Το ΕΣΠΑ δίνει «φτερά» στο franchising

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το ΕΣΠΑ δίνει «φτερά» στο franchising

Τα δίκτυα franchise, έπειτα από αρκετά χρόνια αποκλεισμού από τις κοινοτικές πηγές χρηματοδότησης, παίρνουν το πράσινο φως για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ.

Όπως προβλέπεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ), το οποίο αποτελεί ένα από τα πέντε τομεακά επιχειρησιακά προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020, στις δράσεις περιλαμβάνεται και η «Αναβάθμιση εταιριών franchising» και με τον τρόπο αυτό ικανοποιείται εν μέρει ένα από τα χρόνια αιτήματα του κλάδου.

Σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη οι επιχειρήσεις franchise θα έχουν τη δυνατότητα να επιδοτηθούν για επενδύσεις που αφορούν, π.χ., αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού, υποδομές, τεχνολογική αναβάθμιση κ.ά. ενώ σε αυτή τη φάση δεν αναμένεται να επιδοτούνται τα entry fees.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες δικαιόχρησης κρίνονται μη επιλέξιμες επί σειρά ετών, ήδη από την προ κρίσης περίοδο. Μάλιστα το 2009 είχε προβλεφθεί κονδύλι 50 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων franchise από τους τομείς μεταποίησης, τουρισμού, εμπορίου και υπηρεσιών. Από τότε επιβλήθηκε περιορισμός και οι επιχειρήσεις franchise ήταν μη επιλέξιμες στα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Οι προσκλήσεις αναφορικά με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας που περιλαμβάνουν και την αναβάθμιση των εταιρειών franchise αναμένεται να εκδοθούν Οκτώβριο και έως τα τέλη του 2016.

Οι παγκόσμιες τάσεις στο franchising

Σύμφωνα με το Business Review USA το franchise εξακολουθεί να αποτελεί τον πιο «πολλά υποσχόμενο» κλάδο στον κόσμο, με τον κλάδο της εστίασης να κερδίζει τα υψηλότερα ποσοστά ενδιαφέροντος. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και η παγκοσμιοποίηση διαμορφώνουν νέες τάσεις στο franchising οι οποίες συνοψίζονται στις εξής:

-Ενσωμάτωση της τεχνολογίας με τη χρήση ευέλικτων λογισμικών και τεχνολογίας cloud η οποία «αποκαθηλώνει» τον επιχειρηματία από έναν σταθερό υπολογιστή (π.χ σύστημα Saas, το οποίο περιέχει λογισμικό και υπηρεσίες). Τα συστήματα αυτά εφαρμόζονται και στις μικρές επιχειρήσεις του franchising, οι οποίες έχουν ανάγκη από πιο εξελιγμένα στοιχεία για τη διαχείριση του marketing.

-Aυξημένη διείσδυση μειονοτήτων, ανειδίκευτων και γυναικών: Σύμφωνα με το yourfranchisesuccess.com, η λογική του franchising προσπερνάει τα κλασικά εμπόδια εισόδου στο «επιχειρείν» καθώς δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις σε επίπεδο management ή marketing καθώς η μητρική εταιρεία παρέχει το know-how και την εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον Rohid Aurora, διευθύνοντα σύμβολο της Biz2Credit, «η μειοψηφία θα γίνει πλειοψηφία μέσα στην επόμενη δεκαετία όσον αφορά στις μειονότητες οι οποίες εντάσσονται στον κλάδο. Το franchise αποτελεί μια ιδανική ευκαιρία για τις μειονότητες οι οποίες φέρνουν έναν φρέσκο αέρα στο χώρο των επιχειρήσεων, ειδικά των μικρότερων».

-Παγκοσμιοποίηση του franchising: Η παγκόσμια αγορά αποτελεί βασικό πόλο έλξης για τα προϊόντα και της επιχειρήσεις του franchising. Σε πολλά κράτη δημιουργούνται οργανισμοί και φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν την προώθηση των εταιρειών των δικτύων στο εξωτερικό.

-Οι franchisors αγοράζουν δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας: Για οικονομικούς και νομικούς λόγους οι επιχειρηματίες που εντάσσονται στα δίκτυα franchise προχωρούν στην κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων. Όπως αναφέρει ο John Gordon, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας Pacific Management, ο κλάδος ακολουθεί την πορεία των οικονομικών κύκλων. Σε μια οικονομική ύφεση οι franchisees συνηθίζουν να κατηγορούν τη μητρική εταιρεία και οι franchisors πρέπει να «οχυρώνονται» έναντι τέτοιων καταστάσεων με τη διασφάλιση των πνευματικών δικαιωμάτων.

-Χρηματοδότηση του franchising: Πλέον διευρύνεται η τάση χρηματοδότησης του κλάδου, ειδικά των μικρών επιχειρήσεων.

-Η ομορφιά, η υγεία και η εστίαση, οι πρώτες επιλογές για franchising: Τα γυμναστήρια ακόμη και το personal training κερδίζουν το ενδιαφέρον επίδοξων επιχειρηματιών, των λεγόμενων Baby Boomers επιχειρηματιών. Δυναμική ανάπτυξη γνωρίζουν και τα casual εστιατόρια για γρήγορο φαγητό.

-Έρχεται το multi-franchising: Μέχρι τώρα ο επιχειρηματίας επένδυε σε μια συγκεκριμένη επώνυμη μάρκα. Αυτό, τουλάχιστον στο εξωτερικό, αποτελεί μια τάση η οποία τείνε να εκλείψει καθώς οι franchisee αναζητούν πολλαπλές πηγές εσόδων και οι franchisor πιο έμπειρους συνεργάτες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider