Τα «πράσινα» ΙΧ της ελληνικής αγοράς

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα «πράσινα» ΙΧ της ελληνικής αγοράς

Τα εναλλακτικά καύσιμα κερδίζουν έδαφος στην ελληνική αγορά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να ανταποκριθούν στη νέα τάση κατασκευάζοντας μοντέλα που κινούνται με φυσικό αέριο, υγραέριο, υδρογόνο ενώ έδαφος κερδίζει και η ηλεκτροκίνηση. Πολλά γνωστά μοντέλα βγαίνουν και σε εκδόσεις που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα ενώ τα «πράσινα» ΙΧ προσφέρουν εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας.

Ηλεκτροκίνηση: «Πολλά υποσχόμενη» αλλά «ανεκμετάλλευτη»

Παρά τη στροφή που παρατηρείται στις «πράσινες μεταφορές» και τα πλεονεκτήματα οικονομίας που έχουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε εμβρυικό στάδιο και στους ελληνικούς δρόμους δεν κυκλοφορούν πάνω από 100 ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Στην ελληνική αγορά υπάρχουν τέσσερις εταιρείες, οι οποίες φέρνουν πέντε διαφορετικές μάρκες. Είναι η BMW, η οποία έχει ουσιαστικά ανοίξει την αγορά της ηλεκτροκίνησης με το i3, ενώ προωθεί και το επαναφορτιζόμενο υβριδικό i8. H Mercedes είχε φέρει τα ηλεκτρικά Smart, αλλά το εργοστάσιο σταμάτησε την παραγωγή και σύμφωνα με πληροφορίες θα τα ξαναβγάλει το 2017. Την περίοδο αυτή διαθέτει τα υβριδικά επαναφορτιζόμενα της σειράς S. Ακόμη, η Cosmocar φέρνει τα Volkswagen και τα Audi ενώ η Volvo διαθέτει ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό. Υπάρχουν και άλλες εταιρείες στο εξωτερικό που παράγουν ηλεκτρικά όπως είναι η Renault, η Nissan, η KIA, αλλά αυτά δεν είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά.

Φυσικό Αέριο: Αναπτυσσόμενη αγορά με προοπτικές

Επιβατηγά αυτοκίνητα, επαγγελματικά και δημόσιες μεταφορές κινούνται με φυσικό αέριο με την Ελλάδα να ακολουθεί τις ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες βρίσκονται ένα βήμα πιο μπροστά με τις κυβερνήσεις να επιδοτούν την αγορά οχημάτων φυσικού αερίου και την επέκταση του δικτύου πρατηρίων ανεφοδιασμού.

Με βάσει τις τρέχουσες τιμές, η τιμή του φυσικού αερίου είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη, 25%-30% χαμηλότερη σε σύγκριση με το πετρέλαιο και περίπου 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το LPG. Σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης περιέχει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο από όλα τα άλλα υγρά καύσιμα. Ενεργειακά ισοδυναμεί με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.

Στην ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά κυκλοφορούν ΙΧ και επαγγελματικά CNGμοντέλα από όλες τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα πιο γνωστά μοντέλα κυκλοφορούν και σε CNG εκδόσεις ενώ η γκάμα τους διευρύνεται συνεχώς με νέα μοντέλα να κάνουν την εμφάνισή τους στη διεθνή και την ελληνική αγορά. Ήδη στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν CNG οχήματα γνωστών αντιπροσωπειών όπως είναι η Fiat (Fiat 500LNaturalPower, FiatQubo 1.4 70 PS, FiatPunto 1.4 70 PS, FiatPanda, FiatDoblo 1.4 T-Jet 120 PS), η Audi (Audi A3 Sportback g-tron),η MercedesBenz (BClass 200, E 200 NTG, BenzSprinterNGT), η Lancia (LanciaYpsilon 0.9 TwinAir), η PiaggioIveco (IvecoDaily), η Volskwagen (VW Golf 1.4 TGi, Passat 1.4 TSI 150 PS EcoFuel, EcoUp, CaddyVannEcofuel), η Seat (SeatLeon 1.4 TGI 110 PS), η Skoda (OctaviaG-TEC) και η Opel (OpelZafiraTourer 1.6 CNG Turbo, OpelCombo 1.4 T-Jet 120 PS).

Υγραεριοκίνηση: Από τις πιο παλιές εναλλακτικές λύσεις…

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η υγραεριοκίνηση χρησιμοποιείται σε πάνω από 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 3% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα, παρ' ότι η υγραεριοκίνηση είναι νομιμοποιημένη για όλα τα οχήματα, σύμφωνα με το νόμο 2773 του 1999, ο αριθμός των οδηγών που επιλέγουν να κινηθούν εναλλακτικά με καύσιμο το υγραέριο είναι σημαντικά χαμηλότερος από το μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών. Υπολογίζεται ότι στην ελληνική Επικράτεια κυκλοφορούν πάνω από 200.000 αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο.

Παρ’ όλα αυτά αποτελεί μια από τις πρώτες εναλλακτικές λύσεις καυσίμων, η οποία «άνοιξε το δρόμο» στα υπόλοιπα και κατάφερε να «μυήσει» τους Έλληνες οδηγούς σε νέες τεχνολογίες αλλά και να τους πείσει να εγκαταλείψουν τα συμβατικά καύσιμα.

Αυτοκίνητα διπλού καυσίμου (γνωστά ως Bi-Fuel ή Dual Fuel), τα οποία μπορούν να κάψουν και βενζίνη και υγραέριο διατίθενται –έτοιμα από το εργοστάσιο στην αγορά πολλών ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και στην Αμερική, την Ασία κ.λπ. Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που διαθέτουν ή έχουν κατά καιρούς συμπεριλάβει στην γκάμα τους τέτοια μοντέλα είναι οι: General Motors, Fiat, Citroën, Peugeot, Renault, Toyota, Volvo, Ford, Hyundai, και Volkswagen.

Στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν πολλά εργοστασιακά μοντέλα υγραερίου από μεγάλες αντιπροσωπείες. Η Fiat προσφέρει τα Panda Easy Power και Punto Evo Easy Power, η Chevrolet το Spark η Lancia την Delta , η Opel το Corsa , η Peugeot το 207, η Ford το Fiesta, η Kia το Picanto κλπ.

Υδρογόνο: Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος

Η υδρογονοκίνηση αναφέρεται σε μια λιγότερο αναπτυγμένη αγορά καθώς θεωρείται ως μια τάση «του μέλλοντος». Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες σε ΗΠΑ και Ιαπωνία υιοθετούν στρατηγικές επέκτασης σε αυτό τον κλάδο με την General Motros, τη Honda, την Toyota και την Hyundai να κάνουν την αρχή.

Ειδικότερα, οι εταιρείες General Motors και Honda έχουν ξεκινήσει συνεργασία για την κοινή εξέλιξη της επόμενης γενιάς συστήματος κυψελών καυσίμου και τεχνολογιών αποθήκευσης υδρογόνου και μέχρι το 2020 θα αναπτύξουν κοινή δράση για την περαιτέρω εξέλιξη των υποδομών αλλά και την παγίωση της αποδοχής των οχημάτων κυψελών καυσίμου. Η TOYOTA λανσάρει την εξελιγμένη γενιά του FCV-R concept αυτοκίνητα υδρογόνου παράγει και η Hyundai με το Hunday Tuscon Fuel Sell.

Ωστόσο, το ελληνικό πνεύμα και στην περίπτωση της υδρογονοκίνησης κατάφερε να καινοτομήσει με την ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης να έχει κατασκευάσει το Eco Racer το οποίο κινείται με υδρογόνο και επιτυγχάνει υψηλή οικονομία και αυτονομία καθώς μπορεί να διανύσει 600 χλμ με ένα λίτρο καυσίμου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider