Ούριος άνεμος από τον τουρισμό

Δρ. Ανδρέας Α. Ανδρεάδης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ούριος άνεμος από τον τουρισμό

Το 2016 ήταν ακόμα μια χρονιά που ο τουρισμός αποδείχθηκε σωτήριος για τη χώρα. Όσον αφορά στα έσοδα του κράτους, δεν χωράει αμφιβολία, ότι ένα μεγάλο μέρος των δημόσιων εσόδων και σημαντικό μέρος των εσόδων των Ταμείων, οφείλεται στις εισφορές και τους αυξημένους φόρους που απέδωσαν οι επιχειρήσεις του τουρισμού. Για παράδειγμα, τα έσοδα από τον ΦΠΑ το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου ανήλθαν σε 3,4 δισ. ευρώ, αυξημένα 12% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι και υπερέβησαν κατά 7% τον στόχο του προϋπολογισμού.

Παράλληλα, ο τομέας έχει φτάσει σε έμμεση και άμεση απασχόληση τις 800 χιλιάδες, ενώ έχει τη δυναμική να υπερβεί το 1 εκατομμύριο έως το 2021. Είναι πλέον κατανοητό από όλους πόσο καθοριστική σημασία παίζει ο τουρισμός, ιδίως στις νησιωτικές και στις απομακρυσμένες περιοχές. Η συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ στις περιοχές αυτές, παρά την εποχικότητά του, είναι μεγαλύτερη του 50%: στο Νότιο Αιγαίο είναι 68%, στην Κρήτη 52% και στα Ιόνια 58%.

Τέλος, πρέπει να αναφερθούμε στο νέο ιστορικό υψηλό των αφίξεων, όχι για να πανηγυρίσουμε, αλλά για να επιβεβαιώσουμε ότι η χώρα μας έχει εδραιώσει την εικόνα και την αντίληψη ότι πρόκειται για έναν τουριστικό προορισμό που είναι μοναδικός στον κόσμο και αξίζει να βρεθεί στο top δέκα παγκοσμίως.

Όμως, παρά το γεγονός ότι ο ελληνικός τουρισμός παραμένει ο εν ενεργεία τομέας της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος συνεχίζει να έχει θετική βραχυπρόθεσμη προοπτική, έχουμε αρχίσει να καταγράφουμε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα το οποίο μπορεί να επηρεάσει μέσο-μακροπρόθεσμα τις εξελίξεις.

Δημιουργούνται δύο πραγματικότητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα τόσο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων όσο και των περιοχών. Η μια είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια. Η δεύτερη πραγματικότητα είναι αυτή της άγνωστης Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν, χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες επιχειρηματικότητας της χώρας μας.

Προκύπτει, λοιπόν, η απόλυτη ανάγκη να χαράξουμε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για την επόμενη μέρα της χώρας μας και του ελληνικού τουρισμού, που θα αναδείξει τις πραγματικές του δυνάμεις. Είναι αναγκαίο να φροντίσουμε να εκπαιδεύσουμε τις επιχειρήσεις, να προφυλάξουμε και να προωθήσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, να εντάξουμε τις αρχές της αειφορίας στις διαδικασίες των επιχειρήσεων και να διεισδύσουμε ακόμα πιο βαθιά στη συνείδηση του κάθε Έλληνα, ώστε να αποτυπωθεί το μήνυμα πως η χώρα μας μπορεί να γίνει ηγέτιδα στην παροχή υπηρεσιών ξεκινώντας από τον τουρισμό.

Είναι βέβαιο ότι όλοι εμείς, οι άνθρωποι του τουρισμού είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε πιο σκληρά από ποτέ για να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την ελληνική οικονομία, να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας σε προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, να συμβάλλουμε στην απασχόληση, ιδίως στις τοπικές κοινωνίες και να διασφαλίζουμε το μέλλον των επόμενων γενεών.

Επιμέλεια: Στέλλα Κεμανετζή

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider