Τα υπέρ και τα κατά της υγραεριοκίνησης

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα υπέρ και τα κατά της υγραεριοκίνησης

Η οικονομία και οι μειωμένοι ρύποι αποτελούν τα βασικά κίνητρα για την επιλογή του υγραερίου στην κίνηση οχημάτων ενώ αποθαρρυντικά δείχνουν να λειτουργούν το κόστος μετατροπής ενός συμβατικού οχήματος και η αξία μεταπώλησης. Στην αγορά κυκλοφορούν και αρκετά εργοστασιακά οχήματα υγραερίου (βενζίνης-LPG) ενώ με ενδιαφέρον αναμένουν οι αγορά και οι καταναλωτές τις αλλαγές που θα επιφέρει η αναπροσαρμογή της φορολογίας. Ειδικότερα, η διυπουργική επιτροπή που έχει συσταθεί για να επεξεργαστεί το νέο σύστημα φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων, άρχισε να επεξεργάζεται το νέο σχέδιο το οποίο θα στηρίζεται σε ένα μαθηματικό αλγόριθμο ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τρία κριτήρια. Το πρώτο και πιο σημαντικό θα είναι η λιανική τιμή του αυτοκινήτου, το δεύτερο ο κυβισμός του αυτοκινήτου και το τρίτο η καθαρότητα, δηλαδή οι εκπομπές ρύπων.
Με τα τρία αυτά κριτήρια θα διαμορφώνεται ένας αλγόριθμος χάρη στον οποίο θα υπολογίζονται τα τέλη ταξινόμησης και οι άλλοι φόροι.

Πάντως, μέχρι στιγμής λέγεται ότι το οικονομικό επιτελείο του υπουργείου εξετάζει την αύξηση των φόρων στο υγραέριο έτσι ώστε από τα 0,65 ευρώ το λίτρο σήμερα να διαμορφωθεί στα 0,85 ευρώ το λίτρο (βέβαια ανάλογες αυξήσεις αναμένονται και για τα άλλα καύσιμα).

Η υγραεριοκίνηση στην Ελλάδα

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η υγραεριοκίνηση χρησιμοποιείται σε πάνω από 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 3% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα, παρ' ότι η υγραεριοκίνηση είναι νομιμοποιημένη για όλα τα οχήματα, σύμφωνα με το νόμο 2773 του 1999, ο αριθμός των οδηγών που επιλέγουν να κινηθούν εναλλακτικά με καύσιμο το υγραέριο είναι σημαντικά χαμηλότερος από το μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών. Υπολογίζεται ότι στην ελληνική Επικράτεια κυκλοφορούν πάνω από 200.000 αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο.

Υγραέριο και οικονομία

Ο ελληνικός όρος για το L.P.G. είναι το υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο ή αλλιώς υγραέριο. Πρόκειται για αέριο καύσιμο που στην χώρα μας προέρχεται ως επί το πλείστον από τη διύλιση του πετρελαίου αλλά και από εισαγωγές. Πρόκειται για μείγμα βουτανίου(70-80%) και προπανίου το οποίο βρίσκεται σε υγρή μορφή σε σχετικά ήπια πίεση. Διαθέτει υψηλό αριθμό οκτανίων, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βενζινοκινητήρες

Ως προς την οικονομία που επιτυγχάνεται με την χρήση του υγραερίου, θα μπορούσε να αναφερθεί ότι σε σχέση με την βενζίνη είναι 50% πιο οικονομικό (η τιμή λίτρου του υγραερίου είναι περίπου η μισή της τιμής του λίτρου της αμόλυβδης βενζίνης) ενώ σε σχέση με το diesel η μείωση της κατανάλωσης ανέρχεται στο 45%. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι εάν κάποιο όχημα απαιτεί 10 lit/100km με τη βενζίνη, με το υγραέριο απαιτεί 10,5 lit/100 km. Επιπλέον, ο κινητήρας και ο καταλύτης έχουν λιγότερες φθορές, λόγω της καθαρότερης καύσης του υγραερίου, η οποία δεν αφήνει υπολείμματα κι έτσι επιμηκύνεται ο χρόνος ζωή τους.

Τα θετικά και τα αρνητικά της υγραεριοκίνησης

  • Περιβάλλον: Τα υγραεριοκίνητα οχήματα παρουσιάζουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (κατά 10% σε σύγκριση με την βενζίνη και 5% σε σύγκριση με το πετρέλαιο). Επιπλέον, εκπέμπουν 40% λιγότερα σωματίδια από το πετρέλαιο και 60% λιγότερα οξείδια του αζώτου απ’ ό,τι η βενζίνη ενώ παράγουν 60% λιγότερο μονοξείδιου του άνθρακα σε σύγκριση με την βενζίνη και 90% σε σύγκριση με το πετρέλαιο.
  • Αθόρυβη λειτουργία: Ο κινητήρας που καίει υγραέριο είναι πιο αθόρυβος από έναν κινητήρα συμβατικού καυσίμου
  • Οικονομία: Το υγραέριο είναι 30% πιο φθηνό σε σύγκριση με το πετρέλαιο και 50% φθηνότερο σε σύγκριση με την βενζίνη
  • Επιτρέπει την μετατροπή του συμβατικού οχήματος: το σύστημα υγραερίου τοποθετείται στο συμβατικό αμάξι που ήδη έχουμε και δεν απαιτείται να αγοράσουμε καινούριο όπως γίνεται για παράδειγμα με τα ντίζελ
  • Συντήρηση: Το υγραέριο δεν προκαλεί φθορές στον κινητήρα όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την βενζίνη και η βασική συντήρησή του απαιτεί μόνο αλλαγή φίλτρων
  • Μεγάλη διάρκεια ζωής του κινητήρα: Η καύση του LPG δεν αφήνει κατάλοιπα στους κυλίνδρους του κινητήρα, γεγονός που επιδρά θετικά στη διάρκεια ζωής του (το λάδι λίπανσης της μηχανής μένει σχεδόν ανέπαφο από αλλαγή-σε αλλαγή, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό τις αρχικές του λιπαντικές ιδιότητες).

Τα αρνητικά της υγραεριοκίνησης…

  • Κόστος μετατροπής: Δεδομένου ότι η αγορά δεν διαθέτει μεγάλη γκάμα σε εργοστασιακά κατασκευασμένα υγραεριοκίνητα οχήματα, απαιτείται ένα κόστος μετατροπής το οποίο κυμαίνεται από 700-2.000 ευρώ ανάλογα με το μοντέλο
  • Περιορισμένα σημεία ανεφοδιασμού: Σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, το υγραέριο ως καύσιμο κίνησης οχημάτων διατίθεται σε συγκεκριμένα πρατήρια και σε ορισμένες περιοχές.
  • Αξία μεταπώλησης: Η αξία μεταπώλησης ενός αυτοκινήτου με γκάζι ενδέχεται να είναι χαμηλότερη, αφού η αγορά είναι πιο περιορισμένη
  • Μειωμένος χώρος αποσκευών και επιπλέον προσθήκη βάρους: η τοποθέτηση του συστήματος στον χώρο αποσκευών μειώνει τον διαθέσιμο χώρο, κάτι που γίνεται κυρίως αισθητό στα μικρά αμάξια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider