραγματικότητας στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Από εκείνη την πρώτη εκδοχή, βέβαια, ο σχεδιασμός έχει τελειοποιηθεί με την Meta 2, μια ελαφρύτερη μάσκα, με εικόνες υψηλότερης ανάλυσης και νέους αισθητήρες. Ο Gribetz, ο οποίος γεμίζει ενθουσιασμό όταν μιλά για το μέλλον της επαυξημένης πραγματικότητας, αναμένει οι μάσκες να αποκτήσουν στο μέλλον ελαφρύτερο και μικρότερο σχήμα.

«Εντός πέντε ετών, νομίζω θα είμαστε σε θέση να φτιάξουμεπολύ λεπτότερα γυαλιά τα οποία θα είναι σχεδόν αόρατα και ικανά να προβάλλουν ολογράμματα τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους», δήλωσε ο Gribetz. « Δεν θα συμβεί αμέσως αλλά στο μέλλον θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα έξυπνα τηλέφωνα». Το να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, απαιτεί να ξεπεράσουμε μια σειρά από τεχνικά ζητήματα. Αν και υπάρχουν ήδη πολλές συσκευές εικονικής πραγματικότητας που είναι έτοιμες προς κατανάλωση, είναι ακόμα νωρίς για μάσκες επαυξημένης πραγματικότητας.

Βασική πρόκληση παραμένει το πως καθώς μεγιστοποιούμε τα εικονικά αντικείμενα σε ένα περιορισμένο οπτικό πεδίο να καταφέρουν να μην εξαφανιστούν από την περιφερειακή όραση μας τη στιγμή που κοιτάζουμε μακριά. Παρόλο που η Meta 2 κατάφερε να επεκτείνει το πεδίο όρασης σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, το καταφέρνει μόνο με τη βοήθεια ενός υπολογιστή. Συνεπώς ο χρήστης που είναι συνδεδεμένος με έναν υπολογιστή δεν μπορεί να απομακρυνθεί παρά μερικά βήματα από τον υπολογιστή, σε αντίθεση με τις ασύρματες μάρκες εικονικής πραγματικότητας.

Το λειτουργικό της Meta 2 μέχρι στιγμής πωλείται σε εταιρείες και προγραμματιστές ούτως ώστε να εφεύρουν εκείνοι τρόποι αξιοποίησής του, αναπτύσσοντας διάφορες εφαρμογές 3-D, κατάλληλες για την αρχιτεκτονική ή και την εκπαίδευση. Οι προγραμματιστές πρέπει να πληρώσουν 949 δολάρια για να προμηθευτούν το Meta 2 και 3.000 για το Hololens, μια μάσκα με παρόμοιες δυνατότητες.

«Η Meta είναι σίγουρα μία από τις εταιρείες που μπορούν να οδηγήσουν στην επόμενη εξελιγμένη υπολογιστική πλατφόρμα», δήλωσε ο Phil Chen της Horizons Ventures Ltd, μιας εταιρείας από το Χονγκ Κονγκ που επένδυσε στην Meta πέρυσι. Με τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των smartphones να επιβραδύνονται συνεχώς, πολλά από τα ηχηρά ονόματα του χώρου επενδύουν αδρά στην εικονική πραγματικότητα ενώ η αγορά αναμένεται να φτάσει τα 80 δις. δολάρια εντός της δεκαετίας.

Οι ισχυροί αντίπαλοι, συμπεριλαμβανομένης και της Intel Corp 's Recon Instruments, επενδύουν στον συγκεκριμένο τομέα. Η Magic Leap Inc. αύξησε το κεφάλαιό της στα 793,5 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο, με υποστήριξη από την Alibaba Group Holding Ltd., την Google και την Qualcomm Ventures. Πέρυσι, η Meta, έλαβε 23 εκατ. δολάρια χρηματοδότηση από την Horizons Ventures, που υποστηρίζεται από τους πλουσιότερους ανθρώπους του Χονγκ Κονγκ, μαζί με BOE Optoelectronics και τον συνιδρυτή της Reddit Alexis Ohanian.

«Πρόκειται για μια “πολυσύχναστη” αγορά αυτή τη στιγμή. Στην οποία μάλιστα ανταγωνίζεται κανείς σημαντικές επιχειρηματικές οντότητες όπως η Microsoft και η Google, εταιρείες με πολύ περισσότερους πόρους για την προώθηση του προϊόντος», αναφέρει ο Tuong Nguyen, αναλυτής της Gartner Inc. «Ειδικά μερικοί από τους μικρότερους παίκτες, θα χρειαστούν κάποια βοήθεια ή να συνεργαστούν με τους μεγάλους του χώρου για να κατακτήσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο».

Ο Gribetz στοιχηματίζει ότι η Meta μπορεί να ξεχωρίσει με την μοναδική της προσέγγιση: η ακαδημαϊκή έρευνα δρομολογεί τις εξελίξεις και τις σχεδιαστικές αποφάσεις. Οι νευροεπιστήμονες συνεργάζονται στενά με τους μηχανικούς για να εξασφαλίσουν πως οι διασυνδέσεις να μην απορρίπτονται από τον εγκέφαλο, σύμφωνα με τον Stefano Baldassi, διευθυντής έρευνας χρήσης του Meta.

Μέχρι στιγμής, η Meta ισχυρίζεται ότι έχει κερδίσει μερικούς μεγάλους πελάτες, συμπεριλαμβανομένων των Apple Inc., Amazon Inc., η Boeing Co και η Toyota Motor Corp. Η μάσκα της εταιρείας χρησιμοποιείται σε περισσότερους από χίλιους προγραμματιστές. Η startup Medical SimX χρησιμοποιεί τη μάσκα της Meta για να δημιουργήσει προσομοιώσεις ικανές να εκπαιδεύουν τους γιατρούς, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εξετάσουν έναν εικονικό ασθενή, για παράδειγμα μια έγκυο που αντιμετωπίζει έντοντες ναυτίες ή που έχει τραυματιστεί. Οι εκπαιδευόμενοι αλληλεπιδρούν με τον ασθενή και μπορούν να βγάλουν υπέρηχο ή να χρησιμοποιήσουν πάνω του ένα στηθοσκόπιο.

Κάθε εκπαιδευόμενος που τα φορά κάνει ένα βήμα και πίσω και αναφωνεί “ουάου”» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Simx Ryan Ribeira. «Στη συνέχεια βυθίζονται στην κατάσταση και σκέφτονται τον ασθενή σαν υπαρκτό πρόσωπο. Ξεχνούν ότι είναι προβολή επαυξημένης πραγματικότητας».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider