Google και Apple χρυσώνουν το χάπι της υγείας

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Google και Apple χρυσώνουν το χάπι της υγείας

Mερικές λαμπρές ιδέες για το μέλλον της ιατρικής περίθαλψης φαίνεται πως έχουν τον τελευταίο καιρό Apple και Google με στόχο να αποκτήσουν το δικό τους μερίδιο αγοράς στον συνεχώς αναπτυσσόμενο κλάδο. Είναι ίσως η πρώτη φορά που μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί σκέφτονται να εμπλακούν ενεργά στο εν λόγω πεδίο. Βέβαια στροφή στην περίθαλψη έχουν κάνει εδώ και χρόνια μεγάλα ονόματα των τηλεπικοινωνιών, όπως η At&T και η Verizon Communications προσπαθώντας να υλοποιήσουν έναν ολόκληρο νέο κόσμο διαδικτυακών συσκευών ικανών να φέρουν την επανάσταση στο τρόπο που η ιατρική εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και να χτυπήσουν την τεράστια επιχειρηματική φλέβα. Μέχρι στιγμής όμως το σχέδιο δεν έπιασε με τον τρόπο που ονειρεύτηκαν οι εταιρείες επικοινωνίας

Όσο για την ώρα της τεχνολογικής ώθησης της περίθαλψης που φαίνεται πως έχει φτάσει αξίζει να σημειώσουμε πως η Google, για την ακρίβεια η μαμά εταιρεία Alphabet, σχεδιάζει να αναπτύξει wearable συσκευές με ενσωματωμένους αισθητήρες, ικανούς να μετρούν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα ενώ η Apple από την πλευρά της να υποστηρίξει εφαρμογές που ανιχνεύουν τα ιατρικά δεδομένα των χρηστών και τα μοιράζονται απευθείας με τον γιατρό τους. Επιπλέον χιλιάδες startups, όπως η Omada Health , Doctor on Demand και Amwell βοηθούν τους χρήστες να χάσουν βάρος και να συνδεθούν με άλλους ασθενείς προπονητές και γιατρούς. Μπορούν όμως αυτού του είδους οι επιχειρήσεις να επιτύχουν την ώρα που οι προηγούμενοι που προσπάθησαν απέτυχαν;

Ίσως ναι ίσως και όχι. Το σίγουρο είναι πως αξίζει να κάνουμε μια αναδρομή στο προηγούμενο άνοιγμα της τηλεϊατρικής. Ξεκινώντας περίπου το 2009, οι γίγαντες των τηλεπικοινωνιών AT&T και Verizon, μεταξύ άλλων, έκαναν θαρραλέες προβλέψεις για το μέλλον της τηλεϊατρικής. Μέχρι το 2012 o διευθύνων σύμβουλος της Verizon, Lowell McAdam, ανέφερε πως η εταιρεία προσανατολιζόταν στο να τροποποιήσει την βιομηχανία της υγείας, με το στοίχημα βέβαια τέσσερα χρόνια μετά να μην έχει ακόμα κερδηθεί.

Τόσο η AT&T όσο και η Verizon έχουν δημιουργήσει τις βάσεις για να διαχειρίζονται τα δεδομένα και τα ηλεκτρονικά αρχεία των νοσοκομείων, αλλά για την πλειονότητα των αμερικανών παραμένουν παραγκωνισμένες. Το γεγονός ότι το πεδίο παραμένει αρκετά ελεύθερο επιτρέπει στις ιατρικές και τεχνολογικές επιχειρήσεις να σηκώσουν το βάρος της ανάπτυξης των τηλεϊατρικών υπηρεσιών και συσκευών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ιατρικής σχολής του Harvard οι ασθενείς που χρησιμοποίησαν τις ιατρικές συμβουλές από απόσταση, τα εικονικά ραντεβού με κάποιο γιατρό, το 2013 παρουσίασαν δηλαδή αύξηση 28% σε σχέση με το 2004, μόνο το 2013 πραγματοποιήθηκαν 107.000 επισκέψεις.

Τα λάθη του παρελθόντος

Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν να αποτελούν την μεγαλύτερη αγορά της τηλεϊατρικής, με έσοδα 14,4 δισ. δολάρια το 2015 τα οποία αναμένονται να φτάσουν στα 34 δισ. δολάρια μέχρι το 2020 σύμφωνα με το Mordon Intelligence. Τι είναι όμως ακριβώς η τηλεϊατρική. Σε γενικές γραμμές ως τηλεϊατρική ορίζεται η όποια ανταλλαγή ιατρικών δεδομένων μέσω ηλεκτρονικών συσκευών συμπεριλαμβανομένων αμφίδρομων βίντεο και εξ’ αποστάσεως παρακολούθηση της υγείας των ασθενών.

H AT&T και η Verizon προέβλεψαν την αγορά της υγείας ως αναπτυσσόμενη ήδη από το 2009. Ήταν μάλιστα εύλογη η στόχευση, δεδομένης της επιβράδυνσης στον τομέα των δικτύων και των οπτικών ινών. Για τις μεγάλες τηλεφωνικές εταιρείες στόχος υπήρξε το να βρουν νέες και συνάμα καλά ισορροπημένες πηγές εσόδων και να παρέχουν ασφαλή δίκτυα στην ιατρική κοινότητα για την ανταλλαγή πληροφοριών, την παροχή υγειονομικής περίθαλψης, την αποθήκευση των ιατρικών δεδομένων και άλλων υπηρεσιών της υγείας. Η Verizon, κυρίως, με το ασύρματο διηπειρωτικό της δίκτυο και τις υποδομές οπτικών ινών, έμοιαζε ως η καταλληλότερη για να χειριστεί τα ηλεκτρονικά μητρώα υγείας και να συνάψει συνεργασίες με κλινικές και νοσοκομεία οι ανάγκες των οποίων για τη διαδικτυακή χρήση των δεδομένων ολοένα και μεγάλωνε.

Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, παρόλα αυτά, ποτέ δεν κατάφεραν να βρουν τις ιδανικές εφαρμογές τις οποίες αναζητούσε διακαώς η ιατρική βιομηχανία, αποτυγχάνοντας εν μέρει στο να συνδέσουν τους ασθενείς με τους γιατρούς και τα εργαστήρια με τρόπο αποτελεσματικό. Ο λόγος ήταν πως τα νοσοκομεία και οι γιατροί δεν χρειαζόντουσαν απλά το δίκτυο, έψαχναν καινοτόμες υπηρεσίες και συσκευές που μπορούσαν να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη, αναφέρει ο Mass General’s Schwamm.

Σε δεύτερο βήμα προσπάθησαν να καινοτομήσουν στον τομέα της διάγνωσης και της παρακολούθησης. Η AT&T δημιούργησε ειδικά παπούτσια τα οποία περιείχαν αισθητήρες ώστε το ιατρικό προσωπικό να μπορεί ασύρματα να επιβλέπει τον τρόπο που περπατούν οι ασθενείς ακόμα κι αν ένας ασθενής παραπατά ούτως ώστε να ειδοποιείται αυτόματα κάποιος οδηγός. Επίσης δημιούργησε πώματα για τα φαρμακευτικά σκευάσματα ικανά αναβοσβήνουν και να παράγουν ήχο κάθε φορά που κάποιος ασθενής ξεχνούσε να πάρει τα χάπια του. Οι συσκευές που σήμαναν μια κάποια τεχνολογική εξέλιξη, δεν κατάφεραν μέχρι σήμερα να κερδίσουν πιστούς ακολούθους.

Από πλευράς της, η Verizon εισήγαγε τις εικονικές ιατρικές επισκέψεις το 2014, ένα πακέτο που περιλάμβανε βιντεοκάμερα, υπολιγιστή και το απαραίτητο λογισμικό ικανά να συνδέουν τους ασθενείς με τους γιατρούς μέσω τηλεδιασκέψεων. Ο γίγαντας των τηλεφωνικών εταιριών ανταγωνίστηκε στην ουσία μικρότερου βεληνεκούς εταιρείες, όπως η MDLive Inc. και η American Well Corp που αποδείχτηκαν όμως πιο ευκίνητες στον τομέα της τηλεϊατρικής. Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο οι πωλήσεις αποδείχτηκαν απογοητευτικές με αποτέλεσμα η Verizon να καταργήσει την υπηρεσία. «Παρόλο που η πρόθεση της εταιρείας ήταν να γίνει ο ηγέτης του τομέα απέτυχε» αναφέρει ο Schwamm Mass.

Βέβαια ο αγώνας δεν έχει λήξει. «Η δύναμή μας είναι το δίκτυο μας αναφέρει η Nancy Green, γενική διευθύντρια του τομέα ιατρικής της Verizon Enterprise Solutions. «Σε αυτό που ξεχωρίζουμε άλλωστε είναι σε επίπεδο υποδομών όχι τόσο στον ιατρικό εξοπλισμό». «Οι μέχρι τώρα προσπάθειες θεωρήθηκαν ενδεικτικές για να αποφασιστεί η μετέπειτα πορεία των εταιρειών και να αποτιμηθεί η αποτελεσματικότητα της ασύρματης σύνδεσης στην ιατρική φροντίδα στο σπίτι» συμπληρώνει ο Fletcher Cook εκπρόσωπος της εταιρείας.

Οι επιτυχημένοι

Οι αποτυχημένες προσπάθειες τόσο της Verizon όσο και της AT & T να διεισδύσουν στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις προσπάθειες κάποιων τηλεφωνικών εταιρειών άλλων χωρών. Για παράδειγμα η Telus Corp., η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία τηλεπικοινωνιών του Καναδά, εισήλθε στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης σχεδόν μια δεκαετία νωρίτερα από τους αμερικανούς ομολόγους της, ξοδεύοντας 1.6 δισ. δολάρια Καναδά το 2000 ώστε να εξαγοράσει εταιρείες όπως οι Emergis Inc. και Medesync, που κατασκευάζουν ηλεκτρονικά ιατρικά συστήματα καταγραφής.

Σήμερα, οι επιχειρήσεις υγείας της Telus αποφέρουν περίπου 600 εκατ. καναδικά δολάρια έσοδα ετησίως ενώ η εταιρεία διευκρινίζει πως η επιχείρηση είναι κερδοφόρα στο ίδιο επίπεδο με τις λοιπές σταθερές επιχειρηματικές της δραστηριότητες.

Η έγκαιρη έναρξη της στην αγορά συνέβαλε ώστε η Telus να είναι σε θέση να χτίσει την επιχείρησή της με λιγότερο ανταγωνισμό από ότι οι αμερικανικές εταιρείες οι οποίες έχουν να αντιμετωπίσουν μικρές και μεγάλες εταιρείες που πασχίζουν να πάρουν το δικό τους μερίδιο από την πίτα, σύμφωνα με τον Paul Lepage, πρόεδρο του τμήματος υγείας της Telus.

Η αγορά των ΗΠΑ κυριαρχείται από άσχετες με τις τηλεπικοινωνίες εταιρείες, όπως η αλυσίδα φαρμακείων CVS Health Corp., οι οποίες έχουν αναπτύξει τα δικά τους λογισμικά διαχείρισης, ή από τους παρόχους ασφαλιστικών εταιρειών που ξεκινούν να παρέχουν υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης. «Από την πλευρά μας, ξεκινώντας από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και κατεβαίνοντας προς το οργανόγραμμα της εταιρείας όλοι κατανοήσαμε έγκαιρα την σημασία του τομέα της υγείας» συμπληρώνει.

Βέβαια οι αμερικανικές εταιρείες φαίνεται να μην τα παρατούν. Η AT & T σχεδιάζει να ανοίξει το δικό της εργαστήριο τεχνολογίας εξειδικευμένο στον τομέα της υγείας μέσα στον επόμενο μήνα στο Χιούστον. Το εργαστήριο, που θα βρίσκεται στο Ιατρικό Κέντρο του Τέξας, θα είναι «παρόμοιο με εκείνο που έχει δημιουργήσει η εταιρεία για τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα» αναφέρει ο Chris Penrose, αντιπρόεδρος του Internet of Things της εταιρείας. «Αυτή την περίοδο παίρνουμε πρωτότυπες ιδέες από προγραμματιστές τις οποίες συζητάμε με ειδικούς του χώρου της υγείας με στόχο να αξιολογήσουμε μέσα από τα μάτια του καταναλωτή και του επαγγελματία γιατρού της εφαρμογή τους». Για παράδειγμα αυτή την περίοδο εργάζονται πάνω σε ένα αναπηρικό αμαξίδιο που ελέγχει σε πραγματικό χρόνο την διάρκεια ζωής της μπαταρίας του, την κατάσταση καθώς την πίεση των ελαστικών του. Ένας αισθητήρας ο οποίος είναι τοποθετημένος σε αυτό, προειδοποιεί τους εργαζομένους της υγείας όταν το αμαξίδιο χρειαστεί κάποια επισκευή.

Η Verizon, από την άλλη, έχει αναλάβει το ρόλο του τεχνολογικού συμβούλου και προμηθευτή οργανισμών υγειονομικής περίθαλψης. Η υπηρεσία Visiting Nurse Service της Νέας Υόρκης, μια ανεξάρτητη, μη κερδοσκοπική οργάνωση για υγειονομική περίθαλψη κατ’ οίκον, για παράδειγμα, προσέλαβε την Verizon για τον επανασχεδιασμό των πληροφοριακών συστημάτων με στόχο να μειώσει τα κόστη και να καταστήσει την τεχνολογία πιο εύκολη στη χρήση. Μέχρι στιγμής απασχολούν 3.000 νοσηλευτές εξοπλισμένους με tablet ή και ασύρματες κάμερες που τους επιτρέπουν να συνδέονται απευθείας με τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης» διευκρινίζει η Green.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider