Τενέσα (Seed4Rocket): Είμαι αισιόδοξος για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τενέσα (Seed4Rocket): Είμαι αισιόδοξος για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα

Αισιοδοξία για την επιχειρηματικότητα της χώρας, ειδικά αυτή την περίοδο όπου το Equifund θα προσδώσει στο επιχειρείν το συστατικό που του έλειπε, δηλαδή την εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδότηση, εκφράζει σε συνέντευξή του στο insider.gr ο κ. Χαβιέ Πέρεθ Τενέσα Ντε Μπλοκ, Πρόεδρος της Επιτροπής Επενδύσεων της Seed Rocket 4 Founder Capital και ιδρυτής και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της eDreams.

Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της eDreams, ενός εκ των μεγαλυτέρων online ταξιδιωτικών πρακτορείων που ξεκίνησε ως μικρή startup στη Βαρκελώνη και επεκτάθηκε στην παγκόσμια αγορά παραθέτει τα απαραίτητα βήματα για ένα σωστό επιχειρηματικό ξεκίνημα αλλά και τα μυστικά για την περαιτέρω ανάπτυξη μιας νεοφυούς επιχείρησης και υπογραμμίζει πως μια καλή αρχή και μια ακόμα καλύτερη συνέχεια προϋποθέτει τη λέξη «φιλοδοξία» και «παγκόσμια αγορά».

Τέλος αναλύει τους βασικούς παράγοντες που θα μπορούσαν να μετασχηματίσουν τη χώρα σε ιδανικό προορισμό για επενδύσεις αλλά και λεπτομέρειες για τα επενδυτικά σχέδια της Seed Rocket 4 Founder Capital.

Ως ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της eDreams και ένας εκ των βασικών επενδυτών της Seed4Rocket, τι συμβουλές έχετε να δώσετε για το ξεκίνημα μιας startup. Ποιες είναι οι κινήσεις που πρέπει να κάνει ένας επιχειρηματίας για να πετύχει;

Η επιτυχία μιας startup εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων, αρκετοί από τους οποίους ενδέχεται να ξεφεύγουν από τον έλεγχο του επιχειρηματία. Ωστόσο, κάποιες κινήσεις από πλευράς του ιδρυτή μιας νεοφυούς επιχείρησης κρίνονται απαραίτητες για να μειωθεί ο κίνδυνος της αποτυχίας στα αρχικά τουλάχιστον στάδια της εταιρείας και να πολλαπλασιαστούν οι πιθανότητες ανάπτυξής της στα επόμενα βήματα. Η αρχική επιβίωση και η μελλοντική ανάπτυξη είναι άλλωστε δύο παράγοντες καθοριστικοί για την επιτυχία μιας επιχείρησης.

Ποιες είναι όμως αυτές οι κινήσεις. Αρχικά ο ιδρυτής της θα πρέπει να συστήσει μια ισχυρή και καλά δεμένη ομάδα. Η ομάδα πρέπει να στελεχώνεται από άτομα που ιδανικά θα είναι ικανότερα του ιδρυτή και θα έχουν εξειδίκευση στον συγκεκριμένο επιχειρηματικό κλάδο. Καλή εκπαίδευση, εμπειρία και ποικίλες δεξιότητες είναι οι βασικές πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει το βιογραφικό τους. Άρα δεν είναι καλή ιδέα η στελέχωση της ομάδας με φίλους, συγγενείς ή άτομα που έχουν μεταξύ τους παρόμοια προσόντα, ίδια εθνικότητα ή ανήκουν όλοι στο ίδιο φύλο.

Δεύτερον, θα πρέπει η επιχείρηση να στοχεύει σε πολλές και μεγάλες αγορές, αφού είναι απαραίτητες για την ταχεία ανάπτυξη μιας νεοφυούς επιχείρησης και η ανάπτυξη, με τη σειρά της, είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία της. Μια επιχείρηση με έδρα εντός ευρωζώνης λοιπόν, θα πρέπει να απευθύνεται στους πελάτες όλης της Ευρωζώνης, αν όχι εξ αρχής στην παγκόσμια αγορά. Να είστε φιλόδοξοι να αναρωτιέστε συχνά αν μπορείτε να γίνετε ακόμη πιο φιλόδοξοι και να μην στριμώχνετε τον εαυτό σας σε αδιέξοδα.

Τρίτον, πρέπει να διασφαλίσετε ότι η εταιρεία έχει επαρκή χρηματοδότηση για να εκπληρώσει τους στόχους της. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μια εταιρεία που υποστηρίζεται από κάποιο venture capital έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να επιτύχει από μια εταιρεία που ξεκινά με μικρά ίδια κεφάλαια. Αν δε υπάρξει η πολυτέλεια επιλογής - οι περισσότερες εταιρείες που ξέρω δεν την έχουν - επιλέξτε έξυπνα τον οικονομικό σας συνεργάτη. Η αποτίμηση της επιχείρησης δεν είναι το μονάδικό κριτήριο το οποίο θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας εάν έχετε δύο πιθανούς χρηματοδότες. Η σχέση σας, η χημεία σας, είναι εξίσου σημαντική για αυτή την επιλογή. Οπότε προτιμήστε VCs με μεγαλύτερη εμπειρία, ιδανικά ανθρώπους που έχουν ήδη διαχειριστεί εταιρείες, κι έχουν μεγάλο χαρτοφυλάκιο αλλά και με τους οποίους μπορείτε να αναπτύξετε ένα θετικό προσωπικό αίσθημα.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Equifund αναφέρθηκε από πολλούς ομιλητές ότι βασικό κριτήριο για την επιτυχία μιας startup είναι το «thinking globally» το να σκέφτεται κανείς έξω από τα στενά όρια της χώρας του. Ποια είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει μια νεοφυής επιχείρηση για να γίνει «παγκόσμιας εμβέλειας»;

Ναι, όπως ανέφερα προηγουμένως, για τους ανθρώπους στις ευρωπαϊκές χώρες, η «διεθνοποίηση» είναι συχνά μια αναγκαία διαδικασία για να ανέβουν κλίμακα. Οι πωλήσεις της eDreams στην Ισπανία, από όπου και ξεκίνησε, αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 6% των συνολικών πωλήσεων, για παράδειγμα.

Κατά την άποψή μου, μια νεοφυής επιχείρηση θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα σε αγορές-στόχους, στην προσπάθειά της να «καλοσωρίσει το δολάριο». Επιλέξτε αγορές όπου ο λόγος της επιχειρηματικής ανάπτυξης με την προσπάθεια που χρειάζεται να καταβληθεί για να επιτευχθεί η ανάπτυξη αυτή είναι μεγαλύτερος. Για να το απλουστεύσουμε, δώστε προτεραιότητα σε μια μεγάλη αγορά που είναι εύκολo να στοχεύσετε από ότι σε μια μικρότερη που απαιτεί έντονη προσαρμοστικότητα για να ενσωματώσετε το προϊόν ή την υπηρεσία σας.

Για να γίνει βέβαια η επιχείρησή σας διεθνής, όπως και κάθε επιχείρηση που θέλει να λέγεται διεθνής, θα πρέπει να αποτελείται από μια πολυεθνική ομάδα. Αυτό προϋποθέτει, άτομα με διαφορετικές εθνικότητες, άτομα με εμπειρία που ζουν, σπουδάζουν ή και εργάζονται σε διαφορετικές χώρες του εξωτερικού ή ακόμα καλύτερα γνωρίζουν τις αγορές-στόχους που σχεδιάζετε να δραστηριοποιηθείτε. Η αρχική ομάδα της eDreams απαρτιζόταν από 18 άτομα, 16 διαφορετικών εθνικοτήτων και όλοι τους είχαν εργαστεί στο εξωτερικό στο παρελθόν. Στην πραγματικότητα, δεν υπήρχε ούτε ένα άτομο από την Βαρκελώνη προτού την επιλέξουμε ως έδρα μας, όλοι καταλήξαμε εκεί από διαφορετικές χώρες.

Στην εποχή του διαδικτύου και ειδικά για τις B2B επιχειρήσεις υπάρχουν παράγοντες που σας βοηθούν να διαλέξετε τις πρώτες αγορές σας όπως το κοινό νομικό πλαίσιο, το κοινό νόμισμα, το κοινό δίκτυο εμπορικών παρόχων - αεροπορικές εταιρείες και παγκόσμιο σύστημα διανομής (GDSs), στην περίπτωση της eDreams - οι κοινοί διανομείς (Google, Metasearch portal), ακόμα και το κοινό αλφάβητο (ρωμαϊκό vs κυριλλικό). Επιπλέον θα πρέπει να τσεκάρετε την διαθεσιμότητα και το εύρος της πελατειακής σας βάσης σε μια πόλη που σκοπεύετε να δραστηριοποιηθείτε. Όλα τα παραπάνω είναι πιο σημαντικά από το να μιλάτε απλά την ίδια γλώσσα και να διασφαλίσετε την γεωγραφική εγγύτητα. Στην περίπτωση της Ελλάδας λοιπόν οι λοιπές Ευρωπαϊκές χώρες αποδεικνύονται εξαιρετικές αγορές , τουλάχιστον για το ξεκίνημα. Βέβαια αυτός είναι ένας γενικός κανόνας.

Αφού επιλέξετε τις αγορές από τις οποίες θα ξεκινήσετε ... ξεκινήστε με όσο το δυνατόν λιγότερα. Οι πολίτες κάθε χώρας συνήθως θα ισχυριστούν ότι είναι διαφορετικοί από τους υπόλοιπους, συμβουλεύοντάς σας να τροποποιήσετε ανάλογα το προϊόν σας.«Εμείς οι Γερμανοί είμαστε πολύ διαφορετικοί, πρέπει να το αλλάξετε αυτό» ή «εμείς οι Γάλλοι, δεν συνηθίζουμε να το κάνουμε αυτό».... Αντίθετα με τους ισχυρισμούς τους και βάσει εμπειρίας, σας λέω ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων Γάλλοι, Γερμανοί, και Κινέζοι καταναλωτές ομοιάζουν εξαιρετικά. Όλοι θέλουν «καλής ποιότητας και οικονομικά προϊόντα». Ακόμα και η τυποποίηση πηγαίνει προς αυτή την κατεύθυνση. Εκτός κι αν έχετε ακλόνητες αποδείξεις για το αντίθετο, μην προσπαθήσετε να προσαρμοστείτε στην τοπική αγορά, διατηρήστε τις δραστηριότητές σας όσο το δυνατόν πιο συγκεντρωμένες, για να αποφύγετε μελλοντικές λειτουργικές ανεπάρκειες.

Ποιες είναι οι σκέψεις σας για το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα, τόσο όσον αφορά στο σημερινό του καθεστώς όσο και στις μελλοντικές του δυνατότητες;

Είμαι πολύ αισιόδοξος για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Στη χώρας σας συνάντησα εξαιρετικά μορφωμένους ανθρώπους, με έντονη επιχειρηματική εμπειρία, φιλοδοξία και επιθυμία να κάνουν νέα πράγματα και να ανταγωνιστούν σε παγκόσμιο επίπεδο. Η εκκίνηση του Equifund είναι εξίσου πολύ σημαντική καθώς ενεργοποιεί μια σημαντική πτυχή της επιχειρηματικότητας που αυτή τη στιγμή λείπει από τη χώρα: την ευκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Ελπίζω ότι θα δούμε πολύ σύντομα να οικοδομείται και να πετυχαίνει ένας πολύ καλός αριθμός ισχυρών εταιρειών.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά venture capitals και private equity μεταξύ των 28 της ΕΕ, πώς θα επηρεάσει το Equifund το ελληνικό οικοσύστημα; Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να μετασχηματίσουν τη χώρα στο ιδανικό για ιδιωτικές επενδύσεις περιβάλλον;

Η έναρξη του Equifund είναι πολύ σημαντική. Είναι το κλειδί για να δημιουργηθεί ένας πολύ καλός αριθμός επιτυχημένων επιχειρήσεων. Άπαξ και συμβεί αυτό, αυτές οι εταιρείες θα αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για τους μελλοντικούς επιχειρηματίες, πηγή χρηματοδότησης και ταλέντων για νέες εταιρείες και θα ελκύσουν στη συνέχεια νέα venture capitals να έρθουν και να επενδύσουν σε εταιρείες που έχουν στις ιδρυτικές του ομάδες στελέχη που έχουν ήδη συμμετάσχει σε επιτυχημένες startups.

Ως συνιδρυτής και επικεφαλής του Venture Capital, Seed Rocket 4 Founders, ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να καλύπτει μια startup για να επιλεγεί από εσάς;

Αναζητούμε κορυφαίες ομάδες, οι οποίες στοχεύουν σε μεγάλες αγορές και θεωρούν την τεχνολογία ως διαφοροποιητικό στοιχείο αλλά και κλειδί για την ανάπτυξή τους. Επενδύουμε σε εταιρείες που έχουν ήδη δημιουργήσει ένα προϊόν και το ενδιαφέρον της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται γι αυτό είναι έντονο. Τέλος, αναζητούμε εταιρείες με σαφές επιχειρηματικό μοντέλο, δηλαδή με σαφή τρόπο παραγωγής εσόδων, οι οποίες μπορούν να γίνουν κερδοφόρες όταν φτάσουν σε μεγαλύτερη κλίμακα. Συνεπενδύουμε μάλιστα με εμπειρογνώμονες της κάθε βιομηχανίας.

Ποια είναι τα επενδυτικά σχέδια της Seed Rocket 4 Founder Capital;

Συνεπενδύουμε πάντα με άλλα funds. Δεν πρόκεται ποτέ να ηγηθούμε ενός γύρου χρηματοδότησης και πάντα παίρνουμε μειοψηφικό μερίδιο μιας εταιρείας. Σπάνια αναλαμβάνουμε να πιλοτάρουμε το σκάφος. Από τη στιγμή που θα επιλέξουμε μια εταιρεία είμαστε πάντα εκεί να βοηθήσουμε όταν μας ζητηθεί αλλά δεν την ελέγχουμε μέσω του διοικητικού της συμβουλίου. Πεποίθησή μας είναι πως πρέπει να εμπιστευόμαστε τους επιχειρηματίες στους οποίους επενδύουμε. Ξεκινούμε με μικρές επενδύσεις ύψους 100.000 ευρώ περίπου, και στους επόμενους γύρους κινούμαστε από 500.000 ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ και μπορούμε να επενδύσουμε έως και 500.000 ευρώ ανά επιχείρηση σε διάφορους γύρους.

Τέλος πραγματοποιούμε περίπου μία επένδυση το μήνα και εξετάζουμε περί τις 50 εταιρείες για κάθε επένδυση. Κατά κύριο λόγο εξετάζουμε εταιρείες με έδρα τη Βαρκελώνη και την Ισπανία, όπου είναι ευκολότερο να συναντηθούν με την ιδρυτική μας ομάδα σε περίπτωση που χρειάζονται βοήθεια και συμβουλές, ωστόσο πραγματοποιούμε επενδύσεις και σε εταιρείες άλλων ευρωπαϊκών χωρών καθώς και σε εταιρείες εκτός Ευρώπης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider