Ποιος θα εμπιστευθεί το τιμόνι του σε ένα ρομπότ;

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποιος θα εμπιστευθεί το τιμόνι του σε ένα ρομπότ;

Την ώρα που οι κορυφαίες εταιρείες αυτοκινήτων (BMW, Tesla) και τεχνολογίας (Google) επενδύουν δισεκατομμύρια σε αυτοκινούμενα μοντέλα, οι οδηγοί είναι αρκετά δύσπιστοι απέναντι στα «οχήματα χωρίς οδηγό», ο καθένας για τους δικούς του λόγους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο 46χρονος Brian Lesko από την Ατλάντα, ο οποίος δεν εμπιστεύεται ένα ρομπότ για να πάρει το τιμόνι. «Η ιδέα και μόνο με τρομοκρατεί», λέει χαρακτηριστικά.

Ο 21χρονος Dan Sherman, φοιτητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, δεν έχει προβλήματα εμπιστοσύνης όσον αφορά στην τεχνολογία, αλλά έχει πάθος με τα αυτοκίνητα και συγκεκριμένα με τη μετατροπή τους ώστε να γίνονται πιο γρήγορα. «Είναι κάτι με το οποίο πάντα μου άρεσε να ασχολούμαι και φοβάμαι ότι θα σύντομα θα είναι παρελθόν –αυτή είναι η πικρή αλήθεια», εξομολογείται.

Στην εποχή μας ζούμε την επανάσταση των αυτοκινούμενων οχημάτων, καθώς οι μηχανικοί ξεπερνούν ένα-ένα τα τεχνικά εμπόδια, όπως είναι η οδήγηση τη νύχτα. Υπάρχει ένα εμπόδιο, όμως, ακόμη που η τεχνολογία δεν μπορεί να ξεπεράσει: οι οδηγοί δεν είναι έτοιμοι να αφήσουν το τιμόνι.

Αυτό, τουλάχιστον, δείχνουν πρόσφατες έρευνες που πραγματοποίησαν η J.D. Power, ο συμβουλευτικός κολοσσός EY, το Texas A&M Transportation Institute και η Καναδική Ένωση Αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων. Σύμφωνα με τα πορίσματα των μελετών, τα 3/4 των οδηγών δεν θέλουν ούτε να ακούσουν για τα αυτοκινούμενα οχήματα.

«Από τεχνολογικής άποψης, η αυτοκινούμενη οδήγηση θα είναι έτοιμη για εμπορική χρήση μέχρι το τέλος της δεκαετίας», υποστηρίζει ο Kay Stepper, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τομέα αυτοματοποιημένης οδήγησης της Bosch που προμηθεύει με εξαρτήματα τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως. «Για να πεισθούν, όμως, οι καταναλωτές, θα χρειαστεί τουλάχιστον μία δεκαετία».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Google τρέφουν ελπίδες για γρήγορη εξάπλωση των αυτοκινούμενων οχημάτων, καθώς –όπως υποστηρίζουν– θα οδηγήσουν σε μείωση των τροχαίων και αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η Google ανακοίνωσε την Τρίτη τα σχέδιά της να εμπλουτίσει τον στόλο των αυτοκινούμενων οχημάτων της με τα μίνι βαν 100 Chrysler Pacifica. Η ίδια προβλέπει ότι μέχρι το 2020 όλοι θα κυκλοφορούν με αυτοκίνητα χωρίς οδηγό. Η Boston Consulting Group υπολογίζει ότι η αγορά των αυτοκινούμενων θα ανέρχεται σε 42 δισ. δολάρια έως το 2025 και ότι έως το 2035 τα αυτοκινούμενα θα αναλογούν στο 25% του παγκόσμιου τζίρου.

Όλα αυτά, όμως, προϋποθέτουν καταναλωτές –και μέχρι στιγμής οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη στην ιδέα. Στην έρευνα της Kelley Blue Book, το 75% των 2.076 ερωτηθέντων απάντησαν ότι δεν νομίζουν να αγοράσουν ποτέ αυτοκινούμενο. Στην έρευνα της EY, μόλις το 40% θα σκεφτόταν να βάλει σε λειτουργία τον αυτόματο πιλότο –μια λειτουργία που είναι ήδη διαθέσιμη στο σπορ μοντέλο και το σεντάν της Tesla και αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα και από τις Audi, Volvo, Mercedes και Cadillac.

Ψυχρή υποδοχή

Σε μια έρευνα που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα, η J.D. Power ανακάλυψε ότι μόνο το 23% των Baby Boomers (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1946-1964) θα εμπιστεύονταν την τεχνολογία της αυτοκίνησης, ενώ το ποσοστό καλυτερεύει στις πιο νέες γενιές, χωρίς όμως να μαρτυρά κάποιον «ενθουσιασμό» για τη νέα αυτή τεχνολογία. Συγκεκριμένα, τα μέλη της Γενιάς Χ (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1965-1976) εμπιστεύονται τα ρομπότ σε ποσοστό 41%, η Γενιά Υ (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1977-1994) κατά 56% και η Γενιά Ζ (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1995-2000) κατά 55%.

«Οι περισσότεροι δεν αισθάνονται άνετα με την ιδέα», εξηγεί η Kristin Schondorf, εκτελεστική διευθύντρια του αντίστοιχου τμήματος της EY και πρώην μηχανικός στα αυτοκινούμενα της Ford και της Fiat. «Για τις γενιές που επιζητούν την οδηγική απόλαυση, θα είναι δύσκολο να παραδώσουν το τιμόνι», συμπληρώνει.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι ο φόβος. Όλοι μας έχουμε δει τους υπολογιστές να «κρασάρουν» και τα συστήματα να «πέφτουν», με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο σε κάποιον να εμπιστευτεί την ασφάλειά του σε ένα λογισμικό. «Δίνουμε σε ένα μηχάνημα –ένα ρομπότ με τέσσερις ρόδες– τον έλεγχο του οχήματος στον δρόμο», σημειώνει ο Stepper. «Η βασική ανησυχία των καταναλωτών είναι ότι η τεχνολογία μπορεί να τους προδώσει ανά πάσα στιγμή. Και τότε τι θα γίνει; Ιδού το ερώτημα».

Μηδενική ανθρώπινη συμμετοχή

Οι ανησυχίες αυτές θα εξαλειφθούν στην πράξη. Αλλά πώς θα έρθει η πράξη αν πρώτα οι καταναλωτές δεν δοκιμάσουν την νέα τεχνολογία; Μέχρι στιγμής, μόνο οι μηχανικοί δοκιμάζουν τα οχήματα που κινούνται χωρίς καμία ανθρώπινη συμμετοχή.

Για να εξοικειωθούν οι καταναλωτές με την αυτοκίνηση, θα προστεθούν σε πρώτη φάση στα οχήματα ημιαυτόματες λειτουργίες, όπως αυτόματα φρένα, συστήματα επαναφοράς οχήματος στην πορεία του και προσαρμοζόμενο cruise control που παρεμβαίνει στο φρένο και το γκάζι προκειμένου να τηρείται απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Οι εταιρείες πολυτελών οχημάτων, όπως η Mercedes και η Audi, σκοπεύουν να εξοπλίσουν τα επόμενα μοντέλα τους με λειτουργία υποβοήθησης σε συνθήκες κίνησης που αναλαμβάνει πλήρως τη διαδικασία «σταμάτα-ξεκίνα».

Για να παραχωρήσει ο οδηγός τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου του στο ρομπότ, απαιτείται ένα πολύ μεγαλύτερο βήμα. Η προθυμία των οδηγών να ενεργοποιήσουν τη λειτουργία του αυτόματου πιλότου αυξάνεται στο 66%, από 40%, εάν γνωρίζουν ότι θα μπορούν να ανακτήσουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε περίπτωση ανάγκης, όπως υποδεικνύουν τα αποτελέσματα έρευνας της EY.

Οι αρμόδιες αρχές, πάντως, αποδίδουν το 90% των τρακαρισμάτων σε ανθρώπινο λάθος, το οποίο σημαίνει ότι δεν είναι ό,τι καλύτερο ο οδηγός να παρακάμπτει το ρομπότ σε μια κρίσιμη κατάσταση, σύμφωνα με τη Schondorf.

Η κυριαρχία των ρομπότ

«Μπορεί να υπάρχει λόγος που το αυτοκινούμενο όχημα αντιδρά με έναν συγκεκριμένο τρόπο, τον οποίο ο οδηγός μπορεί να μην τον αντιληφθεί γιατί δεν μπορεί να ξέρει τι έχουν πιάσει οι αισθητήρες», εξηγεί η ίδια. «Αν πάρει τον έλεγχο μπορεί να αποβεί μοιραίο».

Ακόμη και έτσι, όμως, θα πρέπει οι οδηγοί να νιώθουν ότι συμμετέχουν με κάποιον τρόπο στη διαδικασία. Σύμφωνα με τον Stepper της Bosch, τα αυτοκινούμενα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν πολλές οθόνες που θα ενημερώνουν τους οδηγούς προκαταβολικά για τις αποφάσεις που λαμβάνει ο κεντρικός υπολογιστής, καθώς και για τη διαδρομή που θα ακολουθήσει το αυτοκίνητο. Επιπλέον, θα πρέπει να παρέχονται εξηγήσεις για τις ενέργειες που λαμβάνονται υπό τη μορφή ανακοινώσεων, όπως αυτές που ακούμε στο μετρό ή το τρένο.

Σε πρώτη φάση, όμως, οι οδηγοί θα πρέπει να δοκιμάσουν τα αυτοκινούμενα οχήματα σε ασφαλές περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να καθιερώσουν διαδικασίες test drive σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές. Προκειμένου να τονώσουν την αυτοπεποίθηση των οδηγών, οι αρχές θα μπορούσαν να προβλέψουν ειδικές λωρίδες για αυτοκινούμενα οχήματα στους αυτοκινητόδρομους, τις οποίες δεν θα χρησιμοποιούν τα συμβατικά οχήματα, ώστε οι οδηγοί να αισθάνονται πιο ασφαλείς. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, τα αυτοκινούμενα οχήματα βρίσκονται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία, όπως μικρά βαν ή λεωφορεία που μεταφέρουν τους επιβάτες σε προκαθορισμένες διαδρομές μέσα στην πόλη.

Πρόβλημα εμπιστοσύνης

«Η εμπιστοσύνη είναι ένα τεράστιο στοίχημα, το οποίο όμως θα κερδηθεί όταν οι οδηγοί εξοικειωθούν με την τεχνολογία», εκτιμά η Johanna Zmud, υψηλόβαθμοι επιστημονική συνεργάτιδα του Texas A&M institute.

Ο Sherman, ο οποίος έχει σπουδάσει το αντικείμενο των αυτοματοποιημένων αισθητήρων και το αντίστοιχο λογισμικό, αντιλαμβάνεται πλήρως ότι τα αυτοκινούμενα οχήματα θα κάνουν τους δρόμους πιο ασφαλείς. Ομολογεί, ωστόσο, ότι οι αθόρυβοι κινητήρες δεν θα είναι σε καμία περίπτωση το ίδιο συναρπαστικοί.

«Κάποιον τρόπο θα βρω να τα βολέψω. Ελπίζω να υπάρχουν σημεία για ανθρώπους σαν εμένα που θα οδηγούν μόνοι τους το αυτοκίνητό τους. Ίσως, όμως, να μην επιτρέπεται να οδηγούμε πλέον οι ίδιοι τα αυτοκίνητά μας στον δρόμο», εξηγεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider