Τα πλούσια κράτη ξαναδιψούν για πετρέλαιο

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα πλούσια κράτη ξαναδιψούν για πετρέλαιο

Οι προσπάθειες μιας δεκαετίας για μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου στις ανεπτυγμένες χώρες κινδυνεύουν να πάνε χαμένες καθώς οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου ενισχύουν τη ζήτηση και ωθούν τους οδηγούς σε μια παλιά συνήθεια: να αγοράζουν πιο ενεργοβόρα αυτοκίνητα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει ανατροπή στην κατάσταση που έχει εγκαθιδρυθεί μέχρι τώρα.

Τα στοιχεία από το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας και άλλες προβλέψεις δείχνουν ότι η ζήτηση για πετρέλαιο από την πλευρά των κρατών του ΟΟΣΑ, η οποία σημείωσε πτώση κατά το διάστημα 2005 – 2014 αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς κατά την τελευταία τριετία ύστερα από την «κατρακύλα» που κατέγραψαν οι τιμές φθάνοντας σήμερα στα περίπου 55 δολάρια από τα 100 και πλέον δολάρια στα οποία βρισκόταν.

Αν εξακολουθήσει αυτή η τάση, η μείωση κατά 62% που καταγράφτηκε από το 2008 στις χώρες του ΟΟΣΑ θα ανακτηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, παρά τις προσπάθειες των κυβερνήσεων για μείωση της ρύπανσης, αύξηση της αποδοτικότητας και μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές αργού.

Η ισχυρή χρήση πετρελαίου στον αναπτυγμένο κόσμο, η οποία για χρόνια αναμενόταν ότι θα καταγράψει πτώση καθώς οι αναδυόμενες αγορές καταναλώνουν περισσότερο έχει εγείρει αμφιβολίες για το πότε θα κορυφωθεί η παγκόσμια ζήτηση. Μερικές ενεργειακές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης και της Royal Dutch Shell, έχουν προειδοποιήσει ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί την επόμενη δεκαετίας.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η περίοδος των χαμηλότερων τιμών έχει επιβραδύνει την ενεργειακή μετάβαση», ανέφερε ο Cuneyt Kazokoglu, επικεφαλής στον κλάδο πετρελαϊκής ζήτησης στην εταιρεία FGE.

«Αν το πετρέλαιο παραμείνει σε περίπου τις ίδιες τιμές με σήμερα, η προοπτική για περαιτέρω μείωση της ζήτησης που περιμένουν όλοι , μετατίθεται ακόμη πιο μακριά».

Η ανατροπή στη ζήτηση πετρελαίου είναι αξιοσημείωτη. Η χρήση του πετρελαίου στα κράτη του ΟΟΣΑ ανήλθε στα 50, 4 εκατ. βαρέλια το 2005 για να φθάσουμε στο 2014 οπότε και κατέγραψε πτώση σχεδόν 10% όπου οι υψηλότερες τιμές φρέναραν την κατανάλωση.

Από τότε, η ζήτηση σε αυτές τις πιο εύρωστες χώρες αναμενόταν ότι θα αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 400.000 βαρέλια την ημέρα σύμφωνα με το ΙΕΑ και προβλέπεται ότι θα φθάσει τα 47,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον επόμενο χρόνο. Πρόκειται για μεγέθη, τα οποία πλησιάζουν τα επίπεδα που ίσχυαν πριν από μια δεκαετία, προτού η κατακόρυφη άνοδος της τιμής κοντά στα 150 δολάρια ωθήσει τις κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα στην αποδοτικότητα του καυσίμου.

Ο Michael Cohen, ενεργειακός αναλυτής στην Barclays στη Νέα Υόρκη, σημείωσε ότι ενώ η ζήτηση αυξάνεται παράλληλα με την διεύρυνση της οικονομικής ανάκαμψης στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, οι χαμηλότερες τιμές είχαν πρωταρχικό ρόλο στην αλλαγή αυτή επηρεάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά.

«Η βελτίωση που βλέπουμε εδώ και κάποια χρόνια στην μέση απόδοση του καυσίμου κίνησης δεν υπάρχει πια», επισημαίνει ο κ. Cohen.

«Μπορεί να μην αγοράζουν όλοι οι οδηγοί τζιπ, ωστόσο, εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι δεν επιλέγουν και τα υπερ- αποδοτικά οχήματα που θα επέλεγαν την εποχή που η τιμή του πετρελαίου είχε ξεπεράσει τα 100 δολάρια», αναφέρει.

Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και των υβριδικών, από τα μοντέλα της Tesla και της Toyota έχουν φέρει στην επιφάνεια το ζήτημα για το πώς θα γεφυρωθεί η σχέση μεταξύ των αυτοκινήτων και της χρήσης πετρελαίου. Πάντως, πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτό επισκιάζει τη σημερινή πραγματικότητα.

Σύμφωνα με την FGE, το πρώτο μισό του 2017 για κάθε καινούριο ηλεκτρικό όχημα που κυκλοφορούσε στους δρόμους των ΗΠΑ, οι Αμερικανοί αγόραζαν 60 τζιπ. Αυτή ήταν η αναλογία ενώ στην Κίνα για κάθε ηλεκτρικό που κυκλοφορούσε, οι καταναλωτές αγόραζαν 30 καινούρια και στην Ευρώπη, 25.

Το 2009, ο τότε επικεφαλής της BP, Tony Hayward, πρόβλεψε ότι η ζήτηση για βενζίνη στις ΗΠΑ δεν θα έφθανε ποτέ στο επίπεδο που είχε φθάσει ένα χρόνο πριν «χτυπήσει» τα 150 δολάρια. Αλλά εκείνο τον Αύγουστο το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ είχε καταγράψει νέο ρεκόρ στα 9,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

«Δώρο» για τους παραγωγούς και τα διυλιστήρια η υψηλότερη ζήτηση

Η αύξηση της συνολικής ζήτησης η οποία αφορά στην αύξηση κατά τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα στην ετήσια κατανάλωση στις αναδυόμενες αγορές βοήθησε το καρτέλ του ΟΠΕΚ και άλλες χώρες που συνεργάζονται μαζί του όπως είναι η Ρωσία να συγκρατήσουν τα αποθέματα.

Η παραγωγή από σχιστόλιθο στις ΗΠΑ η οποία οδήγησε στη χρεωκοπία του 2014 αποτέλεσε για άλλη μια φορά κίνδυνο στις αρχές του 2017 αλλά οι διεθνείς τιμές πετρελαίου σταθεροποιήθηκαν λίγο πάνω από τα 50 δολάρια το βαρέλι, μια κίνηση την οποία πολλοί αναλυτές απέδωσαν στην βεβαιότητα της αυξανόμενης κατανάλωσης. Τα διυλιστήρια είδαν να μεγαλώνουν τα περιθώρια κέρδους τους

Μερικές περιβαλλοντικές οργανώσεις ανέφεραν ότι οι κυβερνήσεις θα έπρεπε να είχαν χρησιμοποιήσει την περίοδο των χαμηλότερων τιμών για να επιβάλλουν υψηλότερους φόρους στη λιανική ως αντίβαρο στις αρνητικές επιπτώσεις της αύξησης της ζήτησης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider